• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Zilver soldeer voor soldeerpot

Gestart door Duclaasie, 16 januari 2022, 13:08:35

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Ik kan diverse soorten soldeerstaven vinden voor de vulling van een soldeerpot, maar zilver houdende alleen in rolletjes. Heeft er iemand een idee waar dit wel te krijgen is?

schuit

misschien is het beetje duur om in een pot te gooien, waar gebruik je eigenlijk een pot voor?
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

minplus

Misschien net zo'n pot als ik heb voor alle kleine soldeerspullen? :-\
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Met een pot kun je veel makkelijker litze vertinnen. Ik gebruik Cardas draad, waarbij alle individuele strengen zijn gelakt. Deze lak laag is het makkelijkst te verwijderen door te vertinnen in een tinbad.


Duclaasie

Thanks, daar was ik naar op zoek!!

Leobus

Citaat van: Duclaasie op 23 januari 2022, 21:02:21Thanks, daar was ik naar op zoek!!
Pas wel op op welke temperatuur en hoe lang je dompelt. Mijn ervaring is dat je al gauw je koperdraad aan het oplossen bent.
Groet,
Leobus

Duclaasie

Gister de soldeerpot gefixt en voor het eerst getest. Gaat om een afgekeurd apparaat die nog vol zat met Tin. Wat een genot is dat zeg ten opzichte van vertinnen met de soldeerbout!!




schuit

ja dat lijkt me ook wel handig zeker met 4mm2 of meer. eigenlijk gebruik ik gewoon standaard electronica soldeerspul 60/40 ofzoiets.   
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

minplus

Super ding. Wist niet dat ze bestonden.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Ik zit ook met 4 mm2 altijd te k*tten met een 15 Watt soldeerboutje. De aanhouder wint (maar krijgt wel een lamme arm).  ;D

DTdH

Heb even op de Zevatron-site gekeken, maar ze vermelden geen prijzen. Ben bang dat het niet goedkoop zal zijn...
Verschillende modellen met oa capaciteit tot 150 kg soldeerinhoud; dat lijkt mij industriƫle klasse.

Dirk

Duclaasie

Deze kost bij printtec.nl 479,- ex btw, dus goedkoop is hij zeker niet.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Leobus

Ik heb vorig jaar een goedkoop soldeerpotje gekocht. Iets van 28euro. Dat ding doet het nog steeds, maar hoe lang...? Ik gebruik hem weinig, dus misschien leeft hij daardoor nog. Maar voor een hobbyist is het goed genoeg.
Groet,
Leobus