• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Nieuw buizen aanschaffen!

Gestart door TrueRibbon, 11 januari 2022, 22:41:37

Vorige topic - Volgende topic

TrueRibbon

Beste allen,

Waar schaffen jullie nieuwe buizen aan?

Ik ben nieuw in de buizenwereld en lees dat sommige aanbieders goedkoper zijn maar wel minder goed matchen? Ik weet niet wat hier van waar is maar dacht hier op t forum kan ik misschien wat advies krijgen.

Ik heb onlangs een primaluna dialogue two overgenomen welke momenteel speelt met 4 tungsol 6550 als power tubes, JJ ECC83S / 12ax7 als gain tubes en JJ 12AU7 / ECC82 als driver tubes.

De vorige eigenaar kon mij niet precies vertellen hoeveel speeluren de buizen al hebben omdat hij ook geswitcht heeft tussendoor met wat andere buizen.

Ik heb geen idee wanneer ik de buizen zal moeten gaan vervangen maar wat ik kan vinden op het internet zal dit meer op gehoor of op kalender moeten gaan. Dus zeg maar iedere 2 jaar afhankelijk van de intensiteit waarmee ze gebruikt zijn of wanneer ik hoor dat ze minder gaan klinken.

Nu dacht ik ik kan wel vast nieuwe buizen aanschaffen en dan gaan luisteren hoe die klinken.
In het begin moeten buizen ingespeeld worden begrijp ik maar ik had ergens gelezen dat buizen een soort bel-curve hebben qua prestatie. Dus in het begin starten ze laag, dan gaan ze steeds mooier klinken tot ze een maximum hebben bereikt en dan daalt de geluidskwaliteit langzaam tot ze onder het niveau komen van toen ze moesten worden ingespeeld. Dat zou dan zeker het moment moeten zijn dat je gaat vernieuwen.

Wie kan mij van wat advies voorzien.

groeten Joost

-Music connects people-

luxman

Citaat van: quasiribbon op 11 januari 2022, 22:41:37Beste allen,

Waar schaffen jullie nieuwe buizen aan?

Ik ben nieuw in de buizenwereld en lees dat sommige aanbieders goedkoper zijn maar wel minder goed matchen? Ik weet niet wat hier van waar is maar dacht hier op t forum kan ik misschien wat advies krijgen.

Ik heb onlangs een primaluna dialogue two overgenomen welke momenteel speelt met 4 tungsol 6550 als power tubes, JJ ECC83S / 12ax7 als gain tubes en JJ 12AU7 / ECC82 als driver tubes.

De vorige eigenaar kon mij niet precies vertellen hoeveel speeluren de buizen al hebben omdat hij ook geswitcht heeft tussendoor met wat andere buizen.

Ik heb geen idee wanneer ik de buizen zal moeten gaan vervangen maar wat ik kan vinden op het internet zal dit meer op gehoor of op kalender moeten gaan. Dus zeg maar iedere 2 jaar afhankelijk van de intensiteit waarmee ze gebruikt zijn of wanneer ik hoor dat ze minder gaan klinken.

Nu dacht ik ik kan wel vast nieuwe buizen aanschaffen en dan gaan luisteren hoe die klinken.
In het begin moeten buizen ingespeeld worden begrijp ik maar ik had ergens gelezen dat buizen een soort bel-curve hebben qua prestatie. Dus in het begin starten ze laag, dan gaan ze steeds mooier klinken tot ze een maximum hebben bereikt en dan daalt de geluidskwaliteit langzaam tot ze onder het niveau komen van toen ze moesten worden ingespeeld. Dat zou dan zeker het moment moeten zijn dat je gaat vernieuwen.

Wie kan mij van wat advies voorzien.

groeten Joost



Zat op adressen op internet te vinden de een goedkoop en anderen weer duurder ,ook via  Marktplaats worden buizen aangeboden. Ik zelf heb onlangs nog 2 stuks 6n2pEV via Tonefactory.nl aangeschaft ,en binnenkort ook de EL 34 bij hun bestellen ,je kunt ze altijd voor advies mailen ,en op hun site is er een groot aanbod beschikbaar+ reviews en advies voor vervangers  ,en de service is gewoon goed ,en levering ging ook heel vlot . Trouwens ik heb er een account aangemaakt .   Ik denk dat je nog wel meer tips zult ontvangen ,ik ben in ieder geval content met Tonefactory.
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

mediator

12 januari 2022, 08:51:28 #2 Laatste wijziging: 12 januari 2022, 08:57:52 door mediator
Ik ben nog niet zo heel lang in de buizen wereld bezig maar zat in het begin ook vooral met veel vragen.

Inmiddels ben ik er wel achter dat nieuwe buizen het voor mij niet doen. Die klinken in veel gevallen nog steeds als hifi. Onder de New Old Stock (NOS) zijn mooie te vinden. Betrouwbare adressen vind ik tubes and records in Nederland en Jacmusic in Duitsland (die trouwens ook Nederlandse is). NOS is vaak wel wat duurder en hier en je moet proefondervindelijk uitzoeken wat je mooi vindt. Voor wat betreft ecc83 en ecc82 zijn Telefunken ecc803s en ecc802s het best metende dat is voortgebracht maar het is onbetaalbaar. Een alternatief vind je bij Tesla ecc83 en ecc82. Zelfde bouw, zelfde tijd en zelfde machines die zijn gebruikt als de Telefunken. Maar ook die Tesla's zijn al duur. Een paar gematchte Tesla ecc83 met gekruiste zwaarden (geselecteerde versie) kost al snel rond de 300 euro. Zowel Telefunken als Tesla worden al veelvuldig nagemaakt dus een betrouwbaar adres is aan te raden. Pas een beetje op met eBay. Die tip werd mij ook al gegeven en ik ben voor een EF184 buis toch half noodgedwongen wat gaan shoppen daar. De helft van de geleverde buizen kon zo de prullenbak in. In NOS maakt Brimar, Philips en RCA ook mooie buizen. Maar er zijn er vast nog meer en ze hebben allemaal hun eigen nuances.

Toen ik gesetteld was met mijn buizen had ik een gesprek met Wim van Kraanen van Analogue Audio. Hij gaf mij aan dat het een misvatting is dat buizen heel geleidelijk slijten. Buizen houden 80% van hun leven hun emissie. Als het afloopt ga je dat horen. Wim heeft wat mij betreft een paar heel goede oren en is zijn hele leven bezig met buizen dus ik heb zijn uitspraak heel hoog staan.

Een 6550 buis staat in de volksmond ook wel bekend als KT88. Of er enig verschil is weet ik zo niet. In ieder geval zijn ze uitwisselbaar.

Als financiƫn het toestaan zou ik een nieuwe set buizen aanschaffen. Dan kun je vergelijken hoe de oude het doen en of je gevoelig bent voor verandering van andere buizen. Ik heb destijds bij Tubes and Records ook goed advies gehad. De buizen die ik vervolgens zelf heb aangeschaft waren niet beter. Gewoon aangeven wat je hebt en wat je zoekt ten opzichte van wat je nu hoort.

TrueRibbon

Dank beide voor de reacties  :)
-Music connects people-