• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dynaudio confidence/Heritage…

Gestart door Robertluistert, 15 november 2021, 18:56:57

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Citaat van: Robertluistert op 25 november 2021, 16:11:49Gisteren toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de speakers eens flink verschoven. En tot mijn verbazing klinkt er weer echte muziek in mijn kamertje. Wat een half metertje naar links/rechts/voor/achter uitmaakt. Vermoed zomaar dat het spul stiekem door de hulp in de huishouding over de loop der maanden telkens een stukje van de optimale positie zijn verplaatst ten faveure van haar optimale stofzuigpositie...
Pfff. De rug is naar de kl*ten, maar de centjes blijven in de zak ;-)
Als je tijd hebt en zin in een leuk experiment, doe je eens het volgende:

- meet af waar in de lengterichting het midden van je luisterruimte is en markeer dat punt
- zet de luidsprekers links en rechts op een kwart van de breedte en meet de ruimte tussen de luidsprekers op (= de halve kamerbreedte)
- zet de luidsprekers in de lengte op de halve afstand van de afstand tussen de luidsprekers van het lengte-midden
- en zet je luisterstoel op dezelfde afstand naar achter.

Rekenvoorbeeld in een kamer van 3 x 8 meter:
- linker en rechter luidspreker op 75 cm van de linker en rechter muur af
- luidsprekers in de lengte op 3,25 meter, luisterstoel op 4,74 meter.

Bij mij is dat een héél fijn punt: alles klinkt neutraal met de maximale punch (= aankoppeling aan de kamer), ook omdat je met de luidsprekers in een gelijkzijdige driehoek zit.
Ik heb natuurlijk een eigen luisterkamer waar niets in de weg staat.
Je kunt als je dit geluid op dat punt in je hoofd hebt zitten, altijd nog gaan schuiven totdat het minder in de weg staat. 8)