• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Levert mijn versterker voldoende vermogen?

Gestart door Ad58, 24 oktober 2021, 08:51:27

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Citaat van: Heintje op 25 oktober 2021, 01:04:45
Citaat van: WanFie op 24 oktober 2021, 20:11:15Wat is Watt? PMPO of stabiel aan 2 Ohm.

50 Watt RMS per kanaal is best wel veel. Met een speaker van 88 dB op 1 meter en 1 Watt, zal hij aan de ruim 103 dB komen en met pieken nog aanzienlijk hoger. 88 dB is al veel te hard voor normaal luisteren. Op de langere duur wordt je daar al doof van.

Maar wat een groter probleem is, is de voeding van het ding. Wanneer de voeding krap bemeten is raakt het ding in verzadiging wanneer je vermogen gebruikt. En dan klinkt het benepen.

Daarom staat in de handtekening van Geerdie: "Wat heb ik aan 300 W, wanneer de eerste al niet deugt"
Je beredenering gaat alléén op als de luidsprekers de aangeboden energie nog fatsoenlijk in volume kunnen omzetten: sommige luidsprekers zitten al héél vroeg aan hun max belastbaarheid (in de betekenis dat ze onwijs gaan vervormen en niet meer harder gaan), nog ruim voordat ze aan de elektrische belastbaarheid zitten ("doorbranden").
Klopt, maar ik denk dat je voor zelfbouw dergelijke ellende niet op je hals gaat halen. Dat kies je fatsoenlijke units en bouw je stevige kasten. En niet onbelangrijk je bouwt geen ingewikkeld filter.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

minplus

Citaat van: Mmuetst op 25 oktober 2021, 13:21:49
Citaat van: minplus op 24 oktober 2021, 21:18:13Trouwens, de hr. V/d Meulen bouwde niet alleen de speakerkasten zelf maar ook de units daarin. De conussen pakte hij aan en verving ze als ik me goed herinner met zeemleer. Trouwens, niet alleen de versterker maar ook de draaitafelelementen bouwde hij om. Hij gebruikte de houder en de de naald met cantilever maar wikkelde zelf de spoelen en gebruikte een zelf gebouwde arm van balsahout met een extreem lage naalddruk.
Een schitterend mens, geniaal, blij dat ik hem heb mogen leren kennen. En het geluid bij hem was voortreffelijk.
Ik meen me te herinneren dat hij voorheen ingenieur was bij Pickering.
Zwerven van die luidsprekers en versterkers van de hr. V/D Meulennog plaatjes op het internet?

Ik heb zelf geen foto's gemaakt bij hem, maar TvW misschien wel. Die kan je ook mooie dingen over hem vertellen, meer nog dan ik.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Ad58

Ik heb ondertussen deze versterker getest op mijn inmiddels geleverde luidsprekers en het klonk voor geen meter.
De versterker is retour gegaan. Ik heb nu een NAD C370 aangeschaft, die volledig gereviseerd gaat worden.

WanFie

Citaat van: Ad58 op  1 december 2021, 08:50:36Ik heb ondertussen deze versterker getest op mijn inmiddels geleverde luidsprekers en het klonk voor geen meter.
De versterker is retour gegaan. Ik heb nu een NAD C370 aangeschaft, die volledig gereviseerd gaat worden.
Ik vrees dat die, die meter niet gaat oplossen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Ad58

Citaat van: WanFie op  1 december 2021, 12:02:05
Citaat van: Ad58 op  1 december 2021, 08:50:36Ik heb ondertussen deze versterker getest op mijn inmiddels geleverde luidsprekers en het klonk voor geen meter.
Ik vrees dat die, die meter niet gaat oplossen.

Gewoon wat verder weg gaan zitten! Maar ik heb het kunnen vergelijken en de NAD C370 klonk toch echt stukken beter.