• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Technics SL-1411 element keuze (en meer)

Gestart door Jerommel, 1 april 2022, 03:42:34

Vorige topic - Volgende topic

mr_petit

16 mei 2022, 12:54:24 #105 Laatste wijziging: 16 mei 2022, 12:55:55 door mr_petit
Citaat van: Jerommel op 16 mei 2022, 11:20:50Okay, sowieso wassen dus.
Maakt het nog uit wat voor zeep je gebruikt?
Cillit Bang is wel de beste vuil en vet oplosser, denk ik.
Beetje glansspoelmiddel  bij het afspoelen schijnt ook wel wat te doen (heb ik ooit gelezen).
Geen zeep gebruiken maar een wetting agent. Zeep laat resten achter, en glansspoelmiddel helemaal.

Ik gebruik zelf een commerciele wetting agent, maar je kan ook kodak photoflo gebruiken (ongeveer een klein theelepeltje op 1L) en dan 1/3 IPA, 2/3 gedeioniseerd water.
[/quote]

CitaatBlijf het vreemd vinden dat ik dit nog nooit in deze mate heb meegemaakt.
Het is vooral het afspelen (dus de naald die over de plaat beweegt) wat de plaat echt statisch maakt imo.
Ik weet niet wat jij hebt meegemaakt, maar dat platen statisch worden tijdens het afspelen, is echt van alle tijden. Antistatische dustbugs, de milty zero antistat etc etc zijn allemaal tooltjes die al sinds begin/midden jaren 70 bestaan, dus dat is ook al een halve eeuw geleden.

Maar goed, als je je platen wast met een rcm en bewaard in een antistatische binnenhoes, is statische elektriciteit volledig opgelost. (en je plaat is dan ook schoon, iets wat 2e hands platen vrijwel nooit zijn, en nieuwe platen zijn ook niet altijd even schoon)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

sliceofhogan

Een US bak met draaispit (gebruik ik, ong. eur 160) of een knosti zijn een prima investering als je vaak platen draait/koopt. Gedistilleerd water, scheut isoprop (ben steeds minder gaan toevoegen dankzij de US) en een spuitje glansspoelmiddel (voor de vaatwasser) is mijn recept.
Goedkoop kan ook: cheapthrill platen wassen. Helaas ih Duits, maar je kan het filmpje downloaden, dat verklaart het ook.

Maar een US is natuurlijk handig omdat je meerdere platen tegelijk kan wassen en je er ook allerlei ander spul in kan reinigen.

minplus

Ik vind dit systeem altijd nog wat eng vanwege de stickers want die worden m.i. nat, maar ik kan me vergissen.
Vandaar voor mij liever de OkkiNokki of de Lencoclean.
Bij de laatste zal je hoe dan ook nooit een statische tik horen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

sliceofhogan

Als je de labels bedoelt? Die zitten bij mij tussen met rubber beklede afstandsschijven. Wordt niet nat.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Jerommel

Citaat van: mr_petit op 16 mei 2022, 12:54:24Het is vooral het afspelen (dus de naald die over de plaat beweegt) wat de plaat echt statisch maakt imo.
Ik weet niet wat jij hebt meegemaakt, maar dat platen statisch worden tijdens het afspelen, is echt van alle tijden. Antistatische dustbugs, de milty zero antistat etc etc zijn allemaal tooltjes die al sinds begin/midden jaren 70 bestaan, dus dat is ook al een halve eeuw geleden.

Maar goed, als je je platen wast met een rcm en bewaard in een antistatische binnenhoes, is statische elektriciteit volledig opgelost. (en je plaat is dan ook schoon, iets wat 2e hands platen vrijwel nooit zijn, en nieuwe platen zijn ook niet altijd even schoon)
Ik denk dat mijn platenwisser gewoon nog niet vochtig genoeg was.
Het is nu al een stuk minder erg, na voor de 3e keer het vochtstaaje met demi water te doordrenken.
Zo valt er wel goed mee te leven.
Geen geknetter meer.

Ik heb in het verleden wel met goed resultaat platen gewassen.
Wat ik toen deed was met een warme douche (graadje of 30 denk ik) de plaat afspoelen en dan met een zacht washandje met dreft afwasmiddel de plaat inzepen en afwassen met lichte druk (niet boenen dus).
Daarna weer met warm water afdouchen en nog een keertje inzepen en afwassen met en washandje.
Ik liet het water zo veel mogelijk het werk doen.
Ik had toen zo'n 'spaardouchekopje'op een keukengeisertje, dat gaf best een krachtige straal.
Dus zo spoelde ik de groeven weer vrij van meuk en zeepwater.
Het afdrogen was nog het lastigst.
Alleen laten afdruipen was niet genoeg.
Ik depte ze droog tussen wat vellen keukenpapier bij gebrek aan een beter alternatief.
En vandaar dat mensen opteren voor een beetje glansspoelmiddel, zodat laten afdruipen na het afspoelen wel afdoende is.
Maar je zou het ook kunnen naspoelen met demi water m.b.v. een plantenspuit, en dan laten afdruipen en opdrogen.
Maar anyway, ik had met mijn huis tuin en keuken methode wel goed resultaat.
Moest ook wel, want het betrof een stapeltje maxi singles die ik had geleend, waar een glas 7-up tussen was gelopen...  :-*
(Feestje, ik mocht draaien...)

Ik heb geen idee wat een wetting agent is of wat het doet.

Alcohol lijkt me eerlijk gezegd niet zo nodig.
Ik noemde al Cillit Bang, maar Blue Wonder (Action) is ook een krachtige reiniger en ontvetter.
Maar good old Dreft afwasmiddel ķrijgt waarschijnlijk ook wel alles los.
Warm water helpt natuurlijk ook.

Een rcm is een record cleaning machine?
Daar ga ik voorlopig niet aan beginnen.
Een ding waarmee je de labels waterdicht mee afdekt en een handvat of staaf (voor in een boorkop) lijkt me voorlopig voldoende.
Dat zal ik maar eens aanschaffen.


nou moe

Jerommel

20 mei 2022, 01:01:15 #111 Laatste wijziging: 20 mei 2022, 01:13:23 door Jerommel
Citaat van: sliceofhogan op 17 mei 2022, 10:38:44Een US bak met draaispit (gebruik ik, ong. eur 160) of een knosti zijn een prima investering als je vaak platen draait/koopt.
Zo ver wil ik niet gaan.
Zoveel platen heb ik ok niet, en ook niet van plan enorm veel te gaan kopen.
Ja, US is natuurlijk perfect, maar een krachtige douche lijkt me effectief genoeg.
Maar misschien vergis ik me daar in.

CitaatGedistilleerd water, scheut isoprop (ben steeds minder gaan toevoegen dankzij de US) en een spuitje glansspoelmiddel (voor de vaatwasser) is mijn recept.
Gebruik je dat glansspoelmidel voor het afdruipen?
Maar spoel je dan de platen niet af na het wentelen in het uiteindelijk licht vervuilde water?
En hoe zit het met vettigheid?
Alcohol lost geen vet op.
Zeep wel.
CitaatGoedkoop kan ook: cheapthrill platen wassen. Helaas ih Duits, maar je kan het filmpje downloaden, dat verklaart het ook.
Ik kon het filmpje helaas niet downloaden.
Weet niet waarom het niet lukte, maar het bleef 0 kb.
De Duitse tekst met al die minder dagelijkse termen was helaas niet te begrijpen.
nou moe

Jerommel

Citaat van: Jerommel op 15 mei 2022, 17:00:40Okay, wat uitleg gelezen, het is wat ik vermoedde.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat bij 60 um al zou ophouden.
Maar, een xylofoon is soms wel moeilijk goed af te spelen.
Dat is misschien wel zo'n instrument dat het uiterste kan vragen.

Ik bedoelde een vibrafoon.
Luide noten rondom de 440 Hz.
Ik heb 1 LP waarop een vibrafoon een belangrijke rol heeft.
Gaat niet altijd goed, maar kan ook aan de persing en slijtage liggen.
Gaat wel beter dan met de andere naalden.
nou moe