• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Soldeerbout of soldeerpistool ?

Gestart door BoxerTys, 24 januari 2022, 22:02:18

Vorige topic - Volgende topic

BoxerTys

Mijn oude soldeerbout heeft de geest gegeven, nu zie je ook dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een soldeerpistool, ik heb zoiets nog nooit in me handen gehad, is dat simpel te gebruiken ? wat wordt hier het meest gebruikt en wat is het best te gebruiken voor het soldeerwerk op de audio printen ? zijn hier ervaringen met beide mogelijkheden ?

BoxerTys

Het lijkt mij nu eigenlijk dat een soldeerpistool niet echt geschikt is voor het fijnere werk, ik heb dus maar gewoon weer een soldeerbout besteld, wel meteen een "upgrade" in de vorm van een soldeerstation  ;D

Sytse Fliege

Ja, lijkt me ook beter. Wat heb je gekocht?

Ach, kikker toch op!

BoxerTys

Citaat van: Sytse Fliege op 25 januari 2022, 10:19:35Ja, lijkt me ook beter. Wat heb je gekocht?



Ik heb geen idee wat voor merk, mijn oude bout was ook een voor mij onbekend en simpel iets, dus ik heb om uit te proberen of zo'n digitaal station iets is, eentje voor paar tientjes op Amazon besteld wat ik er wel mooi vond uit zien  ;D hopelijk werkt het ook goed...  :) 



Het zal niet vaak worden gebruikt, dus het dure spul heb ik niet echt nodig.

minplus

Voor priegelwerk heb ik een bout aangeschaft, voor ruig werk een soldeerpistool.
Dit setje van jou ziet er leuk uit.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

RJVR

Soldeerbout is een stuk geschikter, ben benieuwd hoe lang het Amazon soldeer station het volhoudt.

Heb zelf goede dingen gehoord over Hakko, bijvoorbeeld deze  https://www.eleshop.nl/hakko-fx-888d.html

Als je veel gebruik maakt van de soldeerbout is honderd euro investeren geen geld.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

BoxerTys

25 januari 2022, 22:33:38 #6 Laatste wijziging: 25 januari 2022, 22:35:47 door BoxerTys
Citaat van: minplus op 25 januari 2022, 15:38:20Voor priegelwerk heb ik een bout aangeschaft, voor ruig werk een soldeerpistool.
Dit setje van jou ziet er leuk uit.

Als het maar nu ook nog goed werkt, morgen komt het binnen, toevallig ook me nieuwe led lampjes binnen, dus ik kan meteen testen  ;D

Citaat van: RJVR op 25 januari 2022, 18:41:40Soldeerbout is een stuk geschikter, ben benieuwd hoe lang het Amazon soldeer station het volhoudt.

Heb zelf goede dingen gehoord over Hakko, bijvoorbeeld deze  https://www.eleshop.nl/hakko-fx-888d.html

Als je veel gebruik maakt van de soldeerbout is honderd euro investeren geen geld.

Geen idee, koop wel meer iets bij Amazon zonder problemen, we zullen het meemaken... maar als ik er hooguit 10 keer per jaar gebruik van maak vind ik die €30 wel voldoende, deze is made in Japan, Hakko is ook Japans zie ik   ;)

schuit

zo'n station werkt wel makkelijk maar de rest van de tijd moet je hem nog wel ergens kwijt. slingert bij mij ook op de werkbank.
En voor een paar tientjes heb je prima apparaat wat ook instelbaar is.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Niemand

Is goedkoop hoor ,als het goed werkt is dat prima.

Als ik een nieuwe bout wil kopen voor mijn Weller station dan ben ik al dik meer dan 100 € kwijt
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden