• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De ferriet klem, wat en hoe

Gestart door René Silverline, 28 november 2021, 21:26:12

Vorige topic - Volgende topic

René Silverline

Hallo mede audiofreaks.

Je zal het al aan de topic titel hebben gezien, de ferriet klem.
Ze zijn er in vele vormen en maten, maar waar ik nu eigenlijk mee zit... Wanneer gebruik je ze ?
We kennen ze allicht uit de klasse versterkers, als je de kap eraf haalt zal je enkele ronde zwarte ringen zien waar een aantal draadjes omheen gewikkeld zitten.
Ook zien we ze wel eens om stroomdraden zitten vooral bij 12v adapters.
Het is eigenlijk niets meer dan een kleine magneet met een filter effect.

Nu vraag ik mij af heb het bijvoorbeeld ook effect bij 220v apparatuur, ik noem maar eens de actieve subwoofer.
De ferriet klem zou dan aan beide kanten van het stroomsnoer moeten zitten, niet verder dan 10 centimeter van beide stekkers.

Heeft dit een positief effect ?  :o
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Regenpak

Citaat van: Sincery op 28 november 2021, 21:26:12Heeft dit een positief effect?  :o
Nee. Een ferrietknol (ferrite clamp) dient ervoor om radiostraling buiten een actief apparaat te houden. Denk aan GSM, portofoons, DECT toestellen en dergelijke. Als ze in een apparaat zitten dienen ze om energie op te slaan. Denk aan schakelende voedingen en klasse D versterkers. Dat is dus een heel andere functie. Het is in ieder geval géén magneet. Het slaat alleen magnetische energie op.

Tjerk
It's been Monday all week long!

René Silverline

Citaat van: Regenpak op 28 november 2021, 21:42:53
Citaat van: Sincery op 28 november 2021, 21:26:12Heeft dit een positief effect?  :o
Nee. Een ferrietknol (ferrite clamp) dient ervoor om radiostraling buiten een actief apparaat te houden. Denk aan GSM, portofoons, DECT toestellen en dergelijke. Als ze in een apparaat zitten dienen ze om energie op te slaan. Denk aan schakelende voedingen en klasse D versterkers. Dat is dus een heel andere functie. Het is in ieder geval géén magneet. Het slaat alleen magnetische energie op.

Tjerk

Bedankt voor je reactie.

Ik vroeg mij dit af, omdat ook 12 volts adapters wel eens een ferrietklem bij de stekker aan de apparaat kant heeft zitten. Er werd verteld dat dit is om bepaalde storing weg te filteren.
Je hebt ze in vele diameters, vandaar mijn vraag of dit ook iets zou uithalen bij de 220v snoer van een subwoofer.
Toevallig had iemand die ik ken er één om zijn 220v snoer van een actieve Samsung subwoofer, in de handleiding stond ook dat deze om de 220v snoer geklemd moest worden.

Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Regenpak

Citaat van: Sincery op 28 november 2021, 21:58:40Toevallig had iemand die ik ken er één om zijn 220v snoer van een actieve Samsung subwoofer, in de handleiding stond ook dat deze om de 220v snoer geklemd moest worden.
Die is absoluut nodig wanneer je sub uit zichzelf geluid gaat maken. Het "bèdèp bèdèp" van GSM's is berucht wat dat aangaat. En de buurman met een illegale nabrander aan z'n 27MC bak. Mocht-ie gewoon stil zijn, zoals het hoort, dan hoef je geen ferrite clamps toe te passen. Mag wel natuurlijk.

Tjerk
It's been Monday all week long!

EJ

Ik heb een ferriet ring gebruikt om mijn UTP kabel acht keer strak omheen te wikkelen. Vastzetten met ty-rips. Daarnaast twee ferrietblokjes geplaatst aan het begin en het einde van de UTP kabel. De kabel is een standaard UTP kabel Cat 6 met koperen bedrading. Totale kosten €20,=. Deze kabel functioneerde zo goed dat ik een dure Furitech UTP kabel heb vervangen. De kabel is geplaatst tussen mij switch en streamer. 1x Würth WE-TOF 74270191 Ferriet Ring, 1 Cat6 kabel en 2 ferrietblokjes. Succes verzekerd voor een kleine investering. De ferrietblokjes werken ook goed om coaxkabel tussen streamer en DAC.

audiovorden

Bedankt voor de tip. Kleine moeite om eens te proberen.