• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

dongel of remote toetsenbord?

Gestart door d'Oh!, 10 augustus 2021, 09:26:58

Vorige topic - Volgende topic

d'Oh!

Ik loop zo'n 15-20 jaar "achter" gua geluid en beeld (koop nog altijd cds en platen e.d.). Nu verdiep ik me een beetje in dongels. Maar realiseer me ook dat een laptop op je hdmi ingang van de TV kan, en dan kan je vanaf de bank naar hartelust met een remote keyboard gaan hannesen waarvan je het stekkertje in de usb van de laptop stopt. Meer mensen die er zo over denken?
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Bloom

Dat kan zeker. Zo'n dongel is spotgoedkoop, maar de prijs die je betaalt is privacy. Het zijn datagraaiers. Ik zat met hetzelfde probleem en koos voor de goedkoopste Intel NUC (minipc'tje) die ik kon vinden (zo'n 120 euro), zette daar een SODIMM3 geheugenlatje van 2 of 4 GB in en als bootschijf een ssd van 60 GB. Besturingssysteem: Debian Linux. Software: mpd. Audio-uitvoer kan via analoog (niet aanbevolen, is onvoldoende van kwaliteit), usb, s/pdif of hdmi. Video-uitvoer via hdmi. Als het voor video is, installeer je als software Kodi Standalone erop en gaat alles naar buiten via hdmi. Het kan overigens ook met een Raspberry PI maar dat vereist meer "knutselwerk" en tegen de tijd dat je die hebt uitgerust met behoorlijke koeling en een hifi-audiobord ben je ongeveer hetzelfde kwijt als zo'n Intel NUC, terwijl die een normale Intelprocessor aan boord heeft en die Raspberry zo'n ARM-geval waarvoor je een speciaal besturingssysteem zoals Raspbian en bijhorende software nodig hebt.
Als je liever zelf geen software installeert, kun je voor zowel een Raspberry PI als een Intel NUC uitkijken naar Volumio voor audio en nog steeds Kodi (maar dan in een alles-in-éénoplossing zoals OpenElec). Ik gebruik twee minipc'tjes: een voor muziek en een voor video, zo stoort niets elkaar. Het is mogelijk op een Kodi systeem ook nog Volumio of mpd aan de gang te krijgen, maar dat is al ingewikkelder.

d'Oh!

10 augustus 2021, 12:44:53 #2 Laatste wijziging: 10 augustus 2021, 12:54:43 door d'Oh!
Citaat van: Bloom op 10 augustus 2021, 11:39:48zette daar een SODIMM3 geheugenlatje van 2 of 4 GB in en als bootschijf een ssd van 60 GB. Besturingssysteem: Debian Linux... ben je ongeveer hetzelfde kwijt als zo'n Intel NUC, terwijl die een normale Intelprocessor aan boord heeft en die Raspberry zo'n ARM-geval waarvoor je een speciaal besturingssysteem zoals Raspbian en bijhorende software nodig hebt...

Dank voor dit voor elke leek ::)  begrijpbare commentaar. Nu 'gewoon' nog antwoord op mijn simpele vraag keyboard of dongel?...
Ik kan me overigens voorstellen: dongel neem je mee, een keyboard is gedoe.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

morph

Bij mij volstaat een 5 meter hdmi kabel om vanaf de bank met de laptop op schoot het beeld op de tv te kunnen zien.
Dat werkt, maar het tv-scherm is niet zo groot, dus voor uitgebreid tikwerk vind ik dat niet geschikt.
Daarbij komt dat ik vind dat ik juist vaker moet opstaan van de bank of vanuit de stoel, in mijn vrije tijd thuis. Om ook dan spieren en gewrichten nog af en toe zinvol (en hierbij dus alleen maar voor mijn plezier) aan het werk te zetten.

Dus ik wissel zonder tegenzin (sa)cd's, dvd-a's en draai platen. Afstandbedieningen zijn er voor volume en eventueel zenderkeuze. Voor andere zaken bewust niet.
Bij 78 toerenplaten neem ik niet eens de moeite telkens naar de stoel of bank terug te lopen, hoewel de woonkamer van zeer bescheiden formaat is...

Dus in plaats van een dongle, een draadloos toetsenbord of een andere oplossing voor een niet bestaand hedendaags probleem, beweeg ik liever.

d'Oh!

Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

d'Oh!

Mensen ervaring met die spotgoedkope mini wireless toetsenborden (15 cm breed) van bol.com?

Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Bloom

Nee, maar ik heb er ooit een gekocht van Trust en daar ben ik zéér tevreden over.

d'Oh!

Aanrader dat mini toetsenbord. Je hebt niet zo'n half treeblad voor je snuffert dat je ook moet opbergen, en de toetsen kun je zelfs laten oplichten voor betere zichtbaarheid. Teveel functies om op te noemen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

minplus

Citaat van: Bloom op 18 augustus 2021, 18:39:52Nee, maar ik heb er ooit een gekocht van Trust en daar ben ik zéér tevreden over.

Iets wat je van Trust koopt is gegarandeerd goed. Of beter, zo niet best.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bloom

Ik heb "ooit" dit gekocht:
(<klik!)
Als je klikt op het plaatje, zie je de productpagina van Trust.
Het is draadloos verbonden met de Intel NUC die ik als videostreamer gebruik. Ik heb het maar zéér zelden nodig, vermits ik die normaal op afstand via ssh kan bereiken. Alleen als dat niet meer lukt...

minplus

Laat ik nou een heel andere Trust in gedachten gehad hebben..
Een persoon die super dingen ontwerpt en fabriceert, een buitengewoon aardige freak.
Maar de Trust computer-speakertjes hebben hier prima gewerkt, deden het goed voor hun prijs. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right