• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

aansluiten streamer

Gestart door schuit, 21 november 2021, 18:00:23

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op 22 november 2021, 22:18:10Ik ben jaloers op je.
Niet nodig hoor, snap dat we op dit gebied niet op dezelfde golflengte zitten. Ik zie wel het plezier wat men beleeft aan deze andere manier van audio. Sommige zaken delen we dan weer wel. Ik ben ook gek op buizengeluid. Maar kom vaak genoeg audiofielen tegen die niks moeten hebben van die onbetrouwbaar vervormende buizenversterkers. Meettechnisch zijn die buizenversterkers ook niet ideaal, sterker nog, menig transistor versterker heeft betere vervormingscijfers, signaalruisverhouding enz. Maar met buizen klinkt het daadwerkelijk anders en is het ook meetbaar (mits je aan een aantal voorwaarden voldoet) Of je er van houdt, tja de één wel de ander niet.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: minplus op 22 november 2021, 22:22:28
Citaat van: Mmuetst op 22 november 2021, 22:13:53Een ander heeft daar blijkbaar extra hulpmiddel voor nodig.

Zoals meet apparatuur?
Nee, audifiele switch, audiofiele voeding enz.
Maar om op je antwoord in te gaan, ja. Zou het gaaf vinden om zo'n systeem in huis te hebben waarmee je THD kunt meten. Alleen zijn die apparaten nogal duur. Daarom ben ik wel blij met die metingen van Amirm. Ook zijn uitleg is heel helder.

berret

Jawel, ik ben het echt.

Het zou voor mij alles een stuk gemakkelijker ( en misschien ook saaier) maken.

Er staat hier voldoende meetapparatuur om vervorming tot 0,001% te meten, alsook de verhoudingen tussen de diverse harmonischen, fasegedrag van versterkers, frequentiebereik, etc. Als ik iets bouw of uitprobeer moet het zoveel als mogelijk is aan alle meetbare eisen die je stellen kunt, voldoen. Dat is punt 1. 
Aan dat punt is relatief gemakkelijk te voldoen.

Punt 2 zijn mijn oren en de beleving. Dat punt komt niet voort uit punt 1, maar is afhankelijk van hoe en met welke materialen punt 1 gerealiseerd wordt.

En als het er op aan komt, is punt 2 belangrijker dan punt 1. Audiospullen horen gemaakt te worden met als doelstelling punt 2 en als uitgangspunt punt 1.

Ik geloof dat Wittgenstein daar ook ooit iets over gezegd heeft.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: berret op 23 november 2021, 09:30:29Jawel, ik ben het echt.

Het zou voor mij alles een stuk gemakkelijker ( en misschien ook saaier) maken.

Er staat hier voldoende meetapparatuur om vervorming tot 0,001% te meten, alsook de verhoudingen tussen de diverse harmonischen, fasegedrag van versterkers, frequentiebereik, etc. Als ik iets bouw of uitprobeer moet het zoveel als mogelijk is aan alle meetbare eisen die je stellen kunt, voldoen. Dat is punt 1.
Aan dat punt is relatief gemakkelijk te voldoen.

Punt 2 zijn mijn oren en de beleving. Dat punt komt niet voort uit punt 1, maar is afhankelijk van hoe en met welke materialen punt 1 gerealiseerd wordt.

En als het er op aan komt, is punt 2 belangrijker dan punt 1. Audiospullen horen gemaakt te worden met als doelstelling punt 2 en als uitgangspunt punt 1.

Ik geloof dat Wittgenstein daar ook ooit iets over gezegd heeft.
Maar dat ben ik helemaal met je eens Berret, beter meten is niet gelijk aan muzikaal klinken.
Zoals jullie zelf ervaren kan een versterker die heel goed meet heel onmuzikaal klinken.
Echter vraagt @Schuit het volgende:

"Het geluid is uitstekend naar mijn idee maar is het nog te verbeteren? Als de opname beter wordt uitgezonden en dat ook te horen is zou ik het in ieder geval kunnen overwegen.
En dan zijn er nog betere kwaliteiten van onderdelen accespoints etc. voeding van de modem. maarja wat helpt het nog?
Misschien iemand hier ervaring mee?"

Dan komt er advies om de voeding te vervangen. Maar wat verbeterd dat? Die oude voeding doet niks verkeerds. Ik zou dan zeggen, kijk eens naar een andere DAC. Waarom veel geld uitgeven aan een switch en voeding?
Net als Amirm in het filmpje, waarom $600,- uitgeven aan een switch terwijl de winst te halen valt in de kwaliteit van de DAC. En die $600 switch wordt ook nog eens bloed heet (geen idee waarom dat zou zijn, slecht ontwerp?)

In de producten die jij samen met andere forum leden ontwikkelt hoor ik jullie niet roepen dat het jitter tegengaat en dat de ruisvloer lager wordt. Ik lees alleen dat de installatie muzikaler wordt. Misschien een idee voor @Schuit om in die richting eens te gaan experimenten. Of eens luisteren wat buizen in zijn set gaan doen met het beleven van muziek.

Een voorbeeld die ik zelf ervaar in mijn eigen set zijn mijn 300B monoblokjes. Die hebben meer ruis en brom dan elke andere versterker in mijn mancave. Toch ervaar ik deze versterker als mijn meest muzikale versterker.

Kingpin

Aan een audio dac heb ik nog nooit gemeten maar wat een SMPSs vs LPS doet wel.
Wel heb ik eens tijdens een niet audio gerelateerd ontwerp welke een systeem moest koelen tot pakweg 4 graden en daar uiterst stabiel op moet blijven een dac gebruikt die zowel de inkomende temperatuur omzet A>D als de pid regeling digitaal uitstuurde D>A.
De aangesloten voedingen (SMPS/LPS) heb ik vergeleken welke invloeden op het meetsignaal daarvan waren.

Zoals onderstaande meting aantoont heeft in mijn geval een LPS wel degelijk voordeel (middengebied).
Al zullen de meesten denken wanneer ze de schaalverdeling bekijken waar heeft die gek het over ...
In dit geval moet de temperatuur zo stabiel mogelijk blijven over een langere tijd waarbij de temperatuur van zeer grote invloed heeft op het te meten deel, vandaar de extreme wens van nauwkeurigheid.



Kan me zo voorstellen dat een audio dac hierbij ook gebaad is. Of het hoorbaar is laat ik even in het midden.

schuit

ok ik had wel verwacht dat er verschillende meningen over zijn en dat iedereen in zijn situatie met bepaalde aanpassingen effect heeft gemerkt.
Ik had alleen niet duidelijk gemeld dat mijn streamer in de versterker is ingebouwd. Dus ik kan niet los de streamer / voeding of dac wisselen. Dat zit in mijn yamaha RN 803d. Scheelt boel geld  :P
Maar ja dus wel via wifi aangesloten.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Kingpin op 23 november 2021, 14:07:59Aan een audio dac heb ik nog nooit gemeten maar wat een SMPSs vs LPS doet wel.
Wel heb ik eens tijdens een niet audio gerelateerd ontwerp welke een systeem moest koelen tot pakweg 4 graden en daar uiterst stabiel op moet blijven een dac gebruikt die zowel de inkomende temperatuur omzet A>D als de pid regeling digitaal uitstuurde D>A.
De aangesloten voedingen (SMPS/LPS) heb ik vergeleken welke invloeden op het meetsignaal daarvan waren.

Zoals onderstaande meting aantoont heeft in mijn geval een LPS wel degelijk voordeel (middengebied).
Al zullen de meesten denken wanneer ze de schaalverdeling bekijken waar heeft die gek het over ...
In dit geval moet de temperatuur zo stabiel mogelijk blijven over een langere tijd waarbij de temperatuur van zeer grote invloed heeft op het te meten deel, vandaar de extreme wens van nauwkeurigheid.



Kan me zo voorstellen dat een audio dac hierbij ook gebaad is. Of het hoorbaar is laat ik even in het midden.
Ik kan die meting van jou niet goed volgen, maar als je de meting van Amirm bekijkt zie je ook verbetering:

The graph is kind of hard to red. But essentially I am feeding the DAC a 10 kHz tone at 192 kHz sampling. The harmonics of 10 kHz tone are visible at multiples of it so ignore that. Everything else is noise and spurious distortion. We see fair bit of them because I have zoomed way in, setting the top of the graph to -80 dB. Blue is the USB port on my computer which I use for DAC testing. We see that when we switch to Sbooster BOTW power supply, a lot of higher frequency spikes go away. Mind you, the worst case one is at -125 dB and all of these are at frequencies we can't hear. But objectively there is some improvement in "noise."



Maar je ziet dat dit buiten het audio spectrum is en de storingen waren bij -125 dB. Knap als iemand dat kan horen.
Even wat theorie over de voeding:
Een SMPS  (Switched Mode Power Supplies) is een voeding die de 230 volt direct omzet in een hoge gelijkspanning +/- 322 volt om deze vervolgens te gaan pulseren op een hoge frequentie (tussen de 50 kHz – 1 MHz) (vandaar de term Switched Mode) Op deze manier heb je een veel kleinere transformator nodig dan dat je de 230 volt direct verlaagd met een transformator (wat je doet bij een LPS Lineaire Power Supply). Bij beide voedingen wordt daarna de spanning gelijk gericht naar een DC spanning die je nodig hebt voor je apparaat. Van die pulsen zie je in de DC spanning niks meer terug.

AntiAudioKwakzalverij

23 november 2021, 19:25:04 #22 Laatste wijziging: 23 november 2021, 19:28:49 door Mmuetst
Citaat van: schuit op 23 november 2021, 18:33:32ok ik had wel verwacht dat er verschillende meningen over zijn en dat iedereen in zijn situatie met bepaalde aanpassingen effect heeft gemerkt.
Ik had alleen niet duidelijk gemeld dat mijn streamer in de versterker is ingebouwd. Dus ik kan niet los de streamer / voeding of dac wisselen. Dat zit in mijn yamaha RN 803d. Scheelt boel geld  :P
Maar ja dus wel via wifi aangesloten.
Ah, dus je hebt de filmpjes van Amirm niet bekeken. Daar staat namelijk de gouden tip hoe je e.a. zelf kunt testen zonder dat het je één cent kost. En als de versterker via WiFi is aangesloten heb je zo wie zo geen elektrische verbinding. Je streamer werkt met TCP/IP en als je geen onderbrekingen hebt, dat de muziek er mee ophoud midden in een nummer, dan is alles prima. Valt er niks te verbeteren op dat vlak.

Duclaasie

Trek de stekker maar eens uit je router als je speelt. Geheid dat je streamer nog even doorspeelt, aangezien het eerst in een buffer gaat.

schuit

23 november 2021, 20:33:34 #24 Laatste wijziging: 23 november 2021, 20:35:22 door schuit
Heb eerder al eens zo'n onderzoeksfilmpje van deze amirm(?) gezien mbt ruis. Daaruit bleek dan dat de ruis niet in het hoorbare gebied zou zitten en dus ook nooit in je geluid zou terechtkomen. Je moet er wel even voor gaan zitten bij die filmpjes.

Als ik mumetst goed begrijp kan de kwaliteit niet verder vooruit, ik heb namelijk geen onderbrekingen. Ook niet in combinatie met andere internetgebruikers. De tv staat dan toevallig bij een ethernet aansluiting dus die wel bedraad.

Volgens verwachting gaan ze nog glasvezel volgend jaar aanleggen, kan de totale snelheid weer wat omhoog.

Waarom er dan zulke dure netwerkswitches met stabiele voedingen worden verkocht...
Zal vast weer iemand zijn die daar wat aan heeft in een specifieke situatie.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

23 november 2021, 20:50:17 #25 Laatste wijziging: 23 november 2021, 20:52:41 door Mmuetst
Citaat van: schuit op 23 november 2021, 20:33:34Waarom er dan zulke dure netwerkswitches met stabiele voedingen worden verkocht...
Zal vast weer iemand zijn die daar wat aan heeft in een specifieke situatie.
Omdat fabrikanten er brood in zien, mooi verhaal houden over minder ruis en jitter doen wonderen bij onrustige audiofielen. Maar er is geen van die fabrikanten die daadwerkelijk aantoonbaar (lees meetbaar) verschil kan laten zien.
Als je 's nachts de TV aan doet zie je op Telsell duizenden producten die niks toevoegen, maar toch worden deze verkocht. Gewoon omdat mensen denken dat ze het nodig hebben.

Die Yamaha is een prachtige versterker met een lineaire voeding en top DAC aan boord: SABRE 9006AS 192 kHz / 24-bit DAC (from ESS technology)  Als je het ontwerp ziet van deze versterker dan heeft Yamaha de transformator netjes links in de kast geplaatst met een scheiding tussen de transformator en de electronica.

En zie je dat ingebouwde netfilter links boven in die versterker...prachtig! Houd alle storingen buiten de deur.

Ben er stil van....wat wil een mens nog meer? Misschien iets verbeteren in akoestiek?

schuit

Ok blijkbaar prima apparaat, viel mij op dat er heel veel doorverbind bruggetjes op de print zitten . Je ziet ook wel wat lijntjes op de print tussen de koelribben.
Ik denk dan altijd: wat is daar tussenuit bezuinigd?

Ik zal eens kijken of het aansluiten van de versterker zonder netfilter nog beter werkt ( andere apparaten wel via de filter aansluiten zoals led lamp etc. )
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

schuit

Nou de versterker rechtstreeks op het lichtnet scheelt niet veel, ik neig naar iets beter geluid.

Overigens mbt de akoestiek hebben we wel een paar platen besteld die op de wand zitten. 1 achter een schilderij, ander paneel los op een kast en nog 2 aan een zijwand tegenover de harde glaswand. Zeg maar 4 m2 totaal erbij.
Procentueel is dat nog niet echt veel maar goed we hebben ook nog een bank en andere akoestische elementen dan zitten we misschien op een minimale ondergrens.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: schuit op 23 november 2021, 22:05:09Nou de versterker rechtstreeks op het lichtnet scheelt niet veel, ik neig naar iets beter geluid.

Overigens mbt de akoestiek hebben we wel een paar platen besteld die op de wand zitten. 1 achter een schilderij, ander paneel los op een kast en nog 2 aan een zijwand tegenover de harde glaswand. Zeg maar 4 m2 totaal erbij.
Procentueel is dat nog niet echt veel maar goed we hebben ook nog een bank en andere akoestische elementen dan zitten we misschien op een minimale ondergrens.

Kijk, goed bezig. Kan alleen niet opmaken of je die panelen al binnen hebt of dat ze nog in bestelling zijn?

schuit

Citaat van: Mmuetst op 24 november 2021, 06:57:56
Citaat van: schuit op 23 november 2021, 22:05:09Nou de versterker rechtstreeks op het lichtnet scheelt niet veel, ik neig naar iets beter geluid.

Overigens mbt de akoestiek hebben we wel een paar platen besteld die op de wand zitten. 1 achter een schilderij, ander paneel los op een kast en nog 2 aan een zijwand tegenover de harde glaswand. Zeg maar 4 m2 totaal erbij.
Procentueel is dat nog niet echt veel maar goed we hebben ook nog een bank en andere akoestische elementen dan zitten we misschien op een minimale ondergrens.

Kijk, goed bezig. Kan alleen niet opmaken of je die panelen al binnen hebt of dat ze nog in bestelling zijn?


De panelen heb ik al geruime tijd in de kamer, het was bedoeld als een soort proef hoe het eruit ziet etc. Gewoon goedkoop schuim in grijze kleur zoals dat in de vloertegels zit.
Het is niet dermate mooi dat we extra panelen hebben bijbesteld.

Procentueel gezien is het nog niet veel demping.

Andere kant is dat ik mijn net "nieuwe" luidsprekers ook bij de winkel heb beluisterd en eigenlijk klinken ze thuis beter ondanks zeer dure versterker en kabels in de winkel.
Dus zo bekeken is het zo slecht nog niet denk ik dan.

Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be