• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

"Audiofiele" opslagmedia

Gestart door Bloom, 19 december 2021, 15:35:56

Vorige topic - Volgende topic

Raaf

7 januari 2022, 18:43:51 #30 Laatste wijziging: 7 januari 2022, 18:46:04 door Raaf
Zo dacht ik dus een mooie mazzel te hebben met een Intel core I5 die richting de kliko zou verdwijnen.
Een gratis upgrade in plaats van mijn oude dualcore AMD.
Schijven en geluidskaart over gezet (ik draai Debian) en opstarten maar.
Dat draaide allemaal lekker vlotjes, enkel, de muziek kwaliteit was beduidend slechter.......
Ik speel dus weer muziek vanaf mijn trage dual core.
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

Leobus

Citaat van: Bloom op  7 januari 2022, 15:18:52Nee. Als bitjes storingen ondervinden en niet meer als 1 of 0 herkend kunnen worden, krijg je een fout en wordt het pakket herhaald totdat het accuraat ontvangen is. Er kan dus NIETS gebeuren met die bits onderweg of het wordt gecorrigeerd. Anders zou je geen gegarandeerd accurate transmissie krijgen he, en ligt de hele computerindustrie op zijn gat.
Leo sprak ook nog over op tijd aankomen. Dat speelt inderdaad wel een rol. Als er in een netwerk lag ("vertraging" of "achterlopen") optreedt doordat pakketten bijvoorbeeld teveel herhaald moeten worden, dan kun je dat in de weergave horen als drop-outs. Dat wil zeggen dat er periodes van stilte opduiken die er niet horen te zijn, ofwel dat de weergave helemaal bevriest voor een tijd.
Er is ook nog een mogelijkheid met het UDP-protocol in plaats van TCP om het herhalen van pakketten te elimineren en wél foute bits toe te staan. Dan heb je natuurlijk geen accuraatheid meer. Dit wordt gebruikt voor telefonietoepassingen, waar men het belangrijker vindt dat het gesprek blijft voortlopen eerder dan dat alle bits correct zijn. Maar in onze computernetwerken en zeker thuisomgevingen gebruiken we dat niet en werken we met accurate netwerkprotocols. Binnen een computer speelt dat overigens geen rol, daar is altijd alles accuraat op technisch vlak. Er is dus géén verschil tussen bestanden die van ssd of van een harde schijf komen. Dat bedoelde ik met bits zijn bits. Zolang ze accuraat aankomen, kun je geen verschil horen afhankelijk van hoe de transmissie gebeurde, waar een en ander opgeslagen werd en zelfs met welk toestel het verwerkt werd. Zolang alles digitaal blijft, is dat zo. Pas als er een conversie naar analoog gebeurt, kunnen er in dat analoge domein wél dingen gebeuren waardoor je fouten krijgt of iets anders klinkt.

Ik heb het niet over gestoorde bitjes. Ik heb het over allerlei stoorsignalen die met de (vast wel perfecte) bitjes meereizen of onderweg worden opgepikt. En het effect daarvan moet je niet onderschatten.
Zelfs als er geen bitjes meereizen, hebben digitale apparaten en verbindingen daar last van. Zie mijn genoemde voorbeeld van de tussengevoegde switch.
Groet,
Leobus

berret

Mooi, genoeg geruzied.  

Ik denk dat we allen ons punt gemaakt hebben en dat we allemaal gelijk hebben. Sommigen wat meer dan anderen, maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Verder verzoek ik de topicstarter om de moderatoren te vragen dit draadje te sluiten.

Hoodman


minplus

Lijkt me wel duidelijk. Het is oeverloos. De oren en hersens van elk mens zijn anders dan die van een ander en de audiospullen zijn ook bij elk forumlid anders. Hier kun je nog 20 jaar over doorgaan als je dan nog leeft.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

superge

Stoorsignalen die met de bitjes meereizen. Dat vind ik wel interessant. Wat als de bitjes door de lucht vliegen over een wifi netwerk? Wat als ik de kabel uit mijn streamer trek en de muziek nog een halve minuut doorspeelt? Zitten de stoorsignalen dan in de buffer van mijn streamer? Wat als ik de bitjes van een flac bestand op een deck ponskaarten uitpons en met een vrachtauto van Zweden naar Nederland laat komen en hier weer inlees. Heeft het merk banden van de vrachtauto dan invloed op het geluid?

Bloom

Citaat van: berret op  7 januari 2022, 19:40:41Mooi, genoeg geruzied. 
Ik denk dat we allen ons punt gemaakt hebben en dat we allemaal gelijk hebben. Sommigen wat meer dan anderen, maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Verder verzoek ik de topicstarter om de moderatoren te vragen dit draadje te sluiten.
De topicstarter ben ikzelf. Ik maak geen ruzie, maar ik vind wel dat ik het recht heb ronduit foute beweringen te weerleggen.
Als mensen gaan beweren dat de zon groen is, zoek ik toch geen ruzie als ik dan weerleg dat ze geel, oranje of rood is maar nooit groen?

berret

Ok. Wat is nu fout en wie beoordeeld dat? Het gaat er om dat de beoordeling of iets fout is, gerefereerd moet worden aan bepaalde standaarden. Als jij andere standaarden hanteert dan bijvoorbeeld mijn standaarden, dan zullen mijn uitingen fout zijn volgens jou.
Prima, ik ben niet persoonlijk aangevallen door jou, maar mijn standaarden zijn waarschijnlijk op iets andere basisvoorwaarde gebaseerd dan de jouwe. Goed, dat is dan maar fout in jouw beleving.  Even goede vrienden, maar ik kan prima met mijn eigen standaarden (waaronder ook de gewone technische standaarden vallen), leven.

Bloom

Voor mij is dat eenvoudig. De wetenschap is de basis van alles. Die tegenspreken staat voor mij gelijk met creationisme en andere zeloten die het nodig vinden alles van astronomie tot evolutie te ontkennen.
Uitspraken die gestaafd worden door de wetenschap zijn juist, uitspraken die de wetenschap tegenspreken zonder bewijs zijn fout.  Ik heb nooit beweerd dat mensen niet horen wat ze menen te horen, maar ik probeer dan wel uit te leggen hoe dat komt als de wetenschap zegt dat ze iets niet kunnen horen omdat het menselijk gehoor daar nu eenmaal niet toe in staat is.
Als mensen beweren dat ze een grotere emotionele betrokkenheid van de muziekweergave ervaren bij component A in vergelijking met component B, onthoud ik mij van commentaar. Zo'n uitspraak is immers niet in tegenspraak met de gevestigde wetenschap. Maar als ze gaan beweren het verschil te kunnen horen tussen muziek afgespeeld van een ssd of een harde schijf met hetzelfde toestel en dezelfde verbindingen, dan is dat wel degelijk in tegenspraak met de wetenschap en dus onmogelijk. Bovendien zit je dan net in mijn vakgebied.

morph

Het onderwerp interesseert me niet echt, maar als je een tv-antennekabel voor digitale ontvangst hebt die wat lang is, kun je tegen het punt aanlopen dat je het signaal moet versterken omdat de beeldkwaliteit teveel afneemt.
Hoe kan het dat dit noodzakelijk is als eentjes en nulletjes niet veranderen? Kunnen sommige van het totaal dan zomaar willekeurig oplossen in het grote niets waardoor wat erin gaat niet gelijk meer is aan wat er uit komt?


Bloom

Het is, zoals ik hoger al een keer vermeldde, best mogelijk dat problemen met de kabels degradatie van het signaal kan veroorzaken tot op een punt dat het elektrisch verschil tussen een 1 "hoog" of 0 "laag" niet meer gehandhaafd kan worden. Een kabel die te lang is kan zeker ook zo'n probleem vormen. Het digitale signaal van de distributiekabel is overigens van het type dat geen foutencorrectie doet: daardoor kan bij degradatie van het signaal het aantal fouten oplopen en dat zie je dan als "blokjes" in het beeld of drop-outs of bevriezen van beeld en geluid.

Mijn hele betoog ging over het verplaatsen van bits van A naar B zoals dat binnen een computer en via kabelverbindingen via allerlei protocols gebeurt: dat gebeurt met garantie van 100% accuraatheid en dus worden daar foutencorrectieprotocols toegepast.
Digitale telefonie en digitale televisie zijn voorbeelden waar men de accuraatheid opofferde om vooral snelle transmissie te hebben en een vlot geluid (en beeld voor digitale tv).

morph

Helder, bedankt voor deze reactie.

Getransporteerde data kan dus in bepaalde omstandigheden door de kwaliteit van de stroomdoorvoer beïnvloed worden.
Ongeacht de wijze waarop de data is samengesteld en afhankelijk van de wijze waarop een eventuele correctie nog mogelijk is aan de ontvangstzijde.

Kingpin

Ik denk ook niet (weet het wel zeker) dat we het niet in de digitale overdracht moeten zoeken.
Zoals al gezegd is gaat dit vanwege de protocollen bitperfect. Zoniet geeft dat geen gradatie in geluid maar eerder in 'stiltes' vanwege buffer underruns of harde klik piepjes/ruis.
Persoonlijk denk ik als je al verschillen gaat ervaren je moet zoeken in het device die 'stoort' of ruist mee superponeerd op het signaal waardoor er bij D/A of A/D omzetting 'verschillen' ervaart.
Wat ik me dan afvraag, kan zo'n bitstroom dan niet beter door een schmitt-rigger worden gehaald welke gevoed wordt door een nauwkeurige voeding zodat het uitgangssignaal zonder eventuele stoorsignalen weer wordt opgebouwd?

berret

Citaat van: Bloom op  7 januari 2022, 23:22:35Voor mij is dat eenvoudig. De wetenschap is de basis van alles. Die tegenspreken staat voor mij gelijk met creationisme en andere zeloten die het nodig vinden alles van astronomie tot evolutie te ontkennen.
Uitspraken die gestaafd worden door de wetenschap zijn juist, uitspraken die de wetenschap tegenspreken zonder bewijs zijn fout.  Ik heb nooit beweerd dat mensen niet horen wat ze menen te horen, maar ik probeer dan wel uit te leggen hoe dat komt als de wetenschap zegt dat ze iets niet kunnen horen omdat het menselijk gehoor daar nu eenmaal niet toe in staat is.
Als mensen beweren dat ze een grotere emotionele betrokkenheid van de muziekweergave ervaren bij component A in vergelijking met component B, onthoud ik mij van commentaar. Zo'n uitspraak is immers niet in tegenspraak met de gevestigde wetenschap. Maar als ze gaan beweren het verschil te kunnen horen tussen muziek afgespeeld van een ssd of een harde schijf met hetzelfde toestel en dezelfde verbindingen, dan is dat wel degelijk in tegenspraak met de wetenschap en dus onmogelijk. Bovendien zit je dan net
Citaat van: Bloom op  7 januari 2022, 23:22:35Voor mij is dat eenvoudig. De wetenschap is de basis van alles. Die tegenspreken staat voor mij gelijk met creationisme en andere zeloten die het nodig vinden alles van astronomie tot evolutie te ontkennen.
Uitspraken die gestaafd worden door de wetenschap zijn juist, uitspraken die de wetenschap tegenspreken zonder bewijs zijn fout.  Ik heb nooit beweerd dat mensen niet horen wat ze menen te horen, maar ik probeer dan wel uit te leggen hoe dat komt als de wetenschap zegt dat ze iets niet kunnen horen omdat het menselijk gehoor daar nu eenmaal niet toe in staat is.
Als mensen beweren dat ze een grotere emotionele betrokkenheid van de muziekweergave ervaren bij component A in vergelijking met component B, onthoud ik mij van commentaar. Zo'n uitspraak is immers niet in tegenspraak met de gevestigde wetenschap. Maar als ze gaan beweren het verschil te kunnen horen tussen muziek afgespeeld van een ssd of een harde schijf met hetzelfde toestel en dezelfde verbindingen, dan is dat wel degelijk in tegenspraak met de wetenschap en dus onmogelijk. Bovendien zit je dan net in mijn vakgebied.

Mooi, dan is verbazing of twijfel niet meer nodig. Vooral niet in de wetenschap.

Bloom

O jawel hoor. Niemand heeft beweerd dat er niets meer bij te leren valt en dat er nog veel meer wetenschap te ontdekken valt. Dat is helemaal iets anders dan vlakaf ontkennen wat al ontdekt en gestaafd werd.