Zelf lineaire voeding bouwen

Gestart door Duclaasie, 3 januari 2022, 18:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Aangezien ik dik 800,- voor een Dr. Feickert lineaire voeding wel wat weg mal vindt, maar benieuwd ben naar het effect zit in te denken om er zelf maar een te maken. Nu kan ik wel aan een netingang, trafo en gelijkrichter kan komen is het op zich niet heel spannend. Alleen hoe test ik of de voeding stabiel is en laag in ruis?

Alternatief is bijvoorbeeld een losse gelijkrichter met stabilisatie kopen en een trafo. Eventueel een HF filter er achter en dan zijn we een eind op weg.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits-and-boards/audiophonics-psu-s4-hp-linear-power-supply-module-dc-micrel29752-p-10435.html

Of een kant en klare:
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-power-supply/audiophonics-lpsu100-stabilized-power-supply-24v-4a-100w-for-fda-amplifier-p-14183.html

Of de bekende merken als Sbooster, Keves, Teddy Pardo en wat al niet meer. Hoewel ik het idee heb dat voedingen momenteel hot zijn en er ook veel spul met een ander label rechtstreeks uit China komt...

Regenpak

Het oog wil ook wat. Ik vind dat Franse gebakje er wel kek uitzien. Prijs is stevig maar niet extreem. Wat wil je ermee voeden? Of: wat heeft 24 V/4 A nodig? Overigens, zo beroerd zijn die Chinese switchers nu ook weer niet...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Duclaasie

Het zou de motor van de platenspeler moeten voeden. Overigens hoeft het zeker geen 4A te zijn, gezien de specs van het origineel.

http://www.feickert.org/index.php?id=26&L=1

Lage rimpel en een stabiele spanning is waar het om te doen is.

schuit

500 mA is niet veel qua vermogen. Volgens mij hoeft dat geen 800 euro te kosten.

Ik denk altijd: zet een accu neer met een lader eraan. Nu lees ik dan dat accu's ook ruis kunnen produceren dus ik garandeer niet dat dit het topklasse zal zijn.

De gelijkrichter module die je zelf doorstuurt lijkt mij al een goede optie.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Jan66

Stuur een PB naar forumlid Kingpin. Hij maakt voedingen zelf.

Nicolas

Laat ons wel een beetje ambitieus zijn, en het aanpakken zoals ze dat vroeger in de ruimtevaart deden:

-een signaalgenerator (gewoon op "vuile" netstroom) genereert een prachtige 50Hz sinus
-een ongeloofelijk goede eindversterker (ook gewoon op "vuile" netstroom) versterkt dat signaal netjes tot pakweg 35V PtP en is krachtig genoeg om dit aan 1A ofzo te doen.
-Dat versterkte edoch reeds zeer zuivere signaal ga je nu gelijkrichten en africhten naar je gewenste 24V. Dit is nu de voeding voor je draaitafelmotortje.

Alternatief kan je ook een beetje normaal doen  ;D en gewoon een goed ontworpen lineair voedinkje (laten) bouwen. Wat daar uitkomt zal meer dan proper genoeg zijn voor een draaitafelmotor, tenzij jouw netstroom van een overjaarse dieselgroep komt ofzo.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Duclaasie

Citaat van: Rowdy op  3 januari 2022, 21:20:48Stuur een PB naar forumlid Kingpin. Hij maakt voedingen zelf.

Dank voor de tip

Regenpak

Het moet een motor voeden? Dan zijn de vereisten toch helemaal niet hoog? Wat voor motor dan ook is van zichzelf een zeer respectabele ruisonderdrukker omdat het een vliegwiel is. Zeker met een zwaar plateau. Je moet ervoor zorgdragen dat het zwakke signaal van je element zo weinig mogelijk rommel oppikt. Daar zit je winst in. Het liefst met een symmetrische input op je MC versterker. Dan weet je zeker dat stil ook stil is. Afgezien dan van de vinylruis.

Tjerk

Duclaasie

Ik snap je gedachte Tjerk, maar waar het mij om gaat is dat de fabrikant een dure lineaire voeding biedt als vervaging voor de standaard schakelende voeding. De vraag voor mij is in essentie óf dit überhaupt een hoorbaar verschil geeft en de best manier om daar achter te komen is door het uit te proberen.

Specs van de standaard voeding zijn als volgt: https://www.deutronic.com/wp-content/uploads/2021/11/ETC70H_ds.pdf

Heintje

Citaat van: Duclaasie op  4 januari 2022, 20:25:43Ik snap je gedachte Tjerk, maar waar het mij om gaat is dat de fabrikant een dure lineaire voeding biedt als vervaging voor de standaard schakelende voeding. De vraag voor mij is in essentie óf dit überhaupt een hoorbaar verschil geeft en de best manier om daar achter te komen is door het uit te proberen.
...
Andere "beste manier":

Een oscilloscoop op die voeding zetten terwijl die een spelende draaitafel voedt:
- dan kan je met de oscilloscoop op DC de stabiliteit van de voedingsspanning beoordelen bij variërende draaitafelbelasting (= het plateau even met de vinger afremmen)
- én met de oscilloscoop op AC kijken wat voor ongerechtigheden er met die voedingsspanning meekomen richting draaitafel.

Regenpak

Maf. Die spec geeft niet aan wat de power factor van die voeding is. Zal dan wel geen PFC hebben. Zo'n circuit zorgt ervoor dat er geen stroompieken in de stroomafname uit het lichtnet ontstaan wat bij een lineaire voeding wel het geval is en bij deze schakelende voeding waarschijnlijk ook. Anders was de cos phi wel vermeld. Stroompieken zijn per definitie slecht want hoorbaar in extreme gevallen.

Hoe dan ook, uitproberen is altijd een goed idee. Met een scoop kijken ook alhoewel het de vraag is of je wat te zien krijgt.

Tjerk

Mehari

Er zijn probes die werken als stroomtang, kan je de stroom zien.
Ik heb zo'n ding, de stroom die een voeding in gaat ziet er vreselijk uit.