• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

VISATON SKYLINE

Gestart door Dn ZOPFI, 23 augustus 2021, 18:33:53

Vorige topic - Volgende topic

Dn ZOPFI

Hallo allemaal
Iemand bekend met Visaton "Skyline" speakers?
Wat mag ik daar van verwachten?
Is het systeem 4 of 8 ohm
Ik kom op de Visaton site niet verder als de "Horizon "

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Dn ZOPFI op 23 augustus 2021, 18:33:53Hallo allemaal
Iemand bekend met Visaton "Skyline" speakers?
Wat mag ik daar van verwachten?
Is het systeem 4 of 8 ohm
Ik kom op de Visaton site niet verder als de "Horizon "
Specs staan gewoon op hun website:

Rated power   100 W
Maximum power   150 W
Nominal impedance Z   4 Ohm
Übertragungsbereich (-10 dB)   30 - 30000 Hz
Mittlerer Schalldruckpegel   86 dB (1 W/1 m)
Trennfrequenz   300 / 4500 Hz
Gehäuseprinzip   Bassreflex
Net volume   30 l + 3,3 l
Außenmaß Höhe   1020 mm
Außenmaß Breite   190 mm
Außenmaß Tiefe   270 mm
https://www.visaton.de/en/products/archive/skyline

AntiAudioKwakzalverij

23 augustus 2021, 20:12:18 #2 Laatste wijziging: 23 augustus 2021, 20:20:34 door Mmuetst
En als ik het frequentie verloop zie dan denk ik lekker fel in het hoog:

Maar de tweeter zou je nog wat kunnen afremmen met een weerstand in serie.
En als ik naar de impedantie kijk dan is 3 ohm bij 150hz toch een pittige versterker nodig, ook gezien het rendement van 86dB.

Duclaasie

Waarom zou hij fel in het hoog zijn, want de lijn loopt vrij vlak toch? Ben wel benieuwd hoe ik dit moet interpreteren

Jan66

Zoals ik het lees loopt de frequentie bij 8 kHz op tot 14 kHz en valt dan af tot 20 kHz Bij 20 kHz is de amplitude 4 dB lager dan bij 14 kHz.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Duclaasie op 23 augustus 2021, 20:17:08Waarom zou hij fel in het hoog zijn, want de lijn loopt vrij vlak toch? Ben wel benieuwd hoe ik dit moet interpreteren
zoals @Rowdy uitlegt  ;D aan het einde zie je dat het hoog omhoog gaat in een gebied wat we goed kunnen horen 8Khz tot 14Khz. Als je een lijn recht door de frequentie grafiek trekt dan valt die bult in het hoog je beter op.

Duclaasie

Citaat van: Mmuetst op 23 augustus 2021, 20:51:00
Citaat van: Duclaasie op 23 augustus 2021, 20:17:08Waarom zou hij fel in het hoog zijn, want de lijn loopt vrij vlak toch? Ben wel benieuwd hoe ik dit moet interpreteren
zoals @Rowdy uitlegt  ;D aan het einde zie je dat het hoog omhoog gaat in een gebied wat we goed kunnen horen 8Khz tot 14Khz. Als je een lijn recht door de frequentie grafiek trekt dan valt die bult in het hoog je beter op.

Dus die ca. 3 dB extra geeft al een duidelijk hoorbaar effect?

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Duclaasie op 23 augustus 2021, 21:18:27Dus die ca. 3 dB extra geeft al een duidelijk hoorbaar effect?
3dB t.o.v. Wat? Als je de lijn ziet zit het hoog 4dB hoger dan sommige mid gebieden. Dus deze luidspreker zal niet mild zijn in het hoog. Misschien is fel te overdreven. Over het algemeen is 5dB verschil hoorbaar (maar dan hebben we het over verschil).

Knosti de Platenwasser

Als je 8kHz weleens hebt gehoord weet je dat schelheid heel wat lager optreedt, laat staan dat hrt boven 10kHz nog zo mag heten.
... on an Electrospective Odyssee.

AntiAudioKwakzalverij

23 augustus 2021, 21:57:31 #9 Laatste wijziging: 23 augustus 2021, 22:40:16 door Mmuetst
De ontwerpers geven het zelf aan, hebben het hier over 2dB verhoging:
"Wir haben den Hochtöner mit einer leichten Überhöhung (2 dB) abgestimmt. Dabei haben wir uns an der VOX 200 orientiert. Wem das nicht gefällt, der kann den Parallelwiderstand von 22 Ohm auf 15 Ohm reduzieren (der Reihenwiderstand 4,7 Ohm bleibt)" maar je kunt dit dus makkelijk weet terug draaien als je het hoog te "fel" vindt. Dus geen weerstand in serie  ;)

minplus

Dat wat meer dB tussen 9 en 18 kHz kan voor ouwetjes best leuk zijn. Dan horen ze daar mogelijk ook nog wat meer van.
Maar een schel geluid zit idd heel wat kHz-jes lager.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Maar om een lang verhaal nog langer te maken, je moet deze luidsprekers met een versterker aansturen die vermogen kan leveren (zijn door forumlid @Bloom ook mooie berekeningen voor gemaakt). De luidsprekers hebben geen hoog rendement en die 3 ohm in het laag vinden ook niet alle versterkers leuk.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Knosti de Platenwasser

Citaat(der Reihenwiderstand 4,7 Ohm bleibt)" maar je kunt dit dus makkelijk weet terug draaien als je het hoog te "fel" vindt. Dus geen weerstand in serie  ;)

4,7 Ohm in serie, toch? Met 22 of 15 parallel...
... on an Electrospective Odyssee.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 24 augustus 2021, 06:28:09
Citaat(der Reihenwiderstand 4,7 Ohm bleibt)" maar je kunt dit dus makkelijk weet terug draaien als je het hoog te "fel" vindt. Dus geen weerstand in serie  ;)

4,7 Ohm in serie, toch? Met 22 of 15 parallel...
Klopt, maar ik gaf aan om de tweeter zachter te laten spelen, een extra weerstand in serie te plaatsen, das dus niet correct. je moet de 22 Ohm 5 watt vervangen door 15 Ohm 5 watt.