• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dali Blue 5005 speakers upgraden

Gestart door Ronmarantz, 18 augustus 2021, 13:52:07

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Als je al veel geluisterd hebt met de nieuwe moet je al wel gewend zijn aan het geluid.
Ik ken deze versterker en deze Dali's niet en helemaal de combinatie.
Kun je van een buurman even een andere versterker of speakers gebruiken?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

19 augustus 2021, 21:48:34 #16 Laatste wijziging: 19 augustus 2021, 22:02:56 door Mmuetst
Citaat van: Ronmarantz op 19 augustus 2021, 19:15:15Hiervoor had ik oude Marantz SR 7200 en ivg met de nieuwe is het geluid stukken schoner. Dus ook helder.
Lijkt mij wel leuk om de luidsprekers na te meten. Hoe wordt dat gedaan?
En hoe en waar zou dat kunnen?
Ik heb een meetmicrofoon en software. Je kunt met de luidsprekers naar Utrecht komen (maar kan me voorstellen dat dit lastig is) of ik kom een keer meten bij jou thuis, mits je niet aan de andere kant van Nederland woont  ;)
Je kan in het kabel verhaal duiken, ik persoonlijk geloof niet dat luidsprekerkabels klinken. Met 11 luidsprekers in mijn luisterruimte klinken luidsprekers altijd. Ook verschil in transistor versterkers merk ik weinig of geen verschil (denk dat in een blind test geen onderscheid kan maken). Ik weet niet of dit soort Marantz versterkers netjes vlak meten of dat er zonder toonregeling toch wat EQ plaats vind.

Ronmarantz

Citaat van: Mmuetst op 19 augustus 2021, 21:48:34
Citaat van: Ronmarantz op 19 augustus 2021, 19:15:15Hiervoor had ik oude Marantz SR 7200 en ivg met de nieuwe is het geluid stukken schoner. Dus ook helder.
Lijkt mij wel leuk om de luidsprekers na te meten. Hoe wordt dat gedaan?
En hoe en waar zou dat kunnen?
Ik heb een meetmicrofoon en software. Je kunt met de luidsprekers naar Utrecht komen (maar kan me voorstellen dat dit lastig is) of ik kom een keer meten bij jou thuis, mits je niet aan de andere kant van Nederland woont  ;)
Je kan in het kabel verhaal duiken, ik persoonlijk geloof niet dat luidsprekerkabels klinken. Met 11 luidsprekers in mijn luisterruimte klinken luidsprekers altijd. Ook verschil in transistor versterkers merk ik weinig of geen verschil (denk dat in een blind test geen onderscheid kan maken). Ik weet niet of dit soort Marantz versterkers netjes vlak meten of dat er zonder toonregeling toch wat EQ plaats vind.

Wat kan je zoal meten via deze software?
Ik heb je een pm gestuurd

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Ronmarantz op 19 augustus 2021, 22:08:31Wat kan je zoal meten via deze software?
Ik heb je een pm gestuurd
Frequentie respons en impedantie van de luidsprekers.
Het is natuurlijk niet zo nauwkeurig als in een akoestisch dode kamer, maar dat maakt niet uit, je krijgt duidelijk een beeld hoe het verloop is en of er pieken en dalen zitten in het frequentie verloop.