• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

2 problemen met CD's rippen

Gestart door trummis, 8 oktober 2021, 14:55:31

Vorige topic - Volgende topic

trummis

Ik heb gezocht op het forum, maar kan het antwoord niet vinden. (Komt ook omdat ik dan weer iets interessants zie en ga zitten lezen. Beetje het kind in een snoepwinkel effect)

Om te rippen gebruik ik Sound Juicer onder Debian. Als er andere en betere alternatieven zijn ben ik uiteraard geïnteresseerd.
Probleem 1: Als Sound Juicer een CD gelezen heb krijg ik soms 3 alternatieven. Release Europa, Afrika en USA. Heb bij een CD alle drie de versies geript, maar zie/hoor geen verschillen.
Echter CD's waarbij ik 3 keuzes had geeft Sound Juicer ze niet weer als ik 'm opnieuw in de PC stop.
Hoewel ik hier geen echte problemen van verwacht, snap ik niet wat er gebeurd of moet gebeuren.

Probleem 2: Is een groter probleem. Ten Years After, Recorded Live.
Op de CD hoes, en ook als ik 'm afspeel in de CD speler is track 6: "I can't keep from cryin' sometimes" duur: 16:24
Echter de DVD brander in combinatie met Sound Juicer deelt het nummer op in 3 nummers.
1) I can't keep from cryin' sometimes   part 1
2) Extension on one chord
3) I can't keep from cryin' sometimes   part 2

De Flac's afspelen zijn dan ook 3 nummers met een duidelijke pauze ertussen.
Hoe is dat te voorkomen?

Ik heb wel meer CD's waar

dimitri

Ik weet niet waar Juicer z'n info vandaan haalt, maar op Discogs is dat nummer wel degelijk opgesplitst in dezelfde drie delen.

Volgens het internet is RubyRipper een heel goed alternatief voor Juicer:

sudo add-apt-repository ppa:aheck/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install rubyripper
sudo apt-get install rubyripper-gtk
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

trummis

Het is nog gekker! Door jouw link naar Discogs kom ik er achter dat ik 3 nummers mis op de CD!
Op mijn LP (waar ik niet zomaar bij kan nu) staan die 3 nummers wel.
Ik zal dat ooit wel opgemerkt hebben na aanschaf van de CD, maar dat is zo lang geleden.
De LP's komen aan de beurt na de CD's, maar dan ben ik er op bedacht nu. Dank!

Ik heb dus deze versie https://www.discogs.com/release/8776433-Ten-Years-After-Recorded-Live

Rubyripper zit niet standaard in de debian repository, dus daar denk ik nog even over.
Volgens mij maken beide gebruik van CDparanoia. Mischien is dat wel de beste keus om die onder de knie te krijgen. Had 'm geprobeerd maar kwam er niet helemaal uit. Misschien even een andere tutorial zoeken.

Tips blijven welkom.


morph

8 oktober 2021, 20:00:51 #3 Laatste wijziging: 8 oktober 2021, 20:27:47 door morph
Los van het kopieerprobleem, in het boekje van de enkele cd-versie staat, als ik me goed herinner, dat er vanwege de speelduur nummers geschrapt zijn. Zoals destijds wel vaker bij de eerste cd-versies van pop-dubbel-lp's het geval was.
De eerste dubbel-cd van dit album (2000 - EMI +plus 724357620529) bevat wel de volledige dubbel-lp.
Doorlopend op cd 2:
3 - I can't keep from cryin' sometimes (part 1) - 5:09
4 - Extension on one chord - 7:34
5 - I can't keep from cryin' sometimes (part 2) - 3:13
De interessantste versie is echter de geremasterde versie op dubbel-cd (2013 - Chrysalis 825646413393) met niet eerder uitgebrachte stukken er bij:

Citaat van: morph op  6 oktober 2018, 18:49:02Ten Years After - Recorded Live
2cd (2013 versie)



Waarop, zoals je ziet, het tussenstuk ook weer als een apart nummer wordt meegeteld. Natuurlijk zonder onderbreking tijdens de overgangen. Maar wel anders opgesplitst is, volgens het cd-boekje:
cd2
7 - I can't keep from cryin' sometimes (part 1) - 1:57
8 - Extension on one chord - 10:45
9 - I can't keep from cryin' sometimes (part 2) - 3:12

Bloom

Citaat van: trummis op  8 oktober 2021, 18:13:26Rubyripper zit niet standaard in de debian repository, dus daar denk ik nog even over.
Volgens mij maken beide gebruik van CDparanoia. Mischien is dat wel de beste keus om die onder de knie te krijgen. Had 'm geprobeerd maar kwam er niet helemaal uit. Misschien even een andere tutorial zoeken.
Rubyripper wordt niet meer ontwikkeld, daarom is die verdwenen uit de Debian repo's. Grafische rippers die goed werken: sound-juicer en asunder (voor desktops op basis van de GTK-bibliotheken zoals Gnome en XFCE), of abcde voor de terminal. Normaal zouden alle rippers in Linux met cdparanoia moeten werken. De genoemde doen dat alleszins.

Heintje

Waarom gebruik je niet het prima ExactAudioCopy?
Dan heb je die problemen waarschijnlijk niet.

Bloom

ExactAudioCopy is voor Windows, de vraag ging over Debian Linux.

morph


trummis

@Morph: Ik had inderdaad gezien dat er CD's waren waar Hobbit weggelaten was. (hoe durven ze!)
Er zijn dus veel verschillende versies. Maar die jij hier plaatst is wel heel erg interessant!
Daar ga ik maar eens achteraan jagen. Die moet ik hebben :)

@Bloom (Hoi Bloom in een ander leven heet ik soppel :) )
Lijkt erop dat ik het best Soundjuicer dus kan blijven gebruiken. De probleempjes die ik tegen kom lossen we wel op dan. Heb net met Ten Years After even een testje gedaan in Audacity, daar kan ik de nummers naadloos aan elkaar plakken. Iets meer werk maar (als ik het goed heb) zonder verliezen.

Misschien dat ik nog wat testjes doe met de alternatieven van Morph, maar dat zal dan wel even duren voor ik daar aan toe kom.

analogman

Citaat van: morph op  9 oktober 2021, 21:03:43
Citaat van: trummis op  8 oktober 2021, 18:13:26Tips blijven welkom.
tips
Ik gebruik altijd XLD, werkt prima. Kan ook SACD aan en je kan evt metadata van andere bronnen meecoderen

Rogers Hifi

Het probleem zit het hem bij jou in het volgende; de opname bestaat feitelijk gezien uit 3 gedeeltes. Index1, index2 en index3. Vooraf gaand aan de "losse" index bevindt er zich een stilte, de zogenaamde pregap. Het inlezen van deze  informatie kan met Debian gebaseerde software helaas niet. Wellicht dat je  in de afspeelsoftware een instelling kan maken om pauzes( spreek pregap stiltes) over te slaan tijdens het afspelen.