• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Aankoopadvies

Gestart door Joris7, 9 november 2021, 20:55:56

Vorige topic - Volgende topic

Joris7

Beste forumleden,

Mijn eerste berichtje hier. Misschien vinden jullie het leuk om mij te adviseren.

Ik woon nog niet zo lang in een eengezinswoning met zolder. Nu is het gewoon een rommelzolder maar ik zag wel de potentie om een mooi scherm neer te zetten en een projector. Ik heb een simpele philips neopix643. Meer budget had ik niet. Voldoet voor nu prima.

De speaker bevat 2x 5 watt stereo speakertjes. Stelt niet veel voor. Ik heb de beamer recht achter mijn stoel op een rijdend beamer plateau dus het geluid komt van boven. Qua volume prima, maar mis wel wat diepte en beleving. Beetje surround krijg ik nog mee doordat het ding boven mijn hoofd staat te draaien  ;)

Heb zodoende de sony hts20r gekocht. Het geluid was mooi diep en intens maar niet helemaal in balans. Had het idee dat de lage tonen overheersten ook als ik de subwoofer uit deed. Daarbij luisterde het niet prettig, kan het niet goed uitleggen, alsof er teveel druk op de oren kwam te staan. Het was allemaal net wat te hard, gewoon onprettig.

Vrouwlief wil niet dat ik de akoestiek van de zolder ga aanpassen door akoestiche panelen op te hangen.
Zolder is trouwens niet heel groot. Een puntdak, hoogste punt 3 meter ofzo.
Ik zit zelf op ongeveer 2,8 meter van mn scherm. Dan is er nog zon 2,5 meter over tot de achterwand. Breedte ongeveer 5 meter. Op de grond tapijttegels, verder hier en daar dozen maar wel gewoon harde muren. Misschien weerkaatste de sony set teveel in de ruimte?

Toen heb ik een surround koptelefoon gekocht de sony whl600. Geluid perfect, maar ding knelde gigantisch. Moest ik dus helaas retourneren.

Wat voor installatie kan ik plaatsen op zolder wat wel wat meer beleving geeft, wat meer diepte in het geluid, zonder dat ik daarvoor de akoestiek van de ruimte hoef aan te passen? Het hoeft van mij ook niet zo hard als in de bios, ik zoek meer wat meer beleving door een wat rijker geluid zonder dat het allemaal heel hard hoeft te staan.

Surround zou fijn zijn maar is geen moeten.

Ik ben ook niet echt een audiofiel ik ben meer van t beeld. Maar een upgrade van de standaard speakertjes is wel fijn.

Ben benieuwd naar de reacties,

Groetjes,

Joris.

minplus

9 november 2021, 21:15:17 #1 Laatste wijziging: 9 november 2021, 21:19:31 door minplus
Ik zou beginnen met een week de hele dag loeihard draaien met zelf doppen in de oren en de subwoofer aan met de bassen vol open. Ik weet wel wat stevige nummers.
Daarna mag je van vrouwlief de akoestiek vast wel aanpassen.
En dan komt de rest en is veel mogelijk.

Grmbl, ik ben volgens velen een gemoedelijk relaxed mens, hoewel anderen daar anders over denken, maar als je zelfs op je vliering bijna niets mag....
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

RJVR

Ik zou voor een degelijke set gaan, niet één soundbar van 200 euro.

Wat is je budget?
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Rubble

Akoestische panelen lijkt me niet direct nodig. Eerst maar eens een leuk setje neerzetten. Als er geen akoestische problemen zijn hoef je ze ook niet op te lossen.

Dus een versterkertje en een setje leuke luidsprekers. Via Marktplaats kan je dan voor 200 euro een heeeeeel eind komen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Joris7

Citaat van: Rubble op  9 november 2021, 21:34:54Akoestische panelen lijkt me niet direct nodig. Eerst maar eens een leuk setje neerzetten. Als er geen akoestische problemen zijn hoef je ze ook niet op te lossen.

Dus een versterkertje en een setje leuke luidsprekers. Via Marktplaats kan je dan voor 200 euro een heeeeeel eind komen.


Ik maak uit je antwoord op dat een goede set mogelijk de noodzaak tot het plaatsen van akoestische panelen kan opheffen.

Wat voor merk/ modelnr raad je aan om naar te gaan speuren op marktplaats? Budget is idd rond de 200 a 300 euro.

Rubble

Nee akoestische problemen zijn niet met een goede set op te lossen. Maar eerst moet blijken of die er wel zijn. Ik draai ook op zolder onder een schuin dak, en geen problemen meer met staande golven meer die ik in vorige huiskamers wel had.

Maar goed, bij jou misschien wel. Met een setje speakers wat redelijk full range is kan je gewoon beginnen met proberen. Mission en Elac speakers kan je je geen buil aan vallen. Of Dali, allemaal wel te vinden voor onder de 200. Een niet al te oude 2x50 Watt versterker erbij, en dan schuiven maar met je speakers. Leuk om te doen en erg leerzaam.  ;) 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

RJVR

9 november 2021, 22:02:04 #6 Laatste wijziging: 9 november 2021, 22:03:36 door RJVR
Akoestische panelen kunnen helpen maar het is zeker niet noodzakelijk heel veel mensen zetten de luidsprekers gewoon in de woonkamer neer zonder aanpassingen.

Wat is de bron ? Een versterker met recente HDMI ingangen word lastig voor 200 euro. Luidsprekers tweedehands is geen probleem voor het budget en zou beter klinken dan een soundbar.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Joris7

Citaat van: RJVR op  9 november 2021, 22:02:04Akoestische panelen kunnen helpen maar het is zeker niet noodzakelijk heel veel mensen zetten de luidsprekers gewoon in de woonkamer neer zonder aanpassingen.

Wat is de bron ? Een versterker met recente HDMI ingangen word lastig voor 200 euro. Luidsprekers tweedehands is geen probleem voor het budget en zou beter klinken dan een soundbar.

De projector heeft hdmi arc, optical en 3,5 mm jack.

minplus

Met wat mazzel woon je op een plek waar de kringloop medewerkers niet alle leuke dingen meenemen en voor veel op marktplaats zetten. Dan kun je daar nog leuke dingen voor weinig vinden met bij veel kringlopen 4 weken garantie. Ik heb daarbij een aantal keren gemazzeld met o.a. JMR's voor 35 en Celestions voor 10 euro waar het speakers betreft en ook een paar leuke versterkers voor onder de 50.
Marktplaats is ook een optie, maar dan wel beluisteren voor je ze koopt.
Waar woon je ongeveer? Dan weet iemand mogelijk iets leuks vlak bij je.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

RJVR

10 november 2021, 17:11:36 #9 Laatste wijziging: 10 november 2021, 17:51:22 door RJVR
En dan nog een DAC om de televisie aan de stereo versterker aan te sluiten. TV (optical) - DAC (RCA) - versterker.

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1291556/optische-audio-omvormer-optisch-coaxiaal-naar-tulp.html
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Rubble

10 november 2021, 17:15:31 #10 Laatste wijziging: 10 november 2021, 17:27:05 door Rubble
Altijd leuk om deze er in te gooien (een ABX tussen heel goedkoop en best wel duur):

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Conclusies spreken voor zich. Deze Behringer A500 is voor een drol te koop. Staat er nu een voor 4 tientjes op Marktplaats

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1769212844-behringer-a500-pa-versterker-stereo-versterker

Een leuk voorversterkertje ervoor of een geintegreerde versterker met pre-out en je hebt perfecte versterking voor onder de 100 euro. 

Ja, ik heb er eentje gehad en ja, ik heb die ook weggedaan. Maar alleen omdat ik meer power nodig had. Er was helemaal niets mis met het ding, behalve dat het volume controls altijd voluit moeten staan.  De gain dus volledig met de voorversterker regelen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Jan66

2 Luidsprekers, waarvan 1 alle elektronica zoals versterker, DAC en aansluitingen heeft.
Een voorbeeld wat ik bedoel is Q Acoustics M20:
https://www.lowbeats.de/test-q-acoustics-m20-kabelloses-aktiv-komplettsystem-fuer-500-euro/
Deze zit boven je budget, maar is puur als voorbeeld.

Rubble

Citaat van: Rowdy op 10 november 2021, 18:48:102 Luidsprekers, waarvan 1 alle elektronica zoals versterker, DAC en aansluitingen heeft.
Een voorbeeld wat ik bedoel is Q Acoustics M20:
https://www.lowbeats.de/test-q-acoustics-m20-kabelloses-aktiv-komplettsystem-fuer-500-euro/
Deze zit boven je budget, maar is puur als voorbeeld.
Lollig, maar onder de 55 Hz geven deze dingen niets weer. Lijkt me geen afdoende oplossing voor TS.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Joris7

Citaat van: minplus op 10 november 2021, 16:23:37Met wat mazzel woon je op een plek waar de kringloop medewerkers niet alle leuke dingen meenemen en voor veel op marktplaats zetten. Dan kun je daar nog leuke dingen voor weinig vinden met bij veel kringlopen 4 weken garantie. Ik heb daarbij een aantal keren gemazzeld met o.a. JMR's voor 35 en Celestions voor 10 euro waar het speakers betreft en ook een paar leuke versterkers voor onder de 50.
Marktplaats is ook een optie, maar dan wel beluisteren voor je ze koopt.
Waar woon je ongeveer? Dan weet iemand mogelijk iets leuks vlak bij je.

Ik woon in de regio Leiden.

We hebben een aantal goede kringloopwinkels hier.

Ik ben echt een leek op audio gebied. Dus men heeft het in de reacties over versterkers etc. Ik heb geen idee hoe ik dat allemaal aansluit op mn beamer.

Ik heb ook niet zulke hoge eisen. De soundbar en subwoofer en speakertjes die ik had (samen een 5.1 setje) resoneerde teveel, hoge tonen te scherp maar de lage tonen kwamen ook niet fijn door. Sommige dialogen met mannen met lage stemmen luisterde echt niet prettig.
Het surround effect was natuurlijk wel een plus, en details zoals fluitende vogeltjes in een boom terwijl mensen praten in een park kwamen goed door.

Dus ja tuurlijk het liefst goed afgestemd surround sound zonder dat het vervelend resoneert of bepaalde tonen niet goed doorkomen, maar ik heb daar het budget niet voor en vraag me af of dat sowieso kan zonder akoestische maatregelen.

Ik denk dus bu misschien iets met wat minder power, dat resoneert dan minder door de ruimte. Maar dan wel genoeg power dat het een upgradeis van de standaard speakertjes van de beamer zelf.

Dit besproken met een vriend en hij gaf mij een klein subwoofertje en 2 boxjes, van het merk Trust, gebruikte hij ooit voor bij zijn pc. Was daar al best tevreden mee, iets meer diepte in het geluid, ookal stond het wel onhandig in de kamer, door de korte snoertjes gewoon een meter van me  vandaan op de grond. En stereo geluid, geen surround. Maar wel meer bass en een mooier geluid dan de standaard speakertjes van de beamer. maar nu is 1 boxje er mee gekapt dus helaas.

Mocht iemand nog een goede tip hebben graag, ik weet alleen echt niet hoe dat allemaal werkt met die versterkers :-p ik heb een hdmi arc, optical en 3,5 mm aansluiting op de bron, de beamer, meer weet ik niet haha.

Rubble

Je gaat ahgi ergens vandaan (TV?) met HDMI naar je beamer? Vandaar kan je een audiosignaal aftappen met zoiets:

Klikkerdeklik

Let op, deze is wel alleen stereo.

Van daaruit dan naar een willekeurige versterker met een paar knappe stereo boxen.

Wil je 5.1 dan zal je in de 5.1/7.2/home theater versterkers moeten gaan duiken. Dieheknieenhekgeenverstandvanok.  ;D   
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield