• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

AV-receiver die jm labs cobalt 826 aan kan

Gestart door JJacco, 24 december 2021, 15:51:20

Vorige topic - Volgende topic

JJacco

Hi all,

Ik zit als liefhebber van goede audio, gadgets en streaming met een vraag waar ik maar niet goed uit lijk te komen. Wellicht is er hier iemand die mij ergens mee kan helpen :)

Ik heb van mijn pa zijn jmlabs cobalt 826 speakers gekregen, 2 stuks floorstanding speakers, echt pracht dingen. Nu heb ik een hele oude maar kwalitatieve goede stereo versterker staan die ik graag zou vervangen voor een AV-receiver met wat streaming capabilities.

Op deze manier wil ik voor mijn vrouw een opstelling neerzetten die ze makkelijk kan bedienen, bijvoorbeeld doordat de receiver aan en uit wordt gezet doormiddel van hdmi arc (CEC). Streaming mogelijkheden zodat we muziek en film/series goed kunnen afspelen. En dat alles gebundeld in een AV-receiver zodat alle apparaten op een enigzins logische en makkelijke manier aangesloten zijn.

Nu loop ik er tegenaan dat praktisch alle enigzins moderne av-receivers gewoon niet de power hebben om mijn speakers aan te sturen. Bestaan er geen av-receivers voor 600 a 700 euro die gewoon comfortabel het vermogen kunnen leveren voor mijn speakers?

HELP :P

Groetjes,
Jacco

Heintje

Als je oude maar kwalitatief goede stereo versterker de JM's goed laat klinken, waarom knoop je TV dan niet via een goede D/A-converter aan je versterker? Je vrouw zal toch wel de juiste ingang op de versterker die hoort bij de TV kunnen kiezen? 

In mijn beleving werkt zoiets al heel goed: https://www.bol.com/nl/nl/p/sounix-digitale-optische-coaxiale-toslink-naar-analoge-rca-audio-converter-igitaal-naar-analoog-audioconverter-toslink-3-5mm-zwart-usb00105/9300000070724656/?bltgh=qBRyVA-hUmtQ08bTuMVDAg.2_10.12.ProductTitle 
Vergeet niet evt. meteen een Toslink en/of Tulpkabeltje mee te bestellen als je die niet meer hebt liggen.

JJacco

Hi Heintje,

Dank je voor je reactie! :)

Ja het juiste ingang kiezen is niet per se het probleem. Gaat ook vooral om een stukje gebruiksgemak. tv-kastje, switch, chromecast gewoon aan 1 apparaat kunnen koppelen en kunnen bedienen is natuurlijk wel makkelijk.

En met zo'n kastje heb je dan een kwalitatieve dac? Want dat is ook een nadeel op dit moment. Op dit moment zit de dac bij mij in de philips tv, die met een koptelefoonkabel naar mijn versterker loopt. Niet de meest ideale oplossing. Maar als dit ook een goede dac is, dan is het misschien wel het overwegen waard.

Heintje

Ik heb die goedkope DAC's al vaker gekocht voor vrienden om hun TV's aan te sluiten op de bestaande receiver-zonder-HDMI of nog prima Stereo versterker en dat klinkt verrassend goed.
En als je een Chromecast met HDMI hebt, dan stop je zijn "USB-voedingsaansluiting" gewoon in een ongebruikte USB-aansluiting van de TV zelf, dan gaat de Chromecast mee uit als de TV uit gaat, dat bespaart weer stroom. En zo'n Chromecast geeft zijn beeld en geluid over HDMI af aan de TV, dus dat hoor je zonder kunstgrepen of knoppen te bedienen gewoon weer terug over de digitale audio-uitgang van de TV. Zo gebruik ik dat hier ook. Werkt prima.

En mocht het toch niet aan je kwaliteitsverwachtingen voldoen (wat ik mij niet kan voorstellen), dan kan je het bij Bol.com gewoon terugsturen. 

RJVR

24 december 2021, 19:24:19 #4 Laatste wijziging: 24 december 2021, 20:09:53 door RJVR
Je hebt tegenwoordig ook AV receiver's in stereo met maar twee kanalen.

Persoonlijk ben ik er niet zo voor om een surround versterker te gebruiken in een stereo opstelling gezien je dan 2/3 van de eind versterker dan niet gebruikt, het kan wel uiteraard.

https://www.denon.com/nl-nl/product/av-receivers/dra-800h

https://www.marantz.com/nl-nl/product/av-receivers/nr1200


Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

JJacco

25 december 2021, 09:30:31 #5 Laatste wijziging: 25 december 2021, 09:37:01 door JJacco
Ja een stereo av receiver heeft ook echt mijn voorkeur! Maar als ik naar die receivers kijk hebben die niet het vermogen die mijn jmlabs nodig hebben om goed te klinken  :(

75W per kanaal redden ze het niet mee. Volgens mij zijn het 125 of 150w speakers

JohnWx

Citaat van: JJacco op 25 december 2021, 09:30:31Ja een stereo av receiver heeft ook echt mijn voorkeur! Maar als ik naar die receivers kijk hebben die niet het vermogen die mijn jmlabs nodig hebben om goed te klinken  :(

75W per kanaal redden ze het niet mee. Volgens mij zijn het 125 of 150w speakers

Waarom zouden ze het niet redden hoe hard speel dan wel niet met en zo moeilijk zijn ze toch niet aan te sturen ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Gevoeligheid (2.83V/1m): 91dB
Frequentiebereik (± 3dB): 48Hz – 28kHz
Laag frequentiepunt (-6dB): 39kHz
Nominale impedantie: 8 ohm
Minimale impedantie: 2,9 ohm
Aanbevolen versterkervermogen: 40/250W
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: JJacco op 25 december 2021, 09:30:31Ja een stereo av receiver heeft ook echt mijn voorkeur! Maar als ik naar die receivers kijk hebben die niet het vermogen die mijn jmlabs nodig hebben om goed te klinken  :(

75W per kanaal redden ze het niet mee. Volgens mij zijn het 125 of 150w speakers

Speakers hebben geen wattage
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JJacco

Hi John,

Fijn dat je er even inspringt. Het zou kunnen dat ik met mijn beperkte audio kennis hier een beetje door de mand val.

Citaat van: JohnWx op 25 december 2021, 10:19:02
Citaat van: JJacco op 25 december 2021, 09:30:31Ja een stereo av receiver heeft ook echt mijn voorkeur! Maar als ik naar die receivers kijk hebben die niet het vermogen die mijn jmlabs nodig hebben om goed te klinken  :(

75W per kanaal redden ze het niet mee. Volgens mij zijn het 125 of 150w speakers

Waarom zouden ze het niet redden hoe hard speel dan wel niet met en zo moeilijk zijn ze toch niet aan te sturen ?

Ik heb mij laten vertellen dat ik een versterker moet hebben die ruim extra heeft mbt het aanbevolen versterkervermogen. Dit zodat de versterker de speaker goed kan "controleren" cq onder controle kan houden. Is dit een misvatting?

RJVR

Je luidsprekers hebben een gevoeligheid van 91dB en een (nominale) impedantie van 8Ohm. Het zijn waarschijnlijk geen moeilijk luidsprekers voor de versterker.

Welke versterker heb je nu ?
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

JJacco

Ik heb een van medevoort MA 110, zojuist even opgezocht en toen kwam ik er ook achter dat deze 2x90W aan vermogen hebben.

van medevoort spec sheet

RJVR

25 december 2021, 14:19:53 #12 Laatste wijziging: 25 december 2021, 14:21:59 door RJVR
Wel vind ik die receiver's aan de prijs voor wat je kwa versterker krijgt, je betaald zo 200 euro meer voor de streaming en HDMI mogelijkheden. Het binnenwerk is niet echt indrukwekkend maar wel voldoende, zeker als het om vermogen aankomt.

De van medevoort MA 110 is een mooiere versterker kwa op opbouw.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

minplus

Meer dan genoeg die 2x 90.
Die 150 watt op de speakers betekent dat je er niet langdurig 300 watt op vol vermogen op moet zetten want dat vinden ze niet leuk. M'n JBL's kunnen probleemloos 350 watt aan, maar ik speel iedereen de oren van het hoofd met 150 watt iets over de helft open.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Rubble

25 december 2021, 18:28:07 #14 Laatste wijziging: 25 december 2021, 18:29:55 door Rubble
Dit zijn gewoon confectie luidsprekers en die dus door iedere normale versterker prima aan te sturen zijn. Wil je heel hard dan heb je meer vermogen nodig, maar loop je ook al vrij snel tegen de xmax van deze woofers aan bij muziek waar fors laag in zit.

Wil je echt hard en het strak en netjes houden heb je gewoon grote woofers nodig. 10 of 12 inch,of groter.

Wil je niet heel hard, staar je dan niet blind op vermogens. Ook een normale surround receiver kan dan stereo prima voldoen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield