• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Sony SA3ES zwakke ontvangst

Gestart door buiske2007, 9 april 2022, 20:28:45

Vorige topic - Volgende topic

buiske2007

9 april 2022, 20:28:45 Laatste wijziging: 11 april 2022, 10:55:30 door buiske2007
Ik heb een Sony SA3ES tuner gekocht op MP. Ik ging ervan uit dat deze in orde zou zijn. Maar nu valt me op dat hiermee de zwakkere zenders niet of nauwelijks te ontvangen zijn via mijn rond straal FM antenne op de vliering. Mijn Sony SA5ES daarentegen ontvangt zwakkere zenders meestal ook heel goed en in stereo! Bv Radio Drenthe en radio Friesland kan ik nauwelijks of niet op de 3ES ontvangen. Beide tuners zit een db meter op. Ik heb dus beide Sony's vergeleken, en de 5ES geeft gemiddeld wel meer dan 6 tot 9 db hoger aan dan de 3ES. Met sterke zenders zoals Radio 4 zijn op beide toestellen goed te ontvangen, maar hier toch 9 dB verschil ten gunste van de 5ES. Ik begrijp dat de 5Es een betere tuner is maar dit grote verschil is dat ik niks aan de 3Es heb met zo'n zwakke ontvangst. Mvg, Buiske

Regenpak

Als er aan is gerotzooid is dat goed te krijgen. Het frontend van de SA3/5 is erg mooi maar zonder goede apparatuur ook grondig verklootbaar. Daarmee heb ik ervaring... Hij moet naar Amsterdam als je dit gefixt wilt hebben. Het gaat met name om de vijf rode/groene krulletjes:


Het zesde krulletje is verdronken in was. Schroef jouw exemplaar eens open en kijk of dat dramatisch afwijkt van de mijne.

Tjerk
It's been Monday all week long!

buiske2007

10 april 2022, 13:06:25 #2 Laatste wijziging: 11 april 2022, 12:05:21 door buiske2007
Citaat van: Regenpak op 10 april 2022, 07:37:42Als er aan is gerotzooid is dat goed te krijgen. Het frontend van de SA3/5 is erg mooi maar zonder goede apparatuur ook grondig verklootbaar. Daarmee heb ik ervaring... Hij moet naar Amsterdam als je dit gefixt wilt hebben. Het gaat met name om de vijf rode/groene krulletjes:


Het zesde krulletje is verdronken in was. Schroef jouw exemplaar eens open en kijk of dat dramatisch afwijkt van de mijne.

Tjerk
Ik heb het dekseltje van het frontend verwijderd en zie geen enkele aanwijzing dat er aan geprutst is. Ik ga de 3es even vergelijken bij een vriend welke deze tuner op een 8 of 11 element antenne aangesloten heeft. Kijken wat het verschil is. Radio 4 speelt ruisvrij en wél stereo. Misschien is dit gewoon een minder goede tuner dan de 5ES.

Heintje

Mogelijk heeft iemand uit belangstelling aan de schroefjes zitten draaien en de zorgvuldig in de fabriek ingeregelde staggered tuning om zeep geholpen. Met meetapparatuur (en kennis/vaardigheid) is dat weer te herstellen.

buiske2007

Citaat van: buiske2007 op 10 april 2022, 13:06:25
Citaat van: Regenpak op 10 april 2022, 07:37:42Als er aan is gerotzooid is dat goed te krijgen. Het frontend van de SA3/5 is erg mooi maar zonder goede apparatuur ook grondig verklootbaar. Daarmee heb ik ervaring... Hij moet naar Amsterdam als je dit gefixt wilt hebben. Het gaat met name om de vijf rode/groene krulletjes:


Het zesde krulletje is verdronken in was. Schroef jouw exemplaar eens open en kijk of dat dramatisch afwijkt van de mijne.

Tjerk
Dank voor jou reactie. Ik ga vanavond of morgen even kijken of het afwijkt. Heb vandaag een beetje druk.
Citaat van: Heintje op 10 april 2022, 23:48:56Mogelijk heeft iemand uit belangstelling aan de schroefjes zitten draaien en de zorgvuldig in de fabriek ingeregelde staggered tuning om zeep geholpen. Met meetapparatuur (en kennis/vaardigheid) is dat weer te herstellen.
Dat zou kunnnen, maar ik had al wel even de kap eraf gehaald om te kijken of ik iets kon zien of er aan gerommeld is eventueel. Het lijkt erop dat dit niet het geval is, maar ik heb nog niet het deksel van het frontend verwijderd om dat te bekijken of daar aan geprutst is. Dat zal ik morgen even doen.

buiske2007

Citaat van: Heintje op 10 april 2022, 23:48:56Mogelijk heeft iemand uit belangstelling aan de schroefjes zitten draaien en de zorgvuldig in de fabriek ingeregelde staggered tuning om zeep geholpen. Met meetapparatuur (en kennis/vaardigheid) is dat weer te herstellen.
Nee dat is vast niet zo. Een spoeltje heb ik op advies van Tjerk wat veranderd. En dat maakt wel verschil. De ontvangst is wat beter geworden, maar de 3ES is niet zo goed als mijn Sony SA5ES. De FM ontvangst is ook zeker minder geworden nadat Ziggo de stekker eruit heeft getrokken. Dat vind ik nog steeds erg jammer. Natuurlijk kun je via de pc gaan luisteren maar ik wil gewoon mijn mooie tuner's nog kunnen gebruiken zolang als dat nog kan via de ether.

Regenpak

Citaat van: buiske2007 op 14 april 2022, 22:00:00ik wil gewoon mijn mooie tuner's nog kunnen gebruiken zolang als dat nog kan via de ether
Dat is echt niet zomaar afgelopen. Het plan is (meen ik) om de publieken en commerciëlen in 2027 alleen via DRAB aan te bieden maar of dat doorgaat geen idee. Maar zelfs mocht dat zo zijn zullen er plenty initiatieven zijn om de frequentieruimte te blijven gebruiken net als nu op de middengolf aan de hand is. Ik luister bijvoorbeeld vaak naar Extra AM (1332 kHz) gewoon uit nostalgiesche overwegingen. En als demo voor mijn buizenradiocollectie...

Intussen ga ik waarschijnlijk mijn eigen SA3ES weer "ontjappen" omdat ik het frontend niet goed krijg voor 76-90 MHz. Dat lukte wel met het veel simpeler frontend van de Philips FT930. Het Sony frontend is te complex en te geoptimaliseerd om het Japanse frequentiebereik aan te kunnen. Ik moet daarvoor een compleet origineel blikkie hebben en die krijg ik niet. Misschien bestaat die wel geeneens hoewel de micro het wel kan. Of hij bestaat wel maar is veel simpeler a la FT930. Tsja...

Tjerk
It's been Monday all week long!

buiske2007

Citaat van: Regenpak op 15 april 2022, 06:27:49
Citaat van: buiske2007 op 14 april 2022, 22:00:00ik wil gewoon mijn mooie tuner's nog kunnen gebruiken zolang als dat nog kan via de ether
Dat is echt niet zomaar afgelopen. Het plan is (meen ik) om de publieken en commerciëlen in 2027 alleen via DRAB aan te bieden maar of dat doorgaat geen idee. Maar zelfs mocht dat zo zijn zullen er plenty initiatieven zijn om de frequentieruimte te blijven gebruiken net als nu op de middengolf aan de hand is. Ik luister bijvoorbeeld vaak naar Extra AM (1332 kHz) gewoon uit nostalgiesche overwegingen. En als demo voor mijn buizenradiocollectie...

Intussen ga ik waarschijnlijk mijn eigen SA3ES weer "ontjappen" omdat ik het frontend niet goed krijg voor 76-90 MHz. Dat lukte wel met het veel simpeler frontend van de Philips FT930. Het Sony frontend is te complex en te geoptimaliseerd om het Japanse frequentiebereik aan te kunnen. Ik moet daarvoor een compleet origineel blikkie hebben en die krijg ik niet. Misschien bestaat die wel geeneens hoewel de micro het wel kan. Of hij bestaat wel maar is veel simpeler a la FT930. Tsja...

Tjerk
Ben nog wel benieuwd of je jou 3ES het fronteind helemaal goed krijgt en hoe.

Regenpak

Citaat van: buiske2007 op 15 april 2022, 10:31:15Ben nog wel benieuwd of je jou 3ES het fronteind helemaal goed krijgt en hoe.
Da's helemaal gelukt want ik had de oude krulletjes bewaard. Moet alleen nog effe de gevoeligheid verifiëren tegen zo'n TEFje. Die zijn echt extreem gevoelig. Zie ook PE5PVB

Tjerk
It's been Monday all week long!