• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bij het aanzetten van de AVR het geluid voluit

Gestart door Richard870, 26 april 2022, 20:20:39

Vorige topic - Volgende topic

Richard870

Goedenavond,

Ik heb een Denon AVR x1600h en het probleem is dat zo af en toe bij het aanzetten van de versterker het volume voluit gaat en dat hij ook niet reageert op de afstandsbediening. Eenmaal uit en weer aan functioneert hij weer als normaal. In de versterker heb ik ingesteld op hoeveel db hij moet bij het aanzetten en ook is er een limiet ingesteld, helaas helpt dit allemaal niet.

Ik ben benieuwd of iemand de gouden tip heeft.

Alvast bedankt!

RJVR

26 april 2022, 20:48:30 #1 Laatste wijziging: 26 april 2022, 20:54:29 door RJVR
Als je nog garantie hebt zou je de receiver kunnen aanmelden ter reparatie, al is bij een fout die zich soms voordoet, de oorzaak moeilijk te vinden.

Het is een vrij nieuwe versterker anders zou het mogelijk zijn dat de "rotary encoder" achter de volume knop defect is.

Je zou ook een factory reset kunnen uitvoeren, al gaan daarbij alle ingestelde instellingen verloren.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Richard870

Citaat van: RJVR op 26 april 2022, 20:48:30Als je nog garantie hebt zou je de receiver kunnen aanmelden ter reparatie, al is bij een fout die zich soms voordoet, de oorzaak moeilijk te vinden.

Het is een vrij nieuwe versterker anders zou het mogelijk zijn dat de "rotary encoder" achter de volume knop defect is.


Je zou ook een factory reset kunnen uitvoeren, al gaan daarbij alle ingestelde instellingen verloren.

Bedankt voor je bericht, als ik het goed begrijp denk jij dus dat het een defect in de hardware is? Ik betwijfel of ik nog garantie heb maar dat kan ik nakijken. Het nadeel is wel dat je een behoorlijke tijd zonder versterker zit als hij wordt opgestuurd :(

Duclaasie

Ik heb meermaals meegemaakt dat een winkelier om de tijd te overbruggen een leen versterker mee gaf.

Overigens zit er op consumentengoederen 2 jaar garantie, dus ik zou het zeker nakijken

Richard870

Citaat van: Duclaasie op 26 april 2022, 21:21:14Ik heb meermaals meegemaakt dat een winkelier om de tijd te overbruggen een leen versterker mee gaf.

Overigens zit er op consumentengoederen 2 jaar garantie, dus ik zou het zeker nakijken

Ik zit nog binnen de 2 jaar dus dan zou hij binnen garantie vallen, ik denk toch dat ik hem ga wegbrengen en kijken wat het oplevert.

RJVR

Het zou ook een software problemen kunnen zijn, het zijn nogal geavanceerde apparaten geworden. Op dit forum zitten volgens mij voornamelijk mensen met een stereo versterker, je zou een ander forum kunnen proberen. (Tweakers bijvoorbeeld)

Via de handleiding kan je kijken of je een factory reset kan uitvoeren, een reparatie afdeling zou dit ook doen.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

gslikker

Het is natuurlijk wel zo, dat een reset het probleem waarschijnlijk hoogstens tot na de garantie zou kunnen verschuiven als het al werkt of de indruk geeft dat het werkt, en ook in geen enkel geval een oplossing is maar hooguit symptoombestrijding. Deze opmerking van iemand die in 40 jaar meer verschillende apparaten heeft gereset of opnieuw opgestart dan de meesten. Ik heb nog Nooit een apparaat gerepareerd door het te resetten...

gslikker

Veel apparaten hebben een goedkope rotary volume optische sensor en als die niet lekker is of verkeerd wordt uitgelezen tijdens powerup dan KAN die theoretisch een verkeerde waarde geven. Een probleem bij veel moderne apparaten is simpelweg dat als het niet een " bekend" probleem is bij een bepaald apparaat, je niet op voorhand kan gokken of het bijvoorbeeld zo'n sensor is, en zelfs niet of het probleem hardware of software is...

mediator

Ik heb het gehad met een vorige installatie dat mijn versterker plots het volume verhoogde tot Max. Kon het nog net op tijd stoppen. Bleek de afstandsbediening te 'jammen'.