• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Aanschaf (nieuwe) draaitafel, welke?

Gestart door Bellini, 1 september 2022, 08:59:12

Vorige topic - Volgende topic

Bellini

Een vriend van me is een echte audiofiel en heeft een audio installatie waar je u tegen zegt. Nu gaf hij aan (eindelijk  ;)  ) ook wel een draaitafel te willen. Ik raadde hem een gereviseerde Thorens uit de jaren 70 aan. Hij is echter vooral benieuwd welke high-end hoogwaardige draaitafels er vandaag de dag zijn.

Ik heb geen idee. Iemand tips? En waar ik dan zelf wel nieuwsgierig naar ben. Hoe verhouden deze zicht tot een vintage Thorens?

Nicolas

Wat is zijn budget? Want er is (veeeeeel) meer in de wereld dan een oude Thorens.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Bellini

Aardig budget denk ik. Ik gok dat het wel tot 4.000 mag kosten. Hij zit namelijk in de muziek en kan het als investering doen voor z'n bedrijf i.p.v. belasting betalen.

sliceofhogan

Duclaasie's Feickert/Reed gezien? Nieuw een van de beste spelers - vind ik  8)

Vintage zou ik een TD127 met SME 3012 of een Groovemaster 12" kiezen, in die budgetklasse  ;)

minplus

Hou ook rekening met een passend element van 500 a 1000 in de prijs.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Citaat van: sliceofhogan op  1 september 2022, 11:35:52Duclaasie's Feickert/Reed gezien? Nieuw een van de beste spelers - vind ik  8)

Vintage zou ik een TD127 met SME 3012 of een Groovemaster 12" kiezen, in die budgetklasse  ;)

Daar sluit ik mij volledig bij aan, is echt een fantastische tafel en icm de Reed is het wat mij betreft gewoon af.

Overigens was de Jelco arm, die ik nog te koop heb, voor zijn geld ook dikke prima.

mediator

Wat is een set waar je u tegen zegt? Waar moet ik dan aan denken? Het is namelijk handig om te zorgen dat de draaitafel dan op hetzelfde niveau speelt als de rest. Draaitafel, phonotrap en element moeten allemaal bekostigd worden uit het budget. Dus niet alleen een draaitafel.

WanFie

Kijk eens bij Transrotor of Acoustic Signature.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Bellini

2 september 2022, 09:40:40 #8 Laatste wijziging: 2 september 2022, 10:03:38 door Bellini
Citaat van: mediator op  1 september 2022, 23:19:39Wat is een set waar je u tegen zegt? Waar moet ik dan aan denken? Het is namelijk handig om te zorgen dat de draaitafel dan op hetzelfde niveau speelt als de rest. Draaitafel, phonotrap en element moeten allemaal bekostigd worden uit het budget. Dus niet alleen een draaitafel.

B&W 804 diamond speakers
Rotel RCD-1572MKII cd speler
dcd-1600NE sacd speler
Rotel P5
Rotel Michi S5 eindversterker

CitaatDuclaasie's Feickert/Reed gezien? Nieuw een van de beste spelers - vind ik 

Ik heb hier op zitten zoeken maar kan niet vinden welke hiermee bedoeld wordt. De speler heet 'Feickert Reed'?

morph

Bij platenspelerkeuze gaat het meestal vooral over uiterlijk. Een fraaie draaitafel en arm naar smaak.
Die twee zaken moeten goed zijn, dus perfecte constante draaisnelheid van het plateau zonder bijgeluiden en een arm die zo goed mogelijk vrij loopt en het element op de juiste manier over de plaat laat bewegen. Punten die bij heel veel apparaten in orde zijn.
Waar het met betrekking tot de geluidsweergave vooral om draait zijn het element en naald. Daarop bezuinigen maakt alle andere investering zinloos.
Het element moet goed combineren met de arm (gewicht/compliantie) en de naald moet door zijn vorm zoveel mogelijk informatie uit de groefwanden kunnen halen.
Da's alles.

Wat de naald oppikt is hoofdbepalend voor het signaal dat in de keten komt en dus het meest van invloed op het te beluisteren eindresultaat. Alles daarna heeft te maken met beïnvloeding van dat bronsignaal.

Bellini

Maar wat zijn dan vandaag de dag dé merken voor draaitafels?

sliceofhogan

De platenspeler is een Dr. Feickert Volare (van Duclaasie) met een Reed 1H arm.
Hier voorgesteld: Van Axis naar Volare (zie pag 10 en 11)
Dr Feickert: Dr Feickert Analogue
Reed: https://www.reed.lt/
Groovemaster (Neerlands trots  ;) ): Audio Creative NL

sliceofhogan

CitaatMaar wat zijn dan vandaag de dag dé merken voor draaitafels?
ah, je bent een trendvolger? Sorry, maar Apple en Rolex maken geen draaitafels  8)

mr_petit

Citaat van: Bellini op  2 september 2022, 12:17:58Maar wat zijn dan vandaag de dag dé merken voor draaitafels?
Transrotor, Clearaudio, SME, Acoustic Solid, VPI, Reed, Rega, Pro-Ject, Origin Live, Dr. Feickert, Well Tempered Lab, Roksan, Nottingham Analogue, Linn, Michell, Sota
En dan vergeet ik er vast nog een hoop.
De meeste van deze merken opereren in de €2k - €200k klasse, sommigen hebben ook goedkopere tafels (Pro-ject, Rega)
Dit zijn allemaal merken waarbij je in eerste instantie de losse tafel koopt, dus zonder arm en zonder element (als je in de hogere klasse shopt). Sommige merken hebben wèl armen, sommigen niet, of een rebranded arm.
Dus meestal koop je een los deck, losse arm (veel merken/winkels bieden soms een deal aan met bepaalde arm) en een los element.

Uiterlijk speelt idd een grote rol, een draaitafel staat pontificaal in de kamer. Bovenop het stereorack of op een losse sokkel/kast/whatever (want je kan ze niet in een rack stoppen).
Maar ik denk ook dat het gemak van instellen van de arm, en de mogelijkheden van welke instellingen je kan doen belangrijk is. De juiste instelling van de arm en uitlijning van het element vormt een hele grote factor in hoe goed het klinkende resultaat is.
Dus voor een goed advies, moet er eerst heel veel informatie komen. Dus budget, nieuw of gebruikt, gaan er veel elementen gewisseld worden (losse headshell? of wellicht een tafel met meerdere armen), moet er een stofkap op passen etc etc.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

RJVR

2 september 2022, 16:03:13 #14 Laatste wijziging: 2 september 2022, 16:18:33 door RJVR
Waarschijnlijk geen optie maar allicht een TECHNICS SL-1200 (GR) met een mooi element? Het element is zo-wie-zo erg belangrijk bij het aanschaffen van een draaitafel.

Moet de draaitafel nieuw zijn of is (gereviseerd) tweedehands ook een optie?  Allicht is het handig om niet het volledige budget te gebruiken om zo eerst te kijken of het draaien van platen uberhaupt wat is. Hoeft uiteraard niet als de draaitafel per se het niveau van de rest van de set moet hebben.

Zijn er tegenwoordig nog goede winkels die ook het hogere segment verkopen? Vroeger moest je daarvoor in Sneek zijn bij audio selectief.


Voor aanschaf van een tweedehands draaitafel en service is dit ook een goed adres.
https://www.marktplaats.nl/u/ronald-van-eijk/1837039/


https://www.auditorium.de/nl/nl/vinyl/onderdelen/platenspelers/technics-sl-1200-gr-direct-drve-turntable-system?affiliateCode=googleShopping-nl-nl&gclid=Cj0KCQjw08aYBhDlARIsAA_gb0dq7JvOoDipcOMLrSnBQU1_Gc_KFRs8zYyRcbPaWCecTnK19L9XJMEaAhs7EALw_wcB
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.