• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Alleen DD over ARC geen DD+

Gestart door jjones.nld, 17 maart 2022, 15:54:36

Vorige topic - Volgende topic

jjones.nld

Beste forum ik heb het volgende probleem:

Ik heb een nieuwe philips 50pus7906 tv en een wat oudere Pioneer VSX-S500-K versterker. Beide apparaten hebben hdmi-arc en hdmi-cec aan staan en werken zo met elkaar.

De tv geluidsinstellingen zijn nu: [speakers: HDMI-geluidssysteem],[Digitale uitgang:Dolby Digital].

Wanneer ik de optie "Digitale uitgang" verander naar "auto" dan krijg ik bij live-tv goed stereo geluid en bij netflix met 5.1 een harde stotterende ruis. Stel ik "Dolby Digital Plus" in als uitgang, dan krijg ik bij zowel tv als netflix die stotterende ruis.

Met de huidige instelling maakt mijn tv van al het geluid eerst dolby digital voordat hij het verstuurd naar de versterker. Ik heb op deze manier bij live-tv dan ook geen stereo geluid die ik vervolgens met pro-logic kan aanpassen. Nee ik krijg ook bij live-tv neppe 'Dolby Digital'.

Ik zou het liefst gewoon "auto" selecteren en dat de tv dan Dolby digital plus selecteerd voor netflix en stereo bij live-tv. De tv leest volgens mij wel goed af dat de versterker dolby digital plus kan ontvangen en wil dat ook versturen, maar het lijkt heel vreemd aan te komen bij de versterker.

Kan het zo zijn dat mijn hdmi-kabels (heb er een stuk of 4 geprobeerd) niet goed genoeg zijn om DD+ te versturen en dat daar dat stotterende ruis vandaan komt? Of ligt dit aan mijn receiver of tv?



Bloom

Die link gaat over een probleem met Netflix en ik denk dat het daar aan de internetbandbreedte ligt. Ik gebruik zelf HDMI met mijn Marantz AV8802A voorversterker en kan zonder problemen alle digitale formaten afspelen.

jjones.nld

Nieuwe goede hdmi kabel besteld en geen verschil helaas. Het is alsof ARC bij mijn pioneer geen dd+ aankan...

Bloom

Heb je die Pioneer op de HDMI-ARC aangesloten? Dat is niet de bedoeling: die aansluiting dient voor je tv en verzorgt de audioretour zodat als je tv kijkt via de ingebouwde tuner van je tv-toestel, dat je het geluid daarvan toch via de surroundversterker kunt weergeven. Je moet dus je tv-toestel op HDMI-ARC aansluiten en de Pioneer speler op een "gewone" HDMI.