• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

NOS of nieuw

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 4 september 2021, 20:55:19

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Las dit leuke artikel over het verschil in NOS en nieuwe buisjes uit China en Rusland.
Ik vind dit interessant want je zou toch denken dan men met moderne technieken nu betere kwaliteit buizen zou kunnen maken. Zou een buis volgens dezelfde specs en kwaliteiten in een moderne productie in China of Rusland gewoon te duur zijn?

Hoodman

Mij is jaren geleden verteld dat er een bepaalde stof niet meer gebruikt mocht worden had alwéér met het milieu te maken en/of was giftig(of zoiets?) Dat zou ook in vloed hebben op de klank.
Ik heb nog oude begin jaren 60 Philips ecc83 en 82 liggen die ik als reserve heb.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Nostalgie op  4 september 2021, 23:28:15Mij is jaren geleden verteld dat er een bepaalde stof niet meer gebruikt mocht worden had alwéér met het milieu te maken en/of was giftig(of zoiets?) Dat zou ook in vloed hebben op de klank.
Ik heb nog oude begin jaren 60 Philips ecc83 en 82 liggen die ik als reserve heb.
Dat zou zo maar een hele goede rede kunnen zijn. En men heeft vanuit de wetenschap zoals de space programma's geen behoefte meer aan het verder ontwikkelen van buizen. WE is wel weer gestart met het maken van de 300B eindbuis. Een match paar kost €1855,- (slik) maar er staan wel 40.000 speeluren voor, das (afgerond) 0,05 cent per uur. Biertje in de kroeg is duurder  ;)

Wie weet gaat men die oude kwaliteit voor voorversterker buisjes ook weer introduceren. Of ze ooit het zelfde gaan klinken?

Buell

Mijn ervaring NOS Telefunken ecc83 smoothplates en straks Tesla's E83CC (zit ik op te wachten, maar al gehoord bij een vriend) zijn top.
Maar van de nieuwe productie Psvane ecc83 art series ben ik ook erg gecharmeerd, een hele mooi buis voor minder geld.
Zelfde geld voor mijn EML 300b xls, met voorsprong de beste buis die ik hier ooit heb gehoord.
Beter dan Genalex Goldlion 300B, Fullmusic 300B meshplates en ook beter dan de Sophia Electric 300B.
Geen ervaring met NOS 300B
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Buell op 11 september 2021, 23:38:03Mijn ervaring NOS Telefunken ecc83 smoothplates en straks Tesla's E83CC (zit ik op te wachten, maar al gehoord bij een vriend) zijn top.
Maar van de nieuwe productie Psvane ecc83 art series ben ik ook erg gecharmeerd, een hele mooi buis voor minder geld.
Zelfde geld voor mijn EML 300b xls, met voorsprong de beste buis die ik hier ooit heb gehoord.
Beter dan Genalex Goldlion 300B, Fullmusic 300B meshplates en ook beter dan de Sophia Electric 300B.
Geen ervaring met NOS 300B
Bedankt voor de buizentips! Is er een leverancier in Nederland voor die EML 300b xls buizen, zit er indrukwekkend uit.

Buell

Citaat van: Mmuetst op 13 september 2021, 15:32:12
Citaat van: Buell op 11 september 2021, 23:38:03Mijn ervaring NOS Telefunken ecc83 smoothplates en straks Tesla's E83CC (zit ik op te wachten, maar al gehoord bij een vriend) zijn top.
Maar van de nieuwe productie Psvane ecc83 art series ben ik ook erg gecharmeerd, een hele mooi buis voor minder geld.
Zelfde geld voor mijn EML 300b xls, met voorsprong de beste buis die ik hier ooit heb gehoord.
Beter dan Genalex Goldlion 300B, Fullmusic 300B meshplates en ook beter dan de Sophia Electric 300B.
Geen ervaring met NOS 300B
Bedankt voor de buizentips! Is er een leverancier in Nederland voor die EML 300b xls buizen, zit er indrukwekkend uit.

Ik heb ze via Jacmusic,  maar Music2  kan ze ook leveren. Ik zit er nu naar te luisteren. Echt top.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

AntiAudioKwakzalverij

Mijn huidige 300b's zijn van Elctro-Harmonix als die aan vervanging toe zijn zal ik die EML buizen in mijn achterhoofd houden. Wel pittig qua prijs, maar ach hobby mag wat kosten.

Buell

Citaat van: Mmuetst op 14 september 2021, 20:44:57Mijn huidige 300b's zijn van Elctro-Harmonix als die aan vervanging toe zijn zal ik die EML buizen in mijn achterhoofd houden. Wel pittig qua prijs, maar ach hobby mag wat kosten.

Ze gaan heel lang mee 😉
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

AntiAudioKwakzalverij

PS mooie versterker om te zien die Line Magnetic LM219ia. In mijn mijn Heart Beat zijn de 300B's de eindbuizen. Welk merk buizen gebruik je voor de 845 eindbuizen?

Buell

Citaat van: Mmuetst op 14 september 2021, 22:33:52PS mooie versterker om te zien die Line Magnetic LM219ia. In mijn mijn Heart Beat zijn de 300B's de eindbuizen. Welk merk buizen gebruik je voor de 845 eindbuizen?

Shuguang WE845
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

TrueRibbon

Dag allemaal,

Onlangs heb ik een primaluna dialogue 2 overgenomen.
Nu wil ik de standaard buizen gaan vervangen.

Heeft een van jullie een tip ?
Eerst de gain buizen eens vervangen of ook de driver buizen of zelfs gewoon in 1x alle buizen dus ook de eindbuizen?

Groet Joost
-Music connects people-

Raaf

Veranderingen altijd stap voor stap doorvoeren anders weet je niet goed wat voor invloed welke verandering teweeg brengt.
Ik zou beginnen met de driver buizen, die versterken het meest en hebben dus de meeste invloed.
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

minplus

Niet mijn ervaring in de tijd dat ik met buizenbakken bezig was.
Mogelijk is het nu heel anders maar in die tijd sleten de eindbuizen hard als je veel draaide en waren ze na 4 jaar dringend aan vervanging toe terwijl de andere buizen nog prima waren.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

TrueRibbon

Citaat van: Raaf op  7 januari 2022, 18:57:03Veranderingen altijd stap voor stap doorvoeren anders weet je niet goed wat voor invloed welke verandering teweeg brengt.
Ik zou beginnen met de driver buizen, die versterken het meest en hebben dus de meeste invloed.

Oke stap voor stap klinkt wel logisch indd. Thnx!

Op de site van primaluna bij het stukje tuberolling (onder vital info) geven ze echter aan dat bij integrated amps juist de gainbuizen de meeste invloed hebben op de klanksignatuur

Citaat van: minplus op  7 januari 2022, 19:37:55Niet mijn ervaring in de tijd dat ik met buizenbakken bezig was.
Mogelijk is het nu heel anders maar in die tijd sleten de eindbuizen hard als je veel draaide en waren ze na 4 jaar dringend aan vervanging toe terwijl de andere buizen nog prima waren.

Primaluna's hebben 1 of andere instelling waardoor (eind) buizen niet zo heel snel slijten lees ik.
Iets met autobias en een lagere plate en screen voltage waardoor er niet wordt geprobeerd zoveel mogelijk power uit een buis te krijgen
-Music connects people-

verdi229

2 februari 2022, 13:01:44 #14 Laatste wijziging: 2 februari 2022, 13:05:12 door verdi229
Sta te kijken naar de opbouw van een buggle boy ecc88 ..
Deze zien er niet uit...de klank is alles ..zeer muzikaal (voor mijn muziek..)

Heb deze kunnen vergeleken met een E288CC ...verschil is te groot.. Dat betekent dat  de gebruikte grondstoffen anders zijn geweest moeten zijn...
Hetzelfde bij een anode choke van Tamura i.v.m.  AE amorfe of dergelijks.....