• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

klipsch rp600m speakers ineens dof

Gestart door pjotrb, 24 september 2021, 23:17:39

Vorige topic - Volgende topic

pjotrb

Na interne verhuizing weer mijn audio opgetuigd en nu blijken mijn nog zeer nieuwe klipsch rp600m speakers allebei dof te klinken !
Kan ik door gerommel met speaker kabels dit veroorzaakt hebben?
Wat kan dit zijn?  Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat beide boxen een kapotte tweeter hebben.

Sytse Fliege

Zijn de koperen stripjes wel gemonteerd?

Ach, kikker toch op!

AntiAudioKwakzalverij

En als je bi-wire gebruikt kun je de plus en min van het hoog omgewisseld hebben t.o.v. de woofer, als dat het geval is krijg je bij de cross-over een behoorlijke dip in je frequentie respons.

pjotrb

Pfffff,  inderdaad, de koperen plaatjes zijn nodig.  Gelukkig, weer hemels geluid!

Bedankt Sytse!

Jan66

Zou de koperen, eigenlijk blik, plaatjes vervangen door koperdraad. Dit kan ook VD-draad zijn.
Verder zou ik de luidsprekerkabel op HF aansluiten i.p.v. LF, diagonaal kan ook.

minplus

Citaat van: Rowdy op 25 september 2021, 12:52:38Zou de koperen, eigenlijk blik, plaatjes vervangen door koperdraad. Dit kan ook VD-draad zijn.
Verder zou ik de luidsprekerkabel op HF aansluiten i.p.v. LF, diagonaal kan ook.

Of het koper of blik is weet ik niet maar ik denk het eerste.
Maar mocht je het doen, bv je speakerdraad gestript van onder naar boven doorvoeren zoals ik ooit gedaan heb (of het nu beter klinkt is vaag want er zit veel tijd tussen het wisselen), doe dan de koperen strips in een plastic zakje en berg het op op de meest logische plaats. Hang ze bv achteraan de speakerkast. Want ik heb ze opgeborgen en veel tijd besteed aan het terugvinden maar tot nu zonder resultaat.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Citaat van: pjotrb op 25 september 2021, 11:55:39Pfffff,  inderdaad, de koperen plaatjes zijn nodig.  Gelukkig, weer hemels geluid!

Bedankt Sytse!

You're welcome :)

Ach, kikker toch op!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op 25 september 2021, 12:52:38Zou de koperen, eigenlijk blik, plaatjes vervangen door koperdraad. Dit kan ook VD-draad zijn.
Verder zou ik de luidsprekerkabel op HF aansluiten i.p.v. LF, diagonaal kan ook.
Mensen doen veel moeite, maar als je de luidsprekers open maakt en ziet hoe e.a. met kabelschoentjes vast zit (ook bij dure high end merken) dan zou ik die moeite sparen. Maar hė, niet om dat het moet maar omdat het kan is ook een goed uitgangspunt  ;)