• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Magnepan + Naim?

Gestart door KayaRahnee, 7 juni 2022, 21:45:34

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

9 juni 2022, 18:01:54 #15 Laatste wijziging: 9 juni 2022, 18:06:44 door Heintje
Citaat van: Nostalgie op  9 juni 2022, 16:47:08een goede versterker versterkt het geluid en meer niet. Dat ruimtelijk en al die andere vage benamingen zit in de gebruikte speaker en opstelling en Akoustiek. Scherp geluid krijg je door de gebruikte tweeter/middentonen en niet door een versterker.

Nee, dit klopt gewoon écht niet. Ga luisteren naar zoiets.
Als bovenstaande bewering zou kloppen, zou er geen bestaansrecht zijn voor duurdere versterkers en ook niet voor zoveel uitvoeringen / merken van versterkers.

En ik wil beslist geen Ja/Nee spelletje starten, dan raadde ik ook niet aan om ernaar te gaan luisteren.
Jammer dat ik het niet meer kan demonstreren, anders waren jullie van harte welkom geweest.

RJVR

9 juni 2022, 20:00:24 #16 Laatste wijziging: 9 juni 2022, 20:08:28 door RJVR
Ze zouden eens goede (dubbel)blind onderzoeken moeten doen, kijken of mensen dan het verschil horen.

Ik ben zelf nog nooit een goed werkende versterker tegen gekomen die echt slecht presteerde.

Wat mij betreft is er hoogstens 10% verschil tussen de prestaties van een versterker als je het zo kan uitdrukken.

Wel even bij vermelden dat ik zelf nooit High end versterkers van tien duizenden euro's heb geprobeerd.

Er word(t) bijvoorbeeld altijd gezegd dat Marantz een warme klankkleur heeft en Yamaha een koelere klankkleur heeft maar wat daar van waar is...
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

mediator

Het lijkt mij dat je met dit soort grote vliezen een evenwichtig geluid wilt. Naim heb ik vroeger op shows gehoord en was voor mij ook vrij direct. Ik was toen meer een Rega type omdat het wat milder klinkt. Nu buizen en ik wil nooit meer wat anders. Alles is dus ook nog smaak afhankelijk. Technisch moet de combinatie tussen luidspreker en versterker kloppen maar je zult ook moeten luisteren of leunen op ervaringen van Magnepan bezitters. Weet iemand een forum met Magnepan bezitters? Dat helpt topic starter denk ik verder.

Kiiruna

Die Naim versterkers zijn technisch gesproken stuk voor stuk uitstekend geschikt om jouw Magnepans aan te sturen, daar ben ik geen moment bang voor. Of het klankmatig aan jouw verwachtingen voldoet kun je alleen maar vaststellen door te luisteren, en het liefst thuis in je eigen luisteromstandigheden en randapparatuur. Gezien de prijsstelling van deze machines moet dat geen enkel probleem zijn om een exemplaar naar keuze enkele dagen op proef te krijgen en dan het liefst 2 verschillende types dan kun je gelijk beluisteren of dat verschil oplevert. En doe dat het liefst met uiteenlopende opnames en muzieksoorten waar je graag naar luistert en waar je goed mee bekend bent. Veel luistergenoegen en succes. Maar als je het mij vraagt en ik een knuppel in het hoenderhok mag gooien en jouw luistervoorkeuren goed lees zou ik mijn vleugels uitslaan en zou ik eens naar een paar buizenversterkers gaan luisteren, zoals bijvoorbeeld de Quad II-forty monoblokken en zoek daar een mooie Quad voorversterker bij uit, er gaat een wereld voor je open, een goeie HiFi zaak zet die graag op proef bij je neer.
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

Heintje

... en zorg er vóórdat je die versterkers gaat lenen voor dat het geluid wat je wil hebben qua kamerakoestiek en plaatsing van je Magnepans al dik voor elkaar is: pas dán kun je echt iets zeggen over wat je hoort en je voorkeuren. op- en aanmerkingen daarin.

Hoodman

Citaat van: minplus op  9 juni 2022, 17:17:46Daar zijn mijn ervaringen met versterkers toch heel anders. Net als alle CD-spelers geven dezelfde digitale nullen en enen door en klinken dus hetzelfde.
Niet dus voor mij. Dat het voor jou zo is kan ik volledig begrijpen.

ik had er wel bij moeten vermelden dat ik het over gewone transistor versterkers heb. In het verleden hoorde ik wel verschil tussen mosfet en transistor. Bijvoorbeeld de Marantz PM 94 en de PM 80 die ik gelijktijdig had. Mosfet was rustiger terwijl de normale transistor meer helder was. Heeft met voorkeur te maken. Met CD spelers hoor ik weinig verschil, ik heb een vrij oude bluray speler van Panasonic en voor de gein een paar CD'S op afgespeeld ik was verast(of eigenlijk niet)dat het verschil met de Marantz CD 94 nihiel is.
Bij een buizen versterker maakt het ontwerp wel wat uit, een single ended of push pull. Bij de eerste type krijg je dat vervorming wat veel mensen mooi vinden(Ik ook wel). Ik had dus moeten vermelden dat ik het over transistors had.

Hoodman

Citaat van: Heintje op  9 juni 2022, 18:01:54
Citaat van: Nostalgie op  9 juni 2022, 16:47:08een goede versterker versterkt het geluid en meer niet. Dat ruimtelijk en al die andere vage benamingen zit in de gebruikte speaker en opstelling en Akoustiek. Scherp geluid krijg je door de gebruikte tweeter/middentonen en niet door een versterker.

Nee, dit klopt gewoon écht niet. Ga luisteren naar zoiets.
Als bovenstaande bewering zou kloppen, zou er geen bestaansrecht zijn voor duurdere versterkers en ook niet voor zoveel uitvoeringen / merken van versterkers.

En ik wil beslist geen Ja/Nee spelletje starten, dan raadde ik ook niet aan om ernaar te gaan luisteren.
Jammer dat ik het niet meer kan demonstreren, anders waren jullie van harte welkom geweest.
mensen denken hoe duurder hoe beter, vandaar dat ze verkocht worden. Prijzen van sommige merken gaan helemaal nergens over. Ja kwaliteit verschil is er wel natuurlijk, maar of het gehoormatig echt zoveel verschil maakt heb ik mijn twijfels over.

Hoodman

10 juni 2022, 09:43:29 #22 Laatste wijziging: 10 juni 2022, 10:07:54 door Nostalgie
Citaat van: RJVR op  9 juni 2022, 20:00:24Ze zouden eens goede (dubbel)blind onderzoeken moeten doen, kijken of mensen dan het verschil horen.

Ik ben zelf nog nooit een goed werkende versterker tegen gekomen die echt slecht presteerde.

Wat mij betreft is er hoogstens 10% verschil tussen de prestaties van een versterker als je het zo kan uitdrukken.

Wel even bij vermelden dat ik zelf nooit High end versterkers van tien duizenden euro's heb geprobeerd.

Er word(t) bijvoorbeeld altijd gezegd dat Marantz een warme klankkleur heeft en Yamaha een koelere klankkleur heeft maar wat daar van waar is...
ik dacht dat ook ooit te horen met de Yamaha 1000 voor en eindversterker met die rode led VU meters, maar dat werd mij van te voren al gezegd en dus mijn brein was al onbewust beïnvloed.

Jeronimo

10 juni 2022, 10:37:04 #23 Laatste wijziging: 10 juni 2022, 11:07:20 door Jeronimo
Citaat van: KayaRahnee op  7 juni 2022, 21:45:34Zijn er hier mensen die hun Magnepans (.7) aansturen met Naim versterking?
Ik werd attent gemaakt om Naim zeker in mijn versterker zoektocht op te nemen ... welke Naims zullen controle hebben op de Maggies?
Ik kijk met veel interesse en nieuwsgierigheid uit naar jullie ervaringen , alvast bedankt.
Na lezing van de reacties, niet om lullig te doen, er is dus niemand nog die de vraag van TS beantwoordt. Die heel concreet is: wie van jullie heeft ervaringen met de aansturing van genoemde Magnepans met Naim versterking. Heintje komt nog het dichtst in de buurt. We bedienen TS het best door gewoon antwoord te geven op de gestelde vraag. En eventueel daar vanuit verder te communiceren. Mee eens? 

Hoodman

10 juni 2022, 11:17:29 #24 Laatste wijziging: 10 juni 2022, 11:19:31 door Nostalgie
Van de ene kant heb je gelijk, van de andere kant mag toch wel gezegd worden dat er zoveel merken zijn die de Magnepan goed kunnen aansturen. Misschien was er anders nog helemaal geen reactie geplaatst. En wat die kabeltjes betreft mag gerust gezegd worden dat die van de gamma net zo goed zijn als je dat vind, ook al ging daar de vraag niet over. Het kan een hoop geld schelen voor (bijna) het zelfde resultaat.
Naim heb ik gehoord op audio monitor en dat was goed. Maar ik denk dat het met de meeste versterkers goed zou zijn, maar dus niet op Magnepan gehoord.
Dus geen echt antwoord op de vraag...


Hoodman

Citaat van: Jeronimo op 10 juni 2022, 10:37:04
Citaat van: KayaRahnee op  7 juni 2022, 21:45:34Zijn er hier mensen die hun Magnepans (.7) aansturen met Naim versterking?
Ik werd attent gemaakt om Naim zeker in mijn versterker zoektocht op te nemen ... welke Naims zullen controle hebben op de Maggies?
Ik kijk met veel interesse en nieuwsgierigheid uit naar jullie ervaringen , alvast bedankt.
Na lezing van de reacties, niet om lullig te doen, er is dus niemand nog die de vraag van TS beantwoordt. Die heel concreet is: wie van jullie heeft ervaringen met de aansturing van genoemde Magnepans met Naim versterking. Heintje komt nog het dichtst in de buurt. We bedienen TS het best door gewoon antwoord te geven op de gestelde vraag. En eventueel daar vanuit verder te communiceren. Mee eens? 
Oh ik zie dat je jou bijdrage hebt veranderd...

KayaRahnee

Beste allemaal, ik ben best tevreden met alle reacties tot hier toe. Ik leer er wat van. Snap zeker ook wel dat zelf beoordelen de weg is om tot gewenst resultaat te komen. Helaas kan dat niet voor mij vanwege eerder genoemde toestand.
Erg lang geleden heb ik oude Magnepan SMGa op PrimaLuna DiaLogue Two mogen beleven, vond ik niet echt top.
Tot voor ik attent werd gemaakt om Naim mee te nemen in mijn short list had ik wat andere idieën.
Audiophonics classe D eindeversterker https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-sparkos-edition-stereo-class-d-amplifier-class-d-purifi-2x400w-4-ohm-p-15715.html i.c.m. buizen voorversterking
Quad vind ik ook wel interessant (Quad is uiteindelijk ook een merk met ervaring op gebied van wat moeilijker aan te sturen lS , met name hun electrostaten.
Naim werd mij ook ooit voorgesteld als rustig/warm.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

mediator

https://www.whatsbestforum.com/threads/amplifiers-for-3-7i-whats-your-suggestion.17974/

https://www.whatsbestforum.com/forums/magnepan-speaker-forum.87/

Misschien dat je hier nog wat wijzer van wordt. Wat ik zo lees is stroom kunnen leveren (dus amperes, geen watts) belangrijk bij Magnepan. Daarvoor is een overbemeten voeding belangrijk. Pass Labs komt ook een aantal keer voorbij. Heel, heel mooi spul maar wel zoeken naar voldoende vermogen. Bryston komt ook een aantal keer naar voren. Die hebben zeer potente versterkers. Een ander kan je alleen maar richting geven. Er komt ook nog zoiets als persoonlijke smaak om de hoek kijken.

Jeronimo

Citaat van: KayaRahnee op 10 juni 2022, 12:57:18Beste allemaal, ik ben best tevreden met alle reacties tot hier toe. Ik leer er wat van. Snap zeker ook wel dat zelf beoordelen de weg is om tot gewenst resultaat te komen. Helaas kan dat niet voor mij vanwege eerder genoemde toestand.
Erg lang geleden heb ik oude Magnepan SMGa op PrimaLuna DiaLogue Two mogen beleven, vond ik niet echt top.
Tot voor ik attent werd gemaakt om Naim mee te nemen in mijn short list had ik wat andere idieën.
Audiophonics classe D eindeversterker https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/audiophonics-hpa-s400et-sparkos-edition-stereo-class-d-amplifier-class-d-purifi-2x400w-4-ohm-p-15715.html i.c.m. buizen voorversterking
Quad vind ik ook wel interessant (Quad is uiteindelijk ook een merk met ervaring op gebied van wat moeilijker aan te sturen lS , met name hun electrostaten.
Naim werd mij ook ooit voorgesteld als rustig/warm.
Prima.  :) You're in the lead.

Hoodman

Citaat van: mediator op 10 juni 2022, 15:32:37https://www.whatsbestforum.com/threads/amplifiers-for-3-7i-whats-your-suggestion.17974/

https://www.whatsbestforum.com/forums/magnepan-speaker-forum.87/

Misschien dat je hier nog wat wijzer van wordt. Wat ik zo lees is stroom kunnen leveren (dus amperes, geen watts) belangrijk bij Magnepan. Daarvoor is een overbemeten voeding belangrijk. Pass Labs komt ook een aantal keer voorbij. Heel, heel mooi spul maar wel zoeken naar voldoende vermogen. Bryston komt ook een aantal keer naar voren. Die hebben zeer potente versterkers. Een ander kan je alleen maar richting geven. Er komt ook nog zoiets als persoonlijke smaak om de hoek kijken.

er zijn er zoveel die het kunnen. Naim lijkt mij juist een beetje aan de zwakke kant. Van 8 naar 4 Ohm verdubbeld het vermogen lange aan niet. Dus zo super is die voeding ook weer niet. Maar ik ken niet alle Naim.