• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

bluetooth pre-amp advies nodig voor DIY 4 kanaals

Gestart door GretaSprinter, 18 december 2022, 15:10:09

Vorige topic - Volgende topic

GretaSprinter

Hi allemaal,

Dit is mijn eerste post hier.
Ik ben bezig een audiosysteem te klussen voor mijn zelfbouw camper. Dit is mijn eerste ervaring met DIY audio.
De set die ik heb gekocht:
-Ground Zero GZIA 4.120 versterker, 4-kanaals, 550Watt max
-Ground Zero GZRF 5.2SQ (4 speakers, 130mm, 3 Ohm)

De speakers heb ik inmiddels in een behuizing gestopt en ben nog bezig te experimenteren met verschillende dempingsmaterialen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de kwaliteit die ik hier uit krijg, ondanks mijn gebrek aan ervaring.
De uitdaging waar ik graag hulp bij zou krijgen is de volgende:
Mijn hele systeem zit achter in mijn bus. Voor in de bus wil ik via mijn telefoon muziek kunnen afspelen. Dit moet draadloos aangezien ik geen extra kabels kan leggen.
Tot nu toe heb ik met een 3.5mm naar 2x RCA kabel de speakers kunnen testen, maar dit is dan maar 2 kanalen per keer. Om van mijn telefoon alle 4 de speakers aan te sturen moet ik dan audiosplitters toevoegen(?) maar dan halveert het vermogen verwacht ik, en kan ik nooit het maximale volume halen. (ook zie ik geen 3.5mm naar 4x tulp kabels online)

Mijn vraag is: Hoe kan ik voor in de auto vanaf mijn telefoon (via bluetooth) muziek draaien op 4 kanalen. Ik kan voorin de radio nog vervangen voor een apparaat dat het signaal doorstuurt of ik kan een pre-amp toevoegen voor de versterker achterin de bus, maar ik sta open voor alle suggesties. Het liefst heb ik wel een stereo geluid, maar voor en achter mogen het zelfde zijn.

Hopelijk heb ik de situatie duidelijk toegelicht zo. Zie de foto's hier voor een duidelijker beeld van de situatie. Ben benieuwd naar de tips!

schuit

stereo is 2 kanalen. Je hoeft dus ook maar 2 kanalen door te sturen en zonodig te dupliceren met een voorversterker idee. wellicht bestaat er een bluetooth voorversterker.
Ik zou eerst wel even met splitters testen en als blijkt dat het vermogen nog prima is dan heb je ook geen voorversterker nodig.

Het is wel een uitzonderlijke combinatie maar dat is verder geen probleem. In de thuis hifi kunnen we gewoon A/ B speakers aanzetten. Dan zijn het 4 speakers geworden.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Vincent Kars

Je versterker heeft 4 ingangen.
Je zou een Bluetooth receiver kunnen kopen (2 kanaals), die pair je met je phone.
Met  een verloop als deze https://www.amazon.co.uk/AAOTOKK-Splitter-Gold-Plated-Adapters-Connector-1to2/dp/B07V9MB2J5?th=1 kun je de vier ingangen aansturen.

GretaSprinter

Bedankt voor deze reacties. Hopelijk kan ik het dit weekend testen door mijn telefoon via jack>stereo tulp en dan tulp splitters naar 4 kanalen om te zetten. Dan op zoek gaan naar een degelijke bluetooth receiver. Iemand tips voor een receiver die ik op 12V kan aansluiten?
Als dat niet luid genoeg kan, toch een 12V pre-amp er tussen zetten. Adviezen daarvoor zijn ook zeer welkom.
Mijn angst is dat met elk extra component, of kabelverloop de kwaliteit verder omlaag gaat.

Tom!

Op aliexpress vind je veel versterkers met BT-ontvanger.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger


Sytse Fliege

Heeft geen aptX-HD, ik vraag me dan af of het ding zonder dropouts afspeelt.

Ach, kikker toch op!

GretaSprinter