• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Buizen en ruimtelijkheid

Gestart door Starsky, 11 september 2021, 20:08:02

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

De Buizen liefhebbers hebben vast wel een antwoord op deze vraag: welke buizen geven over het algemeen het mooiste ruimtelijk geluid?
Kan bijvoorbeeld een el84 tegen een kt88 op? ( vermogen is in dit geval niet van belang)
Is de grote van de buis nog van invloed hierop? 

Ik ben nieuwsgierig naar de reacties, alvast bedankt ;)

Niemand

11 september 2021, 20:28:42 #1 Laatste wijziging: 11 september 2021, 20:30:23 door Niemand
Ikzelf heb de omgebouwde Chaos/Bocama met 4x el 84 quad gematched . 
Dat is echt heel mooi .
Ik heb wel eens een kt88 buizen bak gehoord , maar nee die red het niet IMO.
Maar sinds kort heb ik de Chaos 3  ,dat is echt een verhaal apart nog weer .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Buell

Hier hebben Emission labs 300b xls een groot verschil gemaakt als voortrap voor de Shuguang WE845 eindbuizen.

 Line Magnetic 219ia versterker
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Theo van Wermeskerken

11 september 2021, 23:36:30 #3 Laatste wijziging: 11 september 2021, 23:38:16 door Theo van Wermeskerken
Ruimtelijk geluid, goed stereo dus eigenlijk, wordt maar in beperkte mate bepaald door het type buis.
In hoge mate door de schakeling er om heen en de grootste negatieve factor voor ruimtelijkheid is
tegenkoppeling.
Daarvan slaat het al heel snel dicht en plat.
In de praktijk blijkt verder dat hoe kleiner een versterker qua vermogen is, hoe gemakkelijker het is
om hem 'goed' te krijgen.
Om ongeveer die zelfde reden blijkt in de praktijk ook dat grote, zware en plompe penthoden een dito gedrag
vertonen in een versterker.
Veel en grote elko's in combinatie met een diodevoeding zorgen ook voor een traag en plomp geluid.
Ergo conclusie : als veel vermogen geen issue van belang is gaan voor een lichtvoetige en snelle versterker met buizen gelijkrichting en smoorspoelen in de voeding.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Starsky

Dank voor de reacties,
Stel ik heb hoog rendement luidsprekers, en kan het af met weinig watt's, wat zou dan een mooie lichtvoetige versterker zijn? Is dat " gewoon" te koop of moet je dan de zelfbouw kant op?

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Starsky op 16 september 2021, 21:15:33Dank voor de reacties,
Stel ik heb hoog rendement luidsprekers, en kan het af met weinig watt's, wat zou dan een mooie lichtvoetige versterker zijn? Is dat " gewoon" te koop of moet je dan de zelfbouw kant op?
impedantie van een luidspreker is naast hoog rendement ook belangrijk, kan het niet vaak genoeg zeggen. Vooral pieken in de hoogfrequentie kan leiden tot een schel klinkende combinatie. Tweedehands is er wel e.a. te vinden aan leuke versterkers (heb hier in "Buizen en Triode" ook een onderwerp over gestart). En er is e.a. Chinees spul te krijgen. Daar zitten leuke versterkers tusssen, maar helaas ook slechte modellen.

AntiAudioKwakzalverij

De Nobsound 6P1 is (na wat modificaties) wel een leuk versterkertje. Helaas niet via Amazone leverbaar op dit moment.
Deze dame heeft een aantal filmpjes met de belangrijkste mods op YouTube gezet (hier de review)

Raaf

Citaat van: Starsky op 16 september 2021, 21:15:33Dank voor de reacties,
Stel ik heb hoog rendement luidsprekers, en kan het af met weinig watt's, wat zou dan een mooie lichtvoetige versterker zijn? Is dat " gewoon" te koop of moet je dan de zelfbouw kant op?

Zelfbouw voor het beste resultaat en bespaar vooral niet op de uitgangtrafo's, hoe beter de trafo des te meer detaillering.
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

mediator

Ik kan bevestigen wat Theo en Mmuetst al aangaven. Een buis klinkt algemeen gesteld guller, zet meteen een podium neer. Ik zou het zelf niet ruimtelijker noemen. Verder is impendantie verloop heel belangrijk. Ik spreek uit ervaring met mijn Glenairs die dippen tot 1 Ohm in het hoog. Die komen dus niet makkelijk tot leven met buizen. Klinkt meestal dus plat en k*t. Dit terwijl het rendement hoog is.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: mediator op 19 oktober 2021, 15:11:30Ik kan bevestigen wat Theo en Mmuetst al aangaven. Een buis klinkt algemeen gesteld guller, zet meteen een podium neer. Ik zou het zelf niet ruimtelijker noemen. Verder is impendantie verloop heel belangrijk. Ik spreek uit ervaring met mijn Glenairs die dippen tot 1 Ohm in het hoog. Die komen dus niet makkelijk tot leven met buizen. Klinkt meestal dus plat en k*t. Dit terwijl het rendement hoog is.
1 ohm...heb je daar een grafiek van? Kan niks vinden van metingen van deze luidsprekers die dit bevestigen. Overigens is het altijd een meting in combinatie met de fase. Deze kan capacitief of inductief zijn. Dat maakt nog verschil bij een lage impedantie.

Niemand

welke units zitten er in de glennair?
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

mediator

@Mmuetst en Niemand: allemaal vragen waar ik vroeger het antwoord op wist. Ik heb ooit wel een meting van de Glenair gezien maar heb die niet meer. Glenair, tenminste de 15 inch, is lastig aan te sturen en klinkt daardoor lang niet altijd goed. Het gaat behoorlijk beter nu met de twee keer 70 watt mono's OTL/OCL die ze nu aansturen. De Glenair 15 is ook veel besproken op Duitse fora en algemeen bekend was dat deze power nodig hebben. Maar dat is allemaal jaren terug (denk zo'n 8 tot tien jaar). In Duitsland werden ze vaker aangestuurd met een ASR emitter. Maar los daarvan hebben dit soort speakers ook een versterker nodig die zo neutraal en transparant mogelijk acteert.

Niemand

20 november 2021, 20:52:46 #13 Laatste wijziging: 20 november 2021, 21:03:58 door Niemand
Dat wordt mij ook bevestigd door een ex forumlid hier ,die veel doet  met de klassiek Tannoys .
Alleen hier staat de Chaos 3 zonder enige tegenkoppeling een set ex Ardens aan te sturen 3828 units in ander downfiring kasten .
Bevalt mij echt prima .
Die zijn wel makkelijk in tegenstelling  tot de DMT15 die het overigens prima doet op die Buizenbak van mij .
Ik heb de eerste tonen gehoord op de DMT 15  van de bouwer van deze versterker , Theo van Wermeskerken  en jeetje wat een kracht ,
en wat een muziek plaatje om in te zitten  .
Nu heb ik een wat  ander laag dan met  dmt serie , maar het bevalt mij hier beter zo .
Ook strak ,maar droger nog .
Ik heb ook dezelfde omgebouwde Cd speler .
Maar wel een heel andere Akoestiek.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

AntiAudioKwakzalverij

Hier een goed voorbeeld van een slechte Chinese versterker. Volgens de specs zou deze versterker 6 watt bij 1% vervorming kunnen leveren. In de praktijk haalt deze versterker met ruis meegerekend bij 1 watt een vervorming van 6% en bij 1% vervorming levert de versterker 0.015 watt. Deze versterker wordt op het internet door reviewers heel goed beoordeeld (zijn die mensen doof? Of toch iets van sponsoring dat ze wat krom is recht lullen?) Het ontwerp is echt slecht en blijkbaar zit het probleem bij de EL34 en hoe ze ingesteld staan.
Deze dame heeft trouwens een paar leuke zelfbouw projectjes. Dus voor mensen die deze kant op willen misschien leuk om meer te bekijken van deze dame.