• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Phono straight Luxman C-02

Gestart door dimitri, 6 april 2022, 17:57:58

Vorige topic - Volgende topic

dimitri

Wanneer ik de phono straight-knop gebruik op mijn voorversterker, dan werkt de balansknop niet meer zoals ik dat gewend ben. Of ik nu de balansknop naar links of naar rechts draai, er komt altijd geluid uit beide speakers.

De handleiding stelt het volgende:
CitaatPhono Straight Switch
When the switch is pressed the phono signal bypasses tape monitor, filter, balance and mono switch section and goed directly into the power amp section.

Ik denk dat het antwoord op m'n eigen vraag te maken heeft met het feit dat de balance wordt gebypassed.
Is het dan zo dat voor de balance-sectie het signaal niet gesplit wordt in een linker- en rechterkanaal? Dat klinkt voor mij niet echt plausibel.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Sytse Fliege

Jawel, alleen kan je het nu niet meer aanpassen.

Het signaal is door de hele versterker heen gesplitst in links en rechts.

Dat is bij repareren vaak fijn, als een kanaal niet goed functioneert en het andere wel kan je vergelijken en vaak snel de fout vinden.

De hele reden voor het "straight" fenomeen is dat je zo een mooier/beter/waarheidsgetrouwer signaal krijgt door alle tussenstappen te omzeilen. Ik moet zeggen dat ik 't zelf nog nooit gehoord heb, maar misschien ben ik wel te luisterlui :)



Ach, kikker toch op!

Regenpak

Citaat van: dimitri op  6 april 2022, 17:57:58Is het dan zo dat voor de balance-sectie het signaal niet gesplit wordt in een linker- en rechterkanaal? Dat klinkt voor mij niet echt plausibel.
De balansregelaar is een soort volumeregelaar die voor het linkerkanaal de ene kant opregelt en voor het rechterkanaal de andere kant. Meestal is de loper aan één kant nul ohm zodat het volume daar constant blijft terwijl het andere kanaal geregeld kan worden. Hoe dan ook is het stereosignaal strikt gescheiden. Zoals Herr Fliege ook al aangeeft. Als je die regelaar dan gaat omzeilen blijft dat natuurlijk ook zo.

Tjerk
It's been Monday all week long!

dimitri

Ik heb beide antwoorden twee à drie keer gelezen en toen begon het me te dagen dat het best een domme vraag was ;).
Bedankt dat jullie de tijd hebben genomen deze simpele ziel wat wijzer te maken. 
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

minplus

Vragen zijn nooit dom. Antwoorden kunnen wel dom zijn maar dat waren ze hier niet.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right