Slecht contact bij luidspreker aansluitingen

Gestart door Kabeltje4212, 13 juni 2025, 22:06:15

Vorige topic - Volgende topic

Kabeltje4212

Hoi......

ik heb in HIFI luidsprekers en daar heb ik bij luidsprekers aansluitingen slecht contact,
nu heb ik de Luidsreker kabels . afgestript en toen in de klemen gestopt  ( afbeelding Kabel )
hoe kan ik de contact problemen op een Profesionele manier oplossen.
Heeft iemand ervaring met dit soort luidsprekers aansluitingen

voordat de luidsprekers  uitvielen hoorde ik vooral bij spraak  dat de luidsprekers af en toe een kraak geluid hoorbaar was

Alvast bedankt voor je tijd

Loves-Tubes

Vraag is, was het probleem opgelost toen je de luidspreker kabel opnieuw gestript hebt?
In principe geven deze klem verbindingen, door de veer werking, altijd contact met het snoer. Maar er kan meer aan de hand zijn. Binnen in de luidspreker kunnen draden ook los raken door trilling. En er kan natuurlijk corrosie optreden op de contacten. Ik ga er even van uit dat deze luidsprekers al op leeftijd zijn. Ik zou ze wel origineel laten. Vind het altijd zonde als mensen aan vintage spullen gaan lopen rommelen.

Duclaasie

Het kan nog dat er een veertje is gesprongen, waardoor je geen goed contact hebt.  Eventueel zou je de aansluitingen kunnen vervangen voor nieuwe van hetzelfde type.

Jan66

Ben je 100 procent zeker van dat het bij de luidsprekers zit en niet bij bijvoorbeeld de luidsprekerrelais in de versterker?

Heintje

Normaal gesproken doe je bij dit soort luidsprekerklemmen twee dingen:
1. je controleert of de veerspanning van de klemmen nog in orde is
2. je knipt de laatste cm van de luidsprekerkabel af, je snijdt de isolatie opnieuw op 1 cm van het uiteinde af en je stopt de kabel correct in de klemmen.

Als het dan niet is opgelost, zit de oorzaak elders, bv. in (de kabelconnectie aan) versterkerzijde of in de luidsprekers zelf (een slecht contact, een slecht onderdeel in het filter of een niet correct werkende unit).

MYRYAD

Herkenbaar probleem; bij een oude Keff speaker bleek het klemmende veertje gebroken!
Een compleet nieuw blok met asnsluitingen geplaatst. Was een makkie, en ook niet zo duur.

Kabeltje4212

Hoi......

ik heb de luidspreker kabel opnieuw gestript, en opnieuw onder de luidsprekerklemmen gedaan
de veerspanning van de klemmen heb ik gecontroleerd. en lijkt mij oke ( als ik op een normale manier een beetje kracht op zet op de de luidspreker draden bliven ze netjes vast zitten )
Probleem is er nog steeds

CiteerBen je 100 procent zeker van dat het bij de luidsprekers zit en niet bij bijvoorbeeld de luidsprekerrelais in de versterker?

Nee dat ben ik niet
ik lees hier dat er ergens een luidsprekerrelais moet zitten in de versterker

https://www.tnt-audio.com/ampli/nad314e.html
onderste foto

https://www.retrotronics.co.nz/detail&id=1133

maar kan het luidsprekerrelais niet vinden op de afbeelding
ik weet de de HIFI luidsprekers bij elke keer aanzetten anders reageren nu is de situatie linkse HIFI luidspreker af en toe krakend geluid,  verder geen geluid, rechtse HIFI luidspreker wel geluid erg zacht geluid en met kraken in het geluid.

omdat ik het luidsprekerrelais niet vinden op de afbeelding, en ook niet weet waar deze bevind, hoe kom ik er achter dat het zeker het luidsprekerrelais is .
En wat kan  ik verder nog alle maal doen om dit op te lossen , zodat ik weer goed geluid heb en het weer naar behoren werkt

Alvast bedankt voor je tijd

Duclaasie

Jan66

NAD 314:
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/314.shtml

Als ik het goed zie, zit de luidsprekerrelais achter de luidsprekersconnectoren op de printplaat. Het zwart rechthoekig blokje.

Lapmiddelen:
- luidsprekers aansluiten op kanaal B
- volume  vanaf '0' langzaam verhogen en weer terug met een muziekstuk afgespeeld

Kabeltje4212

Hoi......

ik heb het luidsprekerrelais gevonden.
zie afbeelding Rode Cirkel > Groene Pijl op de afbeelding

Als je goed kijkt zie je het zwarte blokje ( het Relais )

Citeervolume  vanaf '0' langzaam verhogen en weer terug met een muziekstuk afgespeeld

zal kijken hoe dit verloopt

dit zou het Relais moeten zijn    ( origineel dit Type 2P1T DGX2-24M )

https://docs.rs-online.com/0272/0900766b800b6d4d.pdf

Loves-Tubes

Deze NAD versterkers hebben soms ook last van Elco rot (was niet de beste periode van NAD) dus controleer ook even op bol staande elco's in de versterker.