• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Technics SL-1411 element keuze (en meer)

Gestart door Jerommel, 1 april 2022, 03:42:34

Vorige topic - Volgende topic

Jerommel

Ik begrijp de vraag wel, waarom iemand prioriteit zou geven aan het uiterlijk en niet aan de geluidskwaliteit, en dan met een beetje lastig verhaal aan komen tussen de audio freaks over element keuze..

Ik had sowieso niet voorzien dat een draaitafel die me 200 Euro heeft gekost nog eens zo'n bedrag nodig heeft om het beste er uit te halen.
Ik wist ook niet van het bestaan van dure 'nude fine line' elips naalden af.
De geadviseerde AT-VM95ML is ongetwijfeld de beste optie, maar kost toch wel een hoop geld.
Maar een Ortofon OM20 naald ook..
Verder ben ik zeker gevoelig voor apparatuur die er aantrekkelijk uit ziet.
Dat is ook een liefde voor industrieel ontwerp die ik heb.
Wat dat betreft maakt de Concorde de 1411 wel af, meer nog dan de 1200mk2.

Ja dimitri, de Concorde lijkt gemaakt voor de duurdere Technics draaitafels met S arm.
Ik heb begrepen dat ze daar altijd goed op passen met de standaard rubber mat, plug and play.

De toekomst is de laatste jaren in toenemende mate onzeker, maar ik zou nog weleens een Thorens TD-150 II onder handen willen nemen.
(Het 'subframe' (die strip blik) en de standaard (maar iconische) arm smeken om betere oplossingen, en die 'derailleurversnelling' (snaartje ontsporen) is toch ook wat knullig)
Daar past dan ook beter een klassieke headshell en element op, want dat is een klassieke draaitafel, met gefineerde plint enzo.
Maar dan ben je ook weer zo 450 Euro verder..

Citaat van: morph op  4 april 2022, 21:03:03Maakte Matsushita eigenlijk wel zelf de naalden voor hun elementen?
Je zou denken van wel met hun aanzienlijke marktaandeel in draaitafels.

Enfin, okay, voorlopig ga ik toch voor de Concorde met betere naald.
De OM14 naald lijkt me te compliant.
Dus dan blijven de 10 en de 5E over.


nou moe

Heintje

Wellicht is het handig om nu al vast te stellen wat precies je ambitieniveau is qua combinatie klank en uiterlijk.
Neem dan als referentie voor de klank een goede CD-speler of streamer en stel vast of het even goed of (veel) beter moet gaan klinken.
Anders zou je upgrade-pad uiteindelijk wel eens heel duur kunnen worden (maar wel veel leuker dan ineens het juiste kopen) voordat je uiteindelijk tevreden bent.

Jerommel

8 april 2022, 18:04:26 #32 Laatste wijziging: 8 april 2022, 18:06:16 door Jerommel
Ik heb deze besteld:
https://www.thakker.eu/tonnadeln/thakker-nadel-10-fuer-ortofon-super-om-10-nudeline-swiss-made/a-10011/
Goeie dingen over gelezen, niet duur ook.
Ben benieuwd.
nou moe

mr_petit

8 april 2022, 18:25:19 #33 Laatste wijziging: 8 april 2022, 18:27:11 door mr_petit
Ik heb juist heel veel slechte dingen over de nudeline gehoord en gelezen/gezien. Scheef gemonteerde stylii en cantilevers, slechte tracking etc.
Het zou zo mooi zijn; naakte diamant voor €40. Maar dan verwacht je ook tracking van ca. 90µm en die resultaten heb ik nog niet gezien helaas (eerder 60µm  :-X  :o )
En van mensen die ermee weg lopen heb ik nog nooit een trackingtest gezien. Alleen de mening dat 'het ontzettend goed klinkt' maar die meningen lees ik wel vaker van producten die ik wèl ken en ook zelf getest/gemeten heb. Dat is dan altijd een mooie reminder dat er heel veel mensen zijn die heel veel dingen niet horen....


Maar misschien zijn het allemaal opstartproblemen die nu opgelost zijn.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Jerommel

Volgens mij hebben we allebei dat Audiokarma topic gelezen.  ;D
Nou ja, we zien wel of het wat is.
Kans is groot dat ik er wel tevreden mee zal zijn.

Ik hou overigens zeker ook de AT VM95ML in mijn achterhoofd.
Misschien schaf ik die ook nog aan.
Het is sowieso wel leuk om wat te swappen te hebben.

Overigens, maar wel een beetje ander onderwerp, de arm lift van de 1411 gaat een beetje te snel op en neer, zeker na een paar keer achter elkaar de lift bedienen.
Dit schijnt vaker voor te komen bij de 1411, maar is kennelijk wel te verhelpen met het verversen van het 'trage' vet.
Maar dat moet ik dan aanschaffen.
Enfin, ik zal daar zelf nog even over rondgoegelen.
Het is niet een enorme ramp, want ik gebruik de lift niet veel.
Mijn motoriek is nog goed in staat om dat voorzichtig met de hand te doen.
Je zit er met de hand ook nooit naast als je de stille groeven tussen de tracks wilt hebben.
(Allez, maar het is maar 1 groef per kant he?)
nou moe

mr_petit

8 april 2022, 20:47:47 #35 Laatste wijziging: 8 april 2022, 21:51:40 door mr_petit
Citaat van: Jerommel op  8 april 2022, 19:49:13Volgens mij hebben we allebei dat Audiokarma topic gelezen.  ;D
Niet alleen audiokarma, maar ook op tweakers heb ik foto's van leden gezien met scheve cantilevers, en ook wel op VE.
Maar echt metingen van trackingsprestaties, ik geloof maar 1 en die was niet al te best. Maar dat is al wel een tijd geleden, dus ik weet niet of eea al opgelost is.
Maar ik begin er dus niet aan totdat ik een trackingstest zie die 90µm haalt en wat nette foto's.
Hier trouwens ook weer een recente BD stylus die niet goed lijkt te zijn:
https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=130271
Er zijn gewoon zoveel van dit soort meldingen dat ik er geen vertrouwen in heb (terwijl het me natuurlijk fantastisch leek toen ze uitkwamen; nude naalden voor heel veel types waar weinig meer voor te krijgen was en dan ook nog eens goedkoop...maar ja...)

CitaatIk hou overigens zeker ook de AT VM95ML in mijn achterhoofd.
Misschien schaf ik die ook nog aan.
Het is sowieso wel leuk om wat te swappen te hebben.
Ik heb toevallig (voor een ander vergelijkop tweakers) een aantal keer Billy Jean van het album Thriller opgenomen met een paar verschillende naalden. Dat is natuurlijk een album wat bijna iedereen heeft, maar ook een album wat best lastig af te tasten is omdat er heel veel minuten per kant staan (meer dan 22min op deze kant).
Ik heb geen AT-VM95ML, maar wel een AT-440mla die vergelijkbaar klinkt (at-440mla is de voorloper van, en vergelijkbaar met de AT-VM540ML).
En de verschillen in aftasting met bijv. een AT-95E zijn aanzienlijk (die is vergelijkbaar met een AT-VM95e, dus een ca. 50 euro element)
AT-95e:
https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/billyjean/billy%20jean%20at95e%20DS.flac
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/billyjean/billy%20jean%20at440mla%20DS.flac
Vooral S klanken en high hats hebben zo veel meer detail. Het verschil is aanzienlijk en dat is voor het grootste gedeelte aan de naaldvorm (microline/microridge) te danken.
De AT-440mla heeft iets meer hoog, maar je zou je hoge toonregeling ca. 3dB kunnen terugdraaien. (het scheelt ca. 3dB bij 10khz; ik zou er ook een digitaal filter overheen kunnen gooien).

CitaatOverigens, maar wel een beetje ander onderwerp, de arm lift van de 1411 gaat een beetje te snel op en neer, zeker na een paar keer achter elkaar de lift bedienen.
Dit schijnt vaker voor te komen bij de 1411, maar is kennelijk wel te verhelpen met het verversen van het 'trage' vet.
Maar dat moet ik dan aanschaffen.
Ja 300,000cst of 500.000cst siliconenolie
https://www.ebay.nl/itm/2x-2ml-Silicone-Damping-Oil-fluid-AK-300000-500000-for-turntable-tonearm-lift/133347792608
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Jerommel

Bedankt voor de link.
Besteld.

Ik vind toonregeling wel een must voor vinyl.
Sommige platen hebben wat weinig bas, sommigen wat weinig treble.
Voor platen met hobbels / bobbels is een subsonic of rumble filter een must.
nou moe

Heintje

Dat is onderdeel van de charme van vinyl draaien, wen er maar aan ...

mr_petit

Citaat van: Jerommel op  9 april 2022, 01:24:30Voor platen met hobbels / bobbels is een subsonic of rumble filter een must.
Ja maar je krijgt het effect van hobbels/bobbels niet echt weg met een rumblefilter.
Het effect van hobbels hoor je het meest in de 800-2,5khz band denk ik omdat een hobbel sowieso de groef verlengt (je krijgt dus een wow/flutter effect) en in die frequentie is je oor het gevoeligst, en als je naald wobbelt, dan hoor je dat ook het meest in die frequentieband. Daarom hebben de meeste testlp's bij de resonantietrack een 1khz piloottoon om het effect hoorbaar te maken.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

morph

Het subsonicfilter is er niet om het geluid klankmatig te veranderen maar om mogelijke schade verderop in de keten te voorkomen.
Het sub in subsonisch is letterlijk bedoeld in die benaming en staat voor: onder de gehoorgrens.

Over de werkelijk noodzaak zijn de meningen (van fabrikanten en consumenten) nog steeds wat verdeeld.
Mijn ervaring is dat je soms nauwkeurig in beschikbare specificaties van apparatuur moet zoeken of het aanwezig is, als het niet handmatig kan worden in- of uitgeschakeld op een (voor-)versterker.

Jerommel

Ik doelde meer op het onderdrukken van de ongewenste uitslingeringen van de woofers ten gevolge van een hobbelige plaat.
Daarvoor is een subsonic of rumble filter zeer wenselijk.
Bij een wat krap bemeten versterker voorkomt het clippen.
nou moe

Jerommel

Citaat van: Heintje op  9 april 2022, 08:25:52Dat is onderdeel van de charme van vinyl draaien, wen er maar aan ...
Dat ben ik met je eens.
nou moe

superge

Die siliconenolie is ook te verkrijgen bij webshops voor rc-autootjes.

Bijvoorbeeld hier:

https://www.racingline-rc.nl/HUDY-ULTIMATE-SILICONE-OIL-500-cSt-100ML-106351

Kan je rest van je leven mee vooruit. Is ook als 300k te krijgen, is iets minder stroperig. Als het niet expliciet in het service manual staat dan gewoon uitproberen, maar bij Technics bevalt 500k mij het beste.

Het demonteren van zo ongeveer de hele arm om bij de lift te komen is overigens wel een dingetje, dat hebben ze niet handig verzonnen over het algemeen.

Jan66

Dat is toch 500 i.p.v. 500.000 CST?

Rubble

9 april 2022, 16:49:18 #44 Laatste wijziging: 9 april 2022, 16:52:35 door Rubble
Citaat van: Jerommel op  9 april 2022, 12:26:02Ik doelde meer op het onderdrukken van de ongewenste uitslingeringen van de woofers ten gevolge van een hobbelige plaat.
Daarvoor is een subsonic of rumble filter zeer wenselijk.
Bij een wat krap bemeten versterker voorkomt het clippen.
Ik heb nooit een rumble filter gehad, noch de behoefte eraan. Ja je ziet de woofer in de inloop en uitloopgroef soms wat bewegen, maar als je niet krankzinning hard draait is dat bij mij nooit een probleem geweest. Sowieso niet verstandig om heel hard vanaf vinyl te draaien ivm microfonie. Dan zet ik liever de streamert aan om te knallen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield