• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Enig idee wat voor buizen versterker dit is?

Gestart door revex666, 12 juli 2022, 21:45:24

Vorige topic - Volgende topic

revex666

12 juli 2022, 21:45:24 Laatste wijziging: 13 juli 2022, 22:01:32 door revex666
Beste Leden,

 

Ik ben joris en ik ben 28 jaar :) echt een high end set heb ik zelf helaas nog niet maar ik ben wel erg fan van goede kwaliteit muziek, dus dat hebben we in ieder geval al gemeen.

 

Onlangs heb ik een buizen versterk gekocht. Het is een heel oud apparaat (te zien aan de componenten en de manier van bevestigen aan de binnenkant). Mijn idee was om deze op te knappen als het laatste projectje van mij en mijn vader. Hij zei altijd tegen me: als je echt goed/mooi geluid wilt moet je een buizen versterker hebben.

 

Echter heb ik 0,0 kennis van deze versterkers en is dit iets wat ik hopelijk de komende tijd wel ga krijgen.

 

Het volgende:

ik heb dus een versterker gekocht die wat werk heeft alleen hier staat niks van een fabrikant of dergelijks (meer) op. ik zie dat de condensatoren van o.a. van Philips zijn maar dit zegt ook niet zo veel. ik reeds uren gezocht tussen Google afbeeldingen en kan hem daar ook niet vinden. Het enige wat er naar mijn idee bij in de buurt komt is een "purely Indian".

 

Wie kan mij wat meer vertellen over deze versterker en waar ik rekening mee moet houden voordat ik hem ga testen. hij heeft lang bij iemand op zolder gestaan. die gene wist me te vertellen dat het handig is om een 60watt lamp in series ervoor te zetten zodat het vermogen wordt beperkt.

 

alle informatie is welkom :)

 

voor de foto's moest ik een link maken. hopelijk werkt deze.
https://postimg.cc/gallery/r8BdBg7

https://postimg.cc/gallery/dddfh6t

https://postimg.cc/RJ7MJNq8

minplus

Wat een mooi ding.
Geen idee, maar er zijn hier vast wat jongens die hem kennen en je kunnen helpen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Regenpak

Vraag nummero 1: wat voor buizen zitten erin? Ik zie een 43 maar verder niks. Zijn Amerikaanse flessen maar er zit een knop op met "TOON". 43 (Tung-Sol) is een eindpit bedoeld voor universele toestellen. Dit ding zou weleens gewoon aan het lichtnet kunnen hangen en daarmee dus levensgevaarlijk. Waar die varco voor dient, geen idee.

Hoe dan ook, dit is geen high-end set.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Eén van de elco's komt van STC (Standard Telephones and Cables Ltd), uit de UK.

Dus wellicht iets Engels.

Wel een apart geval inderdaad!

Ach, kikker toch op!

Nicolas

Citaat van: Regenpak op 13 juli 2022, 06:28:56Vraag nummero 1: wat voor buizen zitten erin? Ik zie een 43 maar verder niks. Zijn Amerikaanse flessen maar er zit een knop op met "TOON". 43 (Tung-Sol) is een eindpit bedoeld voor universele toestellen. Dit ding zou weleens gewoon aan het lichtnet kunnen hangen en daarmee dus levensgevaarlijk. Waar die varco voor dient, geen idee.

Hoe dan ook, dit is geen high-end set.

Tjerk

De knop zegt "TONE". En ik ken niks van buizen maar het enige nummer dat ik kan lezen is 42. Wat voor de conclusie waarschijnlijk weinig uitmaakt.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Sytse Fliege

Nou ja, wel dat het blijkbaar "Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum en Alles" is.

Wat raar is, is dat die "afstemschaal" op de achterkant zit.

En voor staat o.a. "microphone". Dat geeft me het idee dat dit een professioneel apparaat is geweest, wellicht iets uit een (mobiele) opnamestudio.

Ach, kikker toch op!

Nicolas

Met microphone en record kan het ook iets uit een bar ofzo zijn.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

dimitri

Citaat van: Nicolas op 13 juli 2022, 08:53:37De knop zegt "TONE". En ik ken niks van buizen maar het enige nummer dat ik kan lezen is 42. Wat voor de conclusie waarschijnlijk weinig uitmaakt.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

DTdH

Interessant; ik hou van puzzels!

Wat ik niet ken van versterkers, is een (mA-)stroommeter.
Ook twee talen ("tone" en "toon") op een apparaat en bedienings-delen aan de voor- zij- en achterkant lijken mij te wijzen op zelfbouw, wat in die tijd niet ongebruikelijk was. Steampunk avant-la-lettre?

Dirk

Regenpak

Citaat van: Nicolas op 13 juli 2022, 08:53:37De knop zegt "TONE". En ik ken niks van buizen maar het enige nummer dat ik kan lezen is 42. Wat voor de conclusie waarschijnlijk weinig uitmaakt.
Er zit hierrrrrrrrrrr een knop met "TOON" erop. Op het frontpaneel zit ook eentje met "TONE". Die buis inderdaad 42 en dat is een totaal andere buis. Wel een eindpit. Ding is dus toch niet universeel (als in: niet netgescheiden).

@TS: doe eens wat foto's van de onderkant? Philips heeft heul veul types C gemaakt.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

13 juli 2022, 13:12:20 #10 Laatste wijziging: 13 juli 2022, 14:55:36 door Theo van Wermeskerken
Wonderlijk ding, vooral met die grote varco er op.
Die dienen vaak voor het afstemmen op een frequentie, bv in een ontvanger maar ook een zender.
Die Philips elko's met die ronde top zijn de zgn natte elko's, daarin zit een nogal sterk bijtend zuur. Ook paddestoel elko's genoemd.
Het apparaat lijkt op meerdere dingen : versterker uit een juke-box bv, maar met die ma meter en die schaalverdeling van 0 tot 100 ( % ? ) zit ik ook te denken aan een modulator voor een zender.
Kan ook nog een omroep apparaat zijn geweest voor 100 volt systeem in winkels, of kermis.
In elk geval geen stereo of hi-end.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Nicolas

Een TONE én een TOON knop? Ik ruik een beetje zelf(ver)bouw. :)
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Nicolas op 13 juli 2022, 14:01:25Een TONE én een TOON knop? Ik ruik een beetje zelf(ver)bouw. :)

Is ook wat bijzonder, maar zou ook kunnen betekenen een toon in de vorm van klankregeling en eentje in de vorm van een oproeptoon of
attentietoon voorafgaand aan een mededeling.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

revex666

13 juli 2022, 20:52:49 #13 Laatste wijziging: 13 juli 2022, 22:02:04 door revex666
Wauw wat een Reacties zo snel. Mijn dank is groot.
Allereerst heb ik nog een aanwijzing gevonden: Op foto 7 is een halve sticker te zien. Iemand anders buiten dit forum om attandeerde mij op "H. Stoet's Radio B.V" uit Den Haag die vroeger (vanaf 1930) iets in de buizenversterkers deed. Als ik goed naar de sticker kijk lijk mij dit er ook te staan evenals eronder de laatse letters van "Den Haag". Ik heb een mailtje gestuurd naar de nieuwe winkel (die volgens mij nu van de zoon danwel kleinzoon is) om te kijken of hier iets uit komt.

Citaat van: Regenpak op 13 juli 2022, 06:28:56Vraag nummero 1: wat voor buizen zitten erin? Ik zie een 43 maar verder niks. Zijn Amerikaanse flessen maar er zit een knop op met "TOON". 43 (Tung-Sol) is een eindpit bedoeld voor universele toestellen. Dit ding zou weleens gewoon aan het lichtnet kunnen hangen en daarmee dus levensgevaarlijk. Waar die varco voor dient, geen idee.

Hoe dan ook, dit is geen high-end set.

Tjerk

Bedankt voor je reactie. Inderdaad iets om uit te sluiten. In onderstaande links alle foto's van de buizen:
https://postimg.cc/gallery/dddfh6t

Citaat van: Regenpak op 13 juli 2022, 11:54:24
Citaat van: Nicolas op 13 juli 2022, 08:53:37De knop zegt "TONE". En ik ken niks van buizen maar het enige nummer dat ik kan lezen is 42. Wat voor de conclusie waarschijnlijk weinig uitmaakt.
Er zit hierrrrrrrrrrr een knop met "TOON" erop. Op het frontpaneel zit ook eentje met "TONE". Die buis inderdaad 42 en dat is een totaal andere buis. Wel een eindpit. Ding is dus toch niet universeel (als in: niet netgescheiden).

@TS: doe eens wat foto's van de onderkant? Philips heeft heul veul types C gemaakt.

Tjerk

Zie bovenstaande link ook voor een foto van de onderkant. Helaas is de sticker hiervan vergaan :(

hier wel nog een foto van de binnenkant:
https://postimg.cc/RJ7MJNq8

Regenpak

Citaat van: revex666 op 13 juli 2022, 20:52:49In onderstaande links alle foto's van de buizen:
https://postimg.cc/gallery/dddfh6t
Het ging mij meer om de types. Zie 6A6 dubbeltriode maar verder niks. Hoe heten die buizen? Die linker zal een pentode zijn, dan een enkele triode, die 6A6, twee stuks 42 en dan een gelijkrichter. Foto van onderkant zonder bodemplaat. Maar goed, dit lijkt dus toch een Nederlands product te zijn van in ieder geval voor de oorlog. Het gebruik van Amerikaanse buizen is ongebruikelijk maar niet per sé zeldzaam. De Belgen deden het wel veel. Wellicht kwamen die buizen via die route in De Haag.

Tjerk
It's been Monday all week long!