• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Brommende subwoofer

Gestart door René Silverline, 13 januari 2022, 19:06:35

Vorige topic - Volgende topic

René Silverline

Hallo mede Audiofreaks.

Ik zit een beetje met een vraag, sinds kort heb ik een RCA kabel gekocht van het merk RU-Conected.
Deze beste meneer beweert goede kwaliteit kabels te kunnen leveren tegen een betaalbare prijs, ook voor de gewone man dus ook voor Ome Nelis.

Maar goed, ik heb dus een 1 meter RCA kabel besteld met een waarde van 25,- Euro. Eenmaal in huis heb ik deze RCA kabel aangesloten aan mijn REL Quake subwoofer, echter krijg ik nu bijgeluiden. Als ik de subwoofer een weekje uit heb staan en ik druk de stroomschakelaar aan geeft deze een brom, zet ik deze daarna uit en weer aan dan komt de brom in mindere mate terug, zet ik deze nog een keer uit en aan dan is de brom bijna niet te horen.
Uiteraard ook een andere RCA kabel geprobeerd van het merk HQ Silver, en deze laat geen brom horen. Beteken dit dat ik weer opzoek kan gaan naar een ander setje RCA kabels ?  >:( 

( https://www.ruconnected.nl/kabels/18-interlink-cinch-tulp-1m.html )
 
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Jan66

Als je nu de kabel omdraait.

René Silverline

Citaat van: Rowdy op 13 januari 2022, 19:22:04Als je nu de kabel omdraait.

Je bedoel hiermee de kant die nu in de receiver zit in de subwoofer steken ?
kan het uiteraard proberen, maar heb een vermoeden dat ik niet zal helpen.
Ik had ook de connectoren iets wat terug geschoven om zeker te zijn dat deze niet de behuizing aanraken.
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Duclaasie

Ik vind de RuConnected kabels waardeloze bagger, connectors klemmen voor geen meter. Best een kans dat daar je brom vandaan komt.

René Silverline

Citaat van: Duclaasie op 13 januari 2022, 19:40:09Ik vind de RuConnected kabels waardeloze bagger, connectors klemmen voor geen meter. Best een kans dat daar je brom vandaan komt.

Het zal inderdaad voor deze prijs geen echte kwaliteit zijn, maar had deze kabel eigenlijk gekocht om deze eens uit te proberen gezien de vele lovende recensies van klanten. Misschien toch weer overstappen op Silent Wire of Audioquest
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Duclaasie

Citaat van: René Silverline op 13 januari 2022, 22:07:03
Citaat van: Duclaasie op 13 januari 2022, 19:40:09Ik vind de RuConnected kabels waardeloze bagger, connectors klemmen voor geen meter. Best een kans dat daar je brom vandaan komt.

Het zal inderdaad voor deze prijs geen echte kwaliteit zijn, maar had deze kabel eigenlijk gekocht om deze eens uit te proberen gezien de vele lovende recensies van klanten. Misschien toch weer overstappen op Silent Wire of Audioquest

Goede recensies zijn natuurlijk ook maar relatief, uiteindelijk is alles te koop. Ik heb ze ooit kapot geknipt en was niet onder de indruk van wat ik aantrof.

René Silverline

Citaat van: Duclaasie op 13 januari 2022, 22:11:33
Citaat van: René Silverline op 13 januari 2022, 22:07:03
Citaat van: Duclaasie op 13 januari 2022, 19:40:09Ik vind de RuConnected kabels waardeloze bagger, connectors klemmen voor geen meter. Best een kans dat daar je brom vandaan komt.

Het zal inderdaad voor deze prijs geen echte kwaliteit zijn, maar had deze kabel eigenlijk gekocht om deze eens uit te proberen gezien de vele lovende recensies van klanten. Misschien toch weer overstappen op Silent Wire of Audioquest

Goede recensies zijn natuurlijk ook maar relatief, uiteindelijk is alles te koop. Ik heb ze ooit kapot geknipt en was niet onder de indruk van wat ik aantrof.

Zodra ik een andere RCA kabel heb zal ik dit ook eens doen, ben dan toch wel benieuwd hoe deze kabels zijn gemaakt. Dan zal Audioquest wel een betere keuze zijn om de brom weg te houden.
Toevallig heb ik ook een Ru-connected HDMI kabel met een prijs van 50 euro voor 2 meter lengte, tot nu toe werkt deze wel perfect.
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Heintje

Citaat van: René Silverline op 13 januari 2022, 19:34:41...
Ik had ook de connectoren iets wat terug geschoven om zeker te zijn dat deze niet de behuizing aanraken.


??
Dat zórgt juist vaak voor brom! In deze situatie maak je massa via de aardkabel van de sub en de installatie en dat is geen ideale situatie.
Als de plus wél contact maakt en de massa niet: brom.

Theo van Wermeskerken

Cinch stekkers uiteraard helemaal induwen.
Maar dit probleem lijkt me niet te komen door een interlink.
Dit is eerder te wijten aan de voeding van de versterker.
Het even aan en uitzetten verandert niets aan de interlink in kwestie.
Met het uitzetten van een versterker voor een tijdje ontladen de elko's en koelen dan af.
Dat laatste is een bekend fenomeen omdat zo'n elko in koude toestand een lagere capaciteit heeft dan warm.
Daardoor kan die sub best even gaan brommen.
Slechte elko's worden in de service praktijk op die manier ook gevonden : even de föhn erop en de boel werkt weer.
Een pufje koudespray ( kauwgom verwijderaar ) en de capaciteit daalt weer en het probleem is terug.
Daarom ook geeft het meten van een elko die net is uitgesoldeerd en daardoor even opgewarmd niet de juiste waarde.
Probeer die andere interlink maar eens en doe dan de zelfde test door de sub ook een dag van de stroom te laten.
Grote kans dat de brom er dan ook is.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

René Silverline

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 14 januari 2022, 10:46:55Cinch stekkers uiteraard helemaal induwen.
Maar dit probleem lijkt me niet te komen door een interlink.
Dit is eerder te wijten aan de voeding van de versterker.
Het even aan en uitzetten verandert niets aan de interlink in kwestie.
Met het uitzetten van een versterker voor een tijdje ontladen de elko's en koelen dan af.
Dat laatste is een bekend fenomeen omdat zo'n elko in koude toestand een lagere capaciteit heeft dan warm.
Daardoor kan die sub best even gaan brommen.
Slechte elko's worden in de service praktijk op die manier ook gevonden : even de föhn erop en de boel werkt weer.
Een pufje koudespray ( kauwgom verwijderaar ) en de capaciteit daalt weer en het probleem is terug.
Daarom ook geeft het meten van een elko die net is uitgesoldeerd en daardoor even opgewarmd niet de juiste waarde.
Probeer die andere interlink maar eens en doe dan de zelfde test door de sub ook een dag van de stroom te laten.
Grote kans dat de brom er dan ook is.



Ik verdenk de Ru connected RCA kabel van de brom, als ik deze erop aansluit is de brom vrij hevig, zet ik er een HQ Silver RCA op dan is de brom zo goed als weg, ook na één a twee dagen is er geen luide brom te horen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat er in de subwoofer zelf een hele lichte brom zit maar bijna niet hoorbaar dit zit in de versterker van de subwoofer.
De goed hoorbare brom heb ik alleen met de RU connected RCA kabel.
Maar ik gaat dit nog even wat verder onderzoeken, ik zal de subwoofer een dag of 4/5 uit laten staan en dan nog eens aanzetten zonder een RCA kabel erop.

Zou het de moeite waard zijn om voor een ander merk te gaan, bijvoorbeeld Monster Cable ?
Of is er nog een ander merk kabel voor de subwoofer die je mij kan aanbevelen ?
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

Theo van Wermeskerken

Kan dus best een breukje in de massalijn van die kabel zitten.
Eerst maar eens uitzoeken  waaraan het nu ligt.
En dan is het vanwege het wel zeer beperkte frequentie gebied dat een sub moet weergeven verder niet
erg kritisch welke kabel je daarvoor gebruikt.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

René Silverline

Ik gaat het deze week even verder uitzoeken, heb de RCA kabel even afgekoppeld en laat de subwoofer een aantal dagen zonder stroom staan. Kijken of deze brom nu ook terug kom als ik deze weer aanzet.
Wat ik eigenlijk vergeten ben erbij te vermelden is dat de subwoofer op een ongeaard stopcontact zit. Gezien ik in een huis woon met een bouwjaar van 1890 heeft alleen de keuken in het gehele huis één geaard stopcontact aan de muur.

Later deze week zal ik hier mijn bevindingen laten weten.
Denon AVC-A10SE
Dayton Audio BTR01
Epson EH-TW3200
Xiaomi Mi Box S
REL Quake
Auralex SubDude II , Mo-Pads
KEF IQ30
KEF IQ60C
Nedis : 4.5mm OFC
AudioQuest : Cinnamon HDMI , Digital Coax , Oehlbach : NF SUB

minplus

Dat roept weemoed op. Jaren 70 in Grunn'n met een huisje uit dezelfde tijd. Op de steen in de muur stond 1893.
Huisje met 1 ongeaard stopcontact in de kamer en verder niets behalve schakelaars voor een lamp in de kamer, eentje in de gang en eentje in het minimale keukentje.
Heerlijke tijd.
De huurprijs was ook super, 60 gulden in de maand.
Heb daar wel schitterende audio-spullen gehad maar subwoofers had je mogelijk nog niet of iig toen nog nooit van gehoord en zeker niet van brommende.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Je had wel center speakers :)
Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Bij een Sansui 250 bijvoorbeeld;

Ach, kikker toch op!