• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Nieuw buizen aanschaffen!

Gestart door TrueRibbon, 11 januari 2022, 22:41:37

Vorige topic - Volgende topic

TrueRibbon

Beste allen,

Waar schaffen jullie nieuwe buizen aan?

Ik ben nieuw in de buizenwereld en lees dat sommige aanbieders goedkoper zijn maar wel minder goed matchen? Ik weet niet wat hier van waar is maar dacht hier op t forum kan ik misschien wat advies krijgen.

Ik heb onlangs een primaluna dialogue two overgenomen welke momenteel speelt met 4 tungsol 6550 als power tubes, JJ ECC83S / 12ax7 als gain tubes en JJ 12AU7 / ECC82 als driver tubes.

De vorige eigenaar kon mij niet precies vertellen hoeveel speeluren de buizen al hebben omdat hij ook geswitcht heeft tussendoor met wat andere buizen.

Ik heb geen idee wanneer ik de buizen zal moeten gaan vervangen maar wat ik kan vinden op het internet zal dit meer op gehoor of op kalender moeten gaan. Dus zeg maar iedere 2 jaar afhankelijk van de intensiteit waarmee ze gebruikt zijn of wanneer ik hoor dat ze minder gaan klinken.

Nu dacht ik ik kan wel vast nieuwe buizen aanschaffen en dan gaan luisteren hoe die klinken.
In het begin moeten buizen ingespeeld worden begrijp ik maar ik had ergens gelezen dat buizen een soort bel-curve hebben qua prestatie. Dus in het begin starten ze laag, dan gaan ze steeds mooier klinken tot ze een maximum hebben bereikt en dan daalt de geluidskwaliteit langzaam tot ze onder het niveau komen van toen ze moesten worden ingespeeld. Dat zou dan zeker het moment moeten zijn dat je gaat vernieuwen.

Wie kan mij van wat advies voorzien.

groeten Joost

-Music connects people-

luxman

Citaat van: quasiribbon op 11 januari 2022, 22:41:37Beste allen,

Waar schaffen jullie nieuwe buizen aan?