• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

TC-377

Gestart door DTdH, 4 september 2021, 16:50:49

Vorige topic - Volgende topic

DTdH

Beste mensen,

Ik (beginner) ben doende met het opknappen van een 377. Dat gaat best aardig, vind ik. Toch zijn er al een paar vragen:
* heeft Pritt stick (plakstift) voldoende kleefkracht voor het (her)bevestigen van de remvoeringen?
* hoe bereik ik tbv contactsprayen het inwendige van de REC-toetsen? Vanaf de voorzijde (toetsen eraf trekken?) of vanaf de achterzijde? Ik haal het chassis niet graag uit het hout, maar alleen als het niet anders kan. BTW: zelfs in het SM vind ik geen duidelijke aanwijzingen, daar heb ik al gezocht.

Er komen later vast nog meer vragen, maar hier wil ik het nu bij laten. Ik ga vooruit met kleine stapjes  ;)

Groeten van

Dirk

Heintje

Ik zou eerder denken aan een dunne laag montagelijm of Bison Tix als aan Pritt stift ...

Tom!

Prittstift is voor papier, als je tenminste niet wilt dat het goed vastzit. Op iets anders zou ik het niet loslaten.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

RJVR

Ik zou ook geen pritt gebruiken maar een ander soort geschikte lijm, is het metaal op metaal ?. Of allicht secondenlijm?

https://www.bol.com/nl/nl/p/bison-twee-componentenlijm-24-ml/9200000010393186/
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: DTdH op  4 september 2021, 16:50:49Beste mensen,

Ik (beginner) ben doende met het opknappen van een 377. Dat gaat best aardig, vind ik. Toch zijn er al een paar vragen:
* heeft Pritt stick (plakstift) voldoende kleefkracht voor het (her)bevestigen van de remvoeringen?
* hoe bereik ik tbv contactsprayen het inwendige van de REC-toetsen? Vanaf de voorzijde (toetsen eraf trekken?) of vanaf de achterzijde? Ik haal het chassis niet graag uit het hout, maar alleen als het niet anders kan. BTW: zelfs in het SM vind ik geen duidelijke aanwijzingen, daar heb ik al gezocht.

Er komen later vast nog meer vragen, maar hier wil ik het nu bij laten. Ik ga vooruit met kleine stapjes  ;)

Groeten van

Dirk

En in geen geval met contactspray in het apparaat gaan spuiten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

DTdH

@RJvR: Nee, het is kurk of vilt op metaal. Pritt was het enige dat ik bij de hand had, vandaar. Heb het niet gebruikt voor ik antwoord had van jullie, deskundigen.

@Theo: Zo'n beginner ben ik niet hoor, dat ik in het wilde weg ga spuiten. Ik heb er genoeg over gelezen en genoeg gevoel voor om dAt in ieder geval niet te doen. No offense taken  ;)

Dank voor jullie berichten!

Dirk

Theo van Wermeskerken

Ook met voorzichtig spuiten hoort contactspray niet op printplaten thuis en daar komt het meeste terecht.
De aansluitdraden van componenten zitten door een groter gat dan die draden dik zijn met het gevolg dat
die componenten in een klein badje met die zooi staan.
En die rommel blijft doorvreten, ook als je probeert te spoelen met IPA wat je vaak leest krijg je alles niet meer weg zonder die printplaten uit te bouwen.
Als je eens wist hoeveel op die manier verprutste, op zich mooie apparaten, we bij ons op de werkbank hebben gehad die met de beste bedoelingen met contactspray waren behandeld en daar de gevolgen van moest zien op te lossen, laat je het wel uit je hoofd.
Rommel is het en de enige goede manier om bv switches of potmeters te reinigen is ze uit te bouwen, open
te halen en op die manier de contacten te reinigen.
Als je toch wilt gaan spuiten gebruik dan ballistol, dat vreet in elk geval niet lange tijd door.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

DTdH

@Theo,

Ik heb gekeken naar 'ballistol', maar daar blijken veel varianten van te zijn. Welke bedoel je?

Dirk

Theo van Wermeskerken

Citaat van: DTdH op  7 september 2021, 10:48:46@Theo,

Ik heb gekeken naar 'ballistol', maar daar blijken veel varianten van te zijn. Welke bedoel je?

Dirk

Het gaat dan om de oudste variant van ballistol in spuitbus
Is een wit busje met 'Ballistol'in een rood vlak met daarboven een dennentakje.
Onderkant van de bus heeft een groene band. 200 ml.

ALS je het gebruikt : zeeer spaarzaam toepassen, het is niet schadelijk, maar wel een reinigende oliesoort
die een smerend residu achterlaat.
Beter is het om een switch te demonteren omdat je anders eigenlijk nooit op de plekken komt die je moet hebben.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden