• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

filter renoveren?

Gestart door schuit, 12 december 2021, 10:08:59

Vorige topic - Volgende topic

schuit

Zojuist 1 filter gerenoveerd. Foto's maken vergeet ik dan helaas.
In ieder geval past alles met de visaton bipolaire condensatoren. Per kant zitten er 2x 300uF, 1x 200uF, 1x 82 uF en nog 1x 1,2 uF (tenminste dat lees ik zo)
De weerstanden waren zo niet meetbaar verslechterd. Zoals altijd hier en daar afwijkingen dat laat ik maar zo.

De afwijking van condensatoren kan ik helaas niet meten, de meetapparatuur bij china bestellen duurt mij nu te lang. Iemand bij gouda die hem wil uitlenen? :)

Geluid zou ik zeggen is minimaal verbeterd. iets scherpere bas en het moet natuurlijk nog paar uurtjes inlopen.

Ziet ernaar uit dat het nog wel de moeite is om de andere speaker ook te wisselen.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

RJVR

Dan zie je maar weer, dat de orginele componenten toch goed genoeg zijn ondanks dat het geen top kwaliteit is.

Een componenten tester kan je ook wel bij een Nederlandse webshop vinden.

https://www.vanallesenmeer.nl/LCR-T4-Component-Tester?gclid=EAIaIQobChMIqdLpsqrp9AIVDs53Ch16oQ0qEAQYASABEgJZ3vD_BwE
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

schuit

Citaat van: RJVR op 16 december 2021, 23:10:54Dan zie je maar weer, dat de orginele componenten toch goed genoeg zijn ondanks dat het geen top kwaliteit is.

Een componenten tester kan je ook wel bij een Nederlandse webshop vinden.

https://www.vanallesenmeer.nl/LCR-T4-Component-Tester?gclid=EAIaIQobChMIqdLpsqrp9AIVDs53Ch16oQ0qEAQYASABEgJZ3vD_BwE

handige site ik ga deze wel bestellen.

Maar, in principe niet helemaal mee eens dat de bestaande componenten goed genoeg zijn. Als ik voor 20 euro per speaker het geluid iets kan verbeteren dan vind ik dat wel de moeite. Het is nu eenmaal een hobby en ik zit er komende jaren naar te luisteren.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

RJVR

Ja dat is waar, had wel wat betere kwaliteit verwacht van de Kef QX luidsprekers, beetje een vreemde bezuiniging alleen kennelijk goed genoeg voor de fabrikant/ontwerpers.

De spoel is kennelijk nog in orde ?
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

schuit

Ja misschien vreemde bezuiniging maar zo zie je maar dat wat budget onderdelen eigenlijk een prima speaker kan leveren.

In speaker 2 is ook dezelfde weerstand warm geworden. De spoel is hier wel beter en ik kan de specs aflezen. Spoel kan ik niet nameten en een koperdraad zal toch wel heel blijven dacht ik. Het apparaat heb ik nog niet en ik kon me niet weerhouden de elco's even te solderen dus nu is het klaar. zodra ik de meter heb kan ik de oude elco's nog checken.

Kosten voor de fabrikant zitten vooral in de behuizing waar verschillende bracings in zitten + de afwerking lijkt mij. En natuurlijk 4/5 drivers. Het geluid is toch uitstekend.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

mediator

Lees je bij die specs ook de weerstand van die spoel? Ik denk het niet want ik heb het er eigenlijk nog nooit zien op staan. De weerstand van jouw spoel zal heel laag zijn omdat er een ferrietkern inzit. Je kan niet zomaar een nieuwe spoel bestellen zonder de weerstand van de oude en nieuwe te vergelijken en te constateren dat ze hetzelfde of vrijwel hetzelfde zijn. Doe je lukraak maar wat dan heb je goede kans dat je het filter verandert.

schuit

ik vervang geen spoelen.
heb wat weerstanden nagemeten deze leven nog voor zover ik kan overzien.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

schuit

vandaag de tester binnengekregen via amazon was het betaalbaar.
Wat blijkt dat eigenlijk alleen de verkleurde condensator totaal niet de benodigde waarde haalt.
Alle andere condensatoren ook uit filter 2 zijn prima in orde. Alhoewel filter 2 ook wat verhit eruit zag. de condensatoren waren hier niet verkleurd.

Dus niet echt slecht verhaal zo behoudens 1 unit. En ik heb een meter om ook wat zinnigs te kunnen zeggen erover.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be