• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

DAT RECORDER SONY ZE700

Gestart door Bazz1968, 15 februari 2022, 21:09:35

Vorige topic - Volgende topic

Bazz1968

Hallo Audio-mannen,
Vandaag een eind gereden voor deze 2ehands dat recorder via marktplaats.
Deed het prima... stond in de advertentie.
Daar aangekomen had hij geen dat tape om te testen, en wist hij niets van de geschiedenis.
Met een onderbuik gevoel toch meegenomen.
Het apparaat gaat aan en er verschijnt geen foutmelding, dus dat is iets.
Maar ja, nu nog n tape en testen.
Zoek op het www zijn die tapes (haast) nergens meer te koop...
Tips en tricks om mijn dat leven in te blazen?
Thanx

minplus

Is een afgedankt maar erg goed systeem. Betekent dat je die dingen via marktplaats en aanverwanten moet aanschaffen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

berret

Citaat van: Bazz1968 op 15 februari 2022, 21:09:35Hallo Audio-mannen,
Vandaag een eind gereden voor deze 2ehands dat recorder via marktplaats.
Deed het prima... stond in de advertentie.
Daar aangekomen had hij geen dat tape om te testen, en wist hij niets van de geschiedenis.
Met een onderbuik gevoel toch meegenomen.
Het apparaat gaat aan en er verschijnt geen foutmelding, dus dat is iets.
Maar ja, nu nog n tape en testen.
Zoek op het www zijn die tapes (haast) nergens meer te koop...
Tips en tricks om mijn dat leven in te blazen?
Thanx
Kijk of je data bandjes kunt vinden. Dat zijn DAT banden die voor backup systemen gebruikt werden. Ze zijn ook langer dan de 120 minuten versie, zo rond de 3 uur.

DAT ( vooral de sony's) zelf is een heel erg goed klinkend systeem. Ik heb nog een stuk of 3 werkende machines staan, waaronder een sony dtc2000 en een r700. Qua onderhoud: laat de machines eens per maand een poosje draaien, het loopwerk is je daar dankbaar voor. Nooit de koppentrommel met een wattenstaafje reinigen, dan kun je een nieuwe koppentrommel bestellen. Er zijn speciale cleaning cassettes in de handel, deze regelmatig gebruiken en nooit de schoonmaakband terugspoelen, gewoon een nieuw bandje kopen. Evt kun je met een beetje Ipa en een stukje zeemleer de koppentrommel heel voorzichtig reinigen. Dan moet je met de koppentrommel mee vegen, nooit er dwars op. De kopjes in de trommel zijn van heel hard en bros materiaal en ook nog een keer heel klein, dus schade is zo aangericht. Dat weet ik helaas uit ervaring. Veel plezier met de machine!

Bazz1968

15 februari 2022, 21:57:52 #3 Laatste wijziging: 15 februari 2022, 22:04:28 door Bazz1968
Bedankt voor de tips.

Ik zal van de koppentrommel afblijven. Op zoek naar data tapes....

Ik heb net op Amazon 4 bandjes besteld. Maar 34 minuten per tape. Maar wel nieuw en professionele kwaliteit (Emtec).
Blijf voorlopig dus nog even in spanning of de dat recorder nog werkt ...


Heintje

Volgens mij heb ik nog ergens van die tapes (als dat dezelfde zijn) nieuw en volledig in het originele cellofaan liggen van mijn digitale videocamera.
Kun je hebben voor weinig, moet ik ze wel eerst vinden.

DTdH

Heintje,

Verwar DAT-tapes niet met Video8/Hi8/Digital8-tapes, dat is iets anders.
Die heb ik, samen met een Sony EV-S600 recorder die het (nog) niet doet.  :(

Dirk

Heintje


Bazz1968

In ieder geval bedankt voor t aanbieden

Bazz1968

 ;D De nieuwe blanco Emtec DAT bandjes zijn binnen, helemaal uit de USA.

Toen kwam het spannende moment... slikt de pas aangekochte (niet geteste) speler de tape, kan ik op play drukken. Yezzz ! Blij !  ^-^

Dus snel maar eens proberen een proef opname te maken. Kan ik daar weer overheen opnemen? Ik las iets over beveiliging en rechten en zo...

Bedankt vast voor de info... én ik laat weten of t gelukt is en, niet onbelangrijk, hoe t klinkt.

minplus

Ik ben benieuwd.
Ik ben niet zo thuis in DAT maar ik denk dat je net als bij cassettes er overheen kunt opnemen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

berret

Citaat van: minplus op 23 februari 2022, 19:50:05Ik ben benieuwd.
Ik ben niet zo thuis in DAT maar ik denk dat je net als bij cassettes er overheen kunt opnemen.
Werkt precies hetzelfde, op 1 uitzondering na. Digitale kopieën kunnen niet zondermeer van andere digitale dragers gemaakt worden. In Cd's kan een copyprohibit bitje zijn geactiveerd waardoor een directe digitale kopie niet mogelijk is. Analoog natuurlijk wel. Kopiëren van DAT naar DAT is in dat geval maar 1 keer mogelijk: van master naar kopie, maar niet meer van kopie naar kopie.
Er waren ooit redelijk simpele blokjes hardware te koop die die anticopy flag  weer konden omzeilen. Maar voor analoog kopiëren gelden geen beperkingen. En de meeste DAT machines klinken heel erg goed...

Bazz1968


Bazz1968

Ik zou nog even melden ik of t gelukt is en, niet onbelangrijk, hoe t klinkt.
Nou, het apparaat werkt  ;D
Zeer verbaasd mover de mooie weergave en dynamiek.
van lp naar dat, de tapes zijn precies voor 1 lp duur.
er gebeurd wel iets met de opname, de lp klinkt denk ik wat warmer...
Leuke aanvulling op de audio !