• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De set van Ad (en volledige revisie NAD C370; pic heavy!)

Gestart door Ad58, 22 november 2021, 10:34:04

Vorige topic - Volgende topic

Ad58

3 december 2021, 20:33:51 #30 Laatste wijziging: 5 december 2021, 08:47:11 door Ad58
Bij navraag is dit inderdaad niet gebeurd, omdat de reparateur deze hier beter vindt dan polystyreen.

Sytse Fliege

Polystyreen is op zich een mooiere condensator, maar m.i. overkill voor de toepassing hier.
Ach, kikker toch op!

Ad58

"In de NAD 216 THX, die ik van de zomer heb gereviseerd, werkte één ingang niet. Oorzaak: deels gesmolten polystyreen condensator. Die lag in sluiting...".


Sytse Fliege

Dat is dan waarschijnlijk een onhandige soldeerboutmanoeuvre geweest. Ze kunnen niet goed tegen (te veel/te lang) hitte.

Ach, kikker toch op!

berret

Citaat van: Sytse Fliege op  3 december 2021, 21:45:56Dat is dan waarschijnlijk een onhandige soldeerboutmanoeuvre geweest. Ze kunnen niet goed tegen (te veel/te lang) hitte.


Oude fout. Dit soort componenten bij de aansluitdraadjes vasthouden met een punttang en dan solderen.

Ad58

Goed, die keramische daar blijven dus zitten.
We hebben nog een klein probleempje met een IC. De aansturing van "speakers B" verloopt niet goed. De IC's worden nu ook vervangen.

Sytse Fliege

Mmm...., ik vraag me af of het probleem in de IC's zit, die zijn namelijk bijna nooit problematisch, in ieder geval niet de wat modernere (vanaf jaren '80). Kan wel natuurlijk, want bij audio kan álles (vraag me niet hoe ik dat weet).



Ach, kikker toch op!

Ad58

4 december 2021, 07:39:28 #37 Laatste wijziging: 4 december 2021, 07:52:44 door Ad58
Haha. Inderdaad. Alles is verder doorgemeten en het vermoeden is nu toch wel dat het aan de IC's ligt. Enfin, de nieuwe zijn al besteld, dan weten we het binnenkort.... Het relais van "speakers B" valt niet af.

Regenpak

Citaat van: Sytse Fliege op  1 december 2021, 21:11:51Ja, maar wel een 0,5 Watt. Die plofte, ik wacht nu op een bestelde 5 Watt (ik heb veel op voorraad, maar die niet).
Ik had er gewoon een 7824 ingezet of een serietor met een 24 V/400 mW zener aan z'n basis. Dit doe je niet, zoveel vermogen wegstoken in een zener. Bah, wat een kudt ontwerp. Oh ja, NAD.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Ad58

Tja, het is ook altijd wat. Ik zou er nooit een kopen! Inmiddels zijn die drie IC's ook vervangen, maar dat was het dus niet. Nogmaals alles doorgemeten, maar het relais van "Speakers B" valt niet af. Bij power off wel natuurlijk.
Irritant, maar ook niet meer dan dat, want ik gebruik die functie toch nooit.
Hij staat nu thuis heerlijk te spelen.

Sytse Fliege

Citaat van: Regenpak op  4 december 2021, 09:31:50
Citaat van: Sytse Fliege op  1 december 2021, 21:11:51Ja, maar wel een 0,5 Watt. Die plofte, ik wacht nu op een bestelde 5 Watt (ik heb veel op voorraad, maar die niet).
Ik had er gewoon een 7824 ingezet of een serietor met een 24 V/400 mW zener aan z'n basis. Dit doe je niet, zoveel vermogen wegstoken in een zener. Bah, wat een kudt ontwerp. Oh ja, NAD.

Tjerk

Wellicht planned obsolescence.

Ach, kikker toch op!

RJVR

Citaat van: Ad58 op  4 december 2021, 18:18:19Tja, het is ook altijd wat. Ik zou er nooit een kopen! Inmiddels zijn die drie IC's ook vervangen, maar dat was het dus niet. Nogmaals alles doorgemeten, maar het relais van "Speakers B" valt niet af. Bij power off wel natuurlijk.
Irritant, maar ook niet meer dan dat, want ik gebruik die functie toch nooit.
Hij staat nu thuis heerlijk te spelen.
Goed om te horen, is er veel verschil na revisie ? De nieuwe componenten moeten ook nog "inspelen" uiteraard.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Ad58

4 december 2021, 21:50:57 #42 Laatste wijziging: 5 december 2021, 19:48:58 door Ad58
Het verschil is werkelijk niet te geloven!  De C370 speelt nu mooi helder en open en laat ongelooflijk veel details horen. Bovendien wordt er een stevig fundament aangelegd en de bassen zijn mooi strak en diep. Veel controle, ook bij luide volumes.
Zal inderdaad alleen nog maar beter worden na een tijdje ingespeeld te zijn.
Mijn transmissielijn luidsprekers komen nu eindelijk goed tot hun recht.
Ik ben er echt heel er blij mee nu. En wat was het een goed besluit om tot volledige revisie over te gaan!

Sytse Fliege

Mooi dat ie weer speelt.

Het relais wat niet afvalt kan ook een soldeerfoutje op het front bij de switch zijn, mocht daar gewerkt zijn of een probleem in de buurt van de relais. Het schema daar stelt niet veel voor;



Wat de C-370 betreft die hier was en niet meer speelde; vanmorgen een nieuwe zener 24V/5W in het protectieprintje gemonteerd en hij speelt weer zoals het hoort.

Eenmaal gereviseerd zijn dit erg mooie versterkers!

Ach, kikker toch op!

Ad58

Het relais is zelfs compleet vervangen. Soldeerfoutje zou dan goed kunnen. Maar ik neem aan dat hij dat heeft gecontroleerd.
De zenerdiode aan de andere kant van de print geplaatst?
En inderdaad, de C370 is erg goed als hij gereviseerd is. Vooral als je kwalitatief hoogwaardige componenten gebruikt.  De reparateur zelf viel achterover toen hij het geluid hoorde. Gelukkig liep het goed af....