• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

filter renoveren?

Gestart door schuit, 12 december 2021, 10:08:59

Vorige topic - Volgende topic

schuit

12 december 2021, 10:08:59 Laatste wijziging: 12 december 2021, 11:06:27 door schuit Reden: foto werkt niet
Hallo, gezien mijn nieuwsgierigheid heb ik even het onderste scheidingsfilter van mijn tweedehands Kef XQ speakers  zichtbaar gemaakt. Er zitten 2 filters in, 1 voor de bovenste hoge frequenties deze had ik al eerder bekeken en enkele zaken geupgrade.

Het andere "LF" filter had ik weinig interesse in maar nu ik het gezien heb vraag ik me af of ik hier iets mee moet. LIjkt of een condensator is leeggelopen oid. En een spoel wat warm geworden.
zie:

https://ibb.co/VND1qZd
https://ibb.co/tbB7S6V
https://ibb.co/X7zfWcB

Deze is dan waarschijnlijk een keer overbelast geraakt? Het lijkt me nuttig om de condensatoren in ieder geval te testen maar dan kan ik ze net zo goed vervangen.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

RJVR

Dat ziet er inderdaad niet zo fris meer uit, alleen het moet dan wel flinke overbelasting zijn geweest om zoveel hitte te genereren.

De condensatoren zijn waarschijnlijk nog goed alleen het zijn wel goedkope exemplaren er is allicht wat winst te behalen.

https://shop.speakerenco.nl/speaker-componenten
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

schuit

12 december 2021, 18:40:53 #2 Laatste wijziging: 12 december 2021, 18:42:30 door schuit
Ja ik dacht dat die zwarte smurrie tussen de weerstanden misschien uit de condensator zou zijn gelopen? Anders weet ik ook niet waar het vandaan komt.

De shop ken ik, ik dacht dat voor basfrequenties er toch niet echt condensatoren in de stroomkring van de speakers zaten en daardoor relatief weinig effect zouden hebben op geluid. daarom had ik nog maar de condensatoren van tweeter en supertweeter vervangen. Was ook al 75 euro.

Ook wel wat lastig om de goede lengte condensator te plaatsen als je goede kwaliteit wilt. in dit geval ga ik dan maar proberen een budget variant te plaatsen die past.
Deze bijvoorbeeld zal lastig worden en ook nogal duur:
https://shop.speakerenco.nl/300-uf-cross-cap-mkp

Eerst maar eens wat betaalbare units vinden die geschikt zijn.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Heintje

Ervaringsfeit: het plaatsen van componenten van dezelfde waarde, maar van een ander type met betere specificaties verandert het geluid van de luidspreker wezenlijk, het haalt vaak het mooie karakter uit het originele ontwerp.
Elke component-verandering leidt tot een hoorbare verandering, maar na lang luisteren zelden tot een verbetering.
Dat heb ik al zó vaak meegemaakt in mijn omgeving!

Dus: 
- vervang de spoelen bij voorkeur gewoon niet, die kunnen véél mishandeling hebben voordat de windingen onderling sluiting gaan maken. Je zou per spoel één pootje tijdelijk los kunnen halen en iemand die dat kan, laten meten of het opgegeven aantal mHenry's nog klopt: is dat zo dan zou ik ze niet vervangen omdat "betere" / duurdere exemplaren met dikkere draad een lagere serieweerstand hebben.  Als dat niet zo is zou je ze kunnen vervangen door identiek gewonden exemplaren (dus van de originele diameter draad kopen en daarmee op de originele drager de spoel opnieuw winden op exact dezelfde manier).
- vervang bij meting afwijkende bipolaire condensatoren weer door bipolaire condensatoren, eventueel door de wel verkrijgbare waarden zo te combineren dat je de originele waarde bereikt. Verandering naar mkp in plaats van bipolaire Elco verandert je geluid altijd!  

Mijn advies is altijd het goedkoopst en je krijgt je originele geluid terug, niet een eigen bepaald compromis of slap aftreksel daarvan.

Sytse Fliege

Ben het met Heintje eens.

Dit is nog prijzig, maar stukken goedkoper dan zo'n dikke hype condensator; 300uF/100V bipo

Een van die bipo's (bipolaire elco's) is zwart ipv blauw, zou me niet verbazen als dat ding dus wel een aardige opdonder heeft gehad.

Met zo'n el cheapo testertje van Ali of Ebay kan je elco's en spoelen doormeten, dat geeft een goede indicatie van de conditie van de onderdelen. Soms kan dat in de print, maar beter is om het uit de print te meten. De waardes van die aangebrande spoel kan je niet meer zien, maar wellicht nog wel op het filter van de andere luidspreker.

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

PS: Ik zou de weerstanden ook maar doormeten trouwens.

Ach, kikker toch op!

sherlock

Ik dacht dat speakerenco niet meer bestond. Die zat toch op de Jansweg vlakbij het station?

Kiiruna

speakerenco zit aan de Molenweg in Limmen
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

schuit

13 december 2021, 14:25:19 #8 Laatste wijziging: 13 december 2021, 14:26:56 door schuit
Citaat van: Sytse Fliege op 13 december 2021, 06:40:30Ben het met Heintje eens.

Dit is nog prijzig, maar stukken goedkoper dan zo'n dikke hype condensator; 300uF/100V bipo

Een van die bipo's (bipolaire elco's) is zwart ipv blauw, zou me niet verbazen als dat ding dus wel een aardige opdonder heeft gehad.

Met zo'n el cheapo testertje van Ali of Ebay kan je elco's en spoelen doormeten, dat geeft een goede indicatie van de conditie van de onderdelen. Soms kan dat in de print, maar beter is om het uit de print te meten. De waardes van die aangebrande spoel kan je niet meer zien, maar wellicht nog wel op het filter van de andere luidspreker.



Ja ik dacht ook al dat de kleur niet zo meer overeen komt. Die wilde ik in ieder geval vervangen.

@ Heintje, ik was niet van plan de spoelen te vervangen. verwarmingsspiralen gaan ook levenslang mee :)


Heb nu van visaton aantal condensatoren besteld die zijn ook bipolair en normaal geprijsd en lijkt mij nog wel enige kwaliteit. via reichelt: https://www.reichelt.nl/nl/nl/toonfrequentie-elco-s-visaton-c5090.html?&nbc=1

De weerstanden wilde ik zo laten maar ik kan natuurlijk ook gewoon even in het filter nameten of het lijkt te kloppen. Anders wordt het nog groter klusje.

zodra de condensatoren binnen zijn zal ik box 2 ook openen om te bekijken andes blijf ik bezig.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

mediator

14 december 2021, 08:11:45 #9 Laatste wijziging: 14 december 2021, 08:20:26 door mediator
Jemig dit heb ik nog nooit gezien. Of het is uitgelopen elco inhoud of een serieuze overbelasting van een spoel. Hoe krijg je een elco van 100 volt en 50 volt in de overbelasting in een filter vraag ik me af? Ferrietkern spoelen kun je wel overbelasten. Volgens mij komen die dingen op een bepaalt punt ineens in de verzadiging. De componenten zijn allemaal wel van basiskwaliteit. Elco's als condensator, spoelen met een ferrietkern en draadgewonden cementblokjes als weerstanden. Zomaar omwisselen voor mkt of mkp condensatoren of betere spoelen kan niet zomaar. Voor jouw spoelen geldt dat ze een zeer lage weerstand hebben. Je zou dan moeten weten welke weerstand zodat je betere kunt kopen met dezelfde weerstand. Doe je dat niet dan verander je inderdaad je filter. En inderdaad elco's kun je ook niet zomaar vervangen door een mkt of mkp condensator. Ruik je een brandlucht aan die spoel die zwart is? Zo nee dan kan het misschien ook de vloeistof zijn vanuit een elco. Misschien dezelfde spoel via KEF aanschaffen?

Sytse Fliege

Kan zijn dat een versterker de geest heeft gegeven en dat de speaker een zooitje DC voor zijn kiezen heeft gehad. Als ik het zo bekijk is niet de elco om zeep gegaan, maar is de weerstand die er onder zit een tijdje flink heet geweest. Het plastic omhulsel van de spoel kan om dezelfde reden zijn weggebrand.

Maar wat misschien ook wel kan; "party speaker". Gewoon een feestje geven en de speaker langdurig te zwaar belasten.

Ach, kikker toch op!

mediator

Citaat van: Sytse Fliege op 14 december 2021, 08:31:48Kan zijn dat een versterker de geest heeft gegeven en dat de speaker een zooitje DC voor zijn kiezen heeft gehad. Als ik het zo bekijk is niet de elco om zeep gegaan, maar is de weerstand die er onder zit een tijdje flink heet geweest. Het plastic omhulsel van de spoel kan om dezelfde reden zijn weggebrand.

Maar wat misschien ook wel kan; "party speaker". Gewoon een feestje geven en de speaker langdurig te zwaar belasten.



Maar als er DC op komt of de speaker langdurig als partyspeaker belast is gaat dan de luidspreker unit zelf niet eerder om zeep? Dan had ik namelijk verwacht.

Sytse Fliege

Ik denk dat dat afhangt van de situatie, hoe het filter is geconstrueerd en wat de kwaliteit van de componenten is.

En wie weet zijn de units ooit ook wel opgeblazen geweest en vervangen door andere units.

 
Ach, kikker toch op!

RJVR

Een Kef XQ luidspreker is zeker niet geschikt als partyspeaker, prachtige luidsprekers alleen zonder boomerige bas en met delicate units.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Sytse Fliege

Ik heb hier al de nodige mensen over de vloer gehad met problemen met hun apparatuur veroorzaakt door de kinderen die een feestje gaven...

Kinderen, ze maken meer kapot dan je lief is...

 ;D

Ach, kikker toch op!