• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Kan ik op deze versterker een subwoofer aansluiten?

Gestart door DWoofer, 8 maart 2022, 16:52:44

Vorige topic - Volgende topic

DWoofer

Ik heb een Bang&Olufsen Beomaster 3500 versterker, wat voor subwoofer zou ik daar op aan kunnen sluiten of welke kabels heb ik daarvoor nodig?


Ik heb hier zelf niet veel verstand van.

bij voorbaat dank!


DWoofer

8 maart 2022, 17:01:29 #1 Laatste wijziging: 8 maart 2022, 17:05:22 door DWoofer
 ;D

DWoofer


Heintje

Ja, je kunt er altijd een subwoofer bij aansluiten, maar je moet wel goed kijken welke subwoofer je dan neemt:
- je moet even kijken in je gebruiksaanwijzing welke van de in/uitgangen echt een uitgang is.
- als dat een uitgang is, kun je via een geschikt verloopsnoertje het versterkersignaal uitvoeren naar de L/R "Low Level" tulpingangen van een actieve subwoofer.
- als alternatief kun je een subwoofer nemen die ook "High Level" ingangen heeft: dan sluit je de subwoofer "High Level"-ingangen aan op de luidsprekeruitgangen van de versterker (parallelschakeling).
Het nadeel van beide oplossingen is dat je normale luidsprekers het volledige signaal weergeven (dus inclusief (sub-)bas), wat de subwoofer óók gaat doen. Je zult dus op de subwoofer de scheidingsfrequentie heel laag moeten instellen om een vloeiend verloop te krijgen.

DWoofer

8 maart 2022, 21:02:09 #4 Laatste wijziging: 8 maart 2022, 21:04:03 door DWoofer
Hoi Heintje,

Hartelijk dank voor je antwoord. Volgens mij zijn alleen de onderste twee ports bij 'speakers' daadwerkelijk uitgangen, zoals de bovenste twee ook zijn.

Als ik het goed begrijp zou ik dan dus één DIN 3 aansluiting naar tulp (male)(wit en rood) moeten hebben om een subwoofer aan te sluiten?

Gaan tulp kabels in high-level ingangen?

Mvg,

Rubble

Die 4 speaker uitgangen aan de rechterkant zijn high level. Die moet je dus niet op een tulp (low level) aansluiting zetten. Dan krijg je vuurwerk.  ;D

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

Er zijn overigens subwoofers die je high level aan kunt sluiten en door kunt lussen naar de 2 stereo speakers. In de sub zit dan een high pass filter waardoor de stereo speakers pas gaan weergeven waar de sub stopt.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

schuit

Als je op deze site bekijkt zie je dat de subwoofer versterker ingang heeft voor speakers en uitgang voor speakers:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-spa250.html?gclid=Cj0KCQiAmpyRBhC-ARIsABs2EAqp0hu0yPPyhdOVQzgmp7rP6A4t5dYC9xoyw7ek956ZgXeH0w3tvxsaAmGNEALw_wcB

Daarmee kan je dus vanaf de versterker naar de subwoofer versterker en daarna door naar de standaard speakers.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Tom!

Zo heb ik het gedaan bij mijn keukensetje. Subwoofer op de luidsprekeruitgangen en daarop de satellieten aangesloten. Klinkt best leuk ondanks de sub-optimale plaatsing en akoestiek.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Heintje

Citaat van: DWoofer op  8 maart 2022, 21:02:09Hoi Heintje,

Hartelijk dank voor je antwoord. Volgens mij zijn alleen de onderste twee ports bij 'speakers' daadwerkelijk uitgangen, zoals de bovenste twee ook zijn.

Als ik het goed begrijp zou ik dan dus één DIN 3 aansluiting naar tulp (male)(wit en rood) moeten hebben om een subwoofer aan te sluiten?

Gaan tulp kabels in high-level ingangen?

Mvg,
De betreffende uitgangen waarnaar jij verwijst, zijn niet bepaald "standaard" qua uitvoering.

"Standaard" is 5-polig 180 graden (of desnoods 3-polig), maar dit zijn 7-polige aansluitingen.
En als je daar een DIN naar tulp verloop op doet, moet dat aan Subwoofer-zijde persé worden aangesloten op de (Low level) tulppluggen, niet op de High-level ingangen: dat werkt niet.

DWoofer

Hartelijk bedankt voor alle informatie en tips iedereen. Ik denk dat ik er hiermee wel uit ga komen.

Vriendelijke groet,