• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

1.5 meter lengte kabel van draaitafel naar versterker

Gestart door SystemII, 16 september 2022, 14:31:52

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

M'n draaitafel staat net even te ver weg van m'n versterker zodat de standaard kabel die aan m'n Technics SL-1310 zitten te kort zijn. Nu heb ik provisorisch twee tulp-verlengstukken met een kabel eraan als verlaging gebruikt, je raadt het al ... inderdaad dat geeft een brom, welke nog niet eens super hard is, maar het is toch teveel. Ik hoef er niet bij te zeggen dat ik de aarde heel erg goed mee  verlengd heb natuurlijk.

Is dit op te lossen door een andere kabel te gebruiken? Dikker, of meer aarde er aan?

Ik ben er erg benieuwd naar, want het zou we fijn zijn. Dichterbij plaatsen is helaas niet mogelijk.

Duclaasie

Als je met een losse voorversterker speelt, zou je daar een korte kabel aan kunnen doen naar de platenspeler en een langere naar de versterker. Zou houd je de kabel met het zwakste signaal het kortst.

En anders de kabel vervangen voor een langere uit één stuk.

Sytse Fliege

In het slechtste geval zet je er een phono voorversterker tussen en sluit je die aan op een normale ingang op de versterker.

Maar wellicht dat je met een betere kwaliteit kabel ook al een eind de goede richting op komt. Voor de brom maakt het volgens mij niets uit wat voor kabel je als ground kabel neemt, zolang het maar geen echte rommel is. De signaalkabels zijn gebaat bij een goede afscherming intern, goedkoper spul heeft dat lang niet altijd.

Ah, ik zie dat Duclaasie min of meer op het zelfde idee kwam.

Ach, kikker toch op!

Jan66

Bij JKE hifi kun je interlinks op maat laten maken. Neem wel een interlink met een lage capaciteit per meter.
https://www.jkehifi.nl/nl/interlinks/analoge%20interlinks/

Sytse Fliege

Moet je 'm natuurlijk wel zelf in je draaitafel monteren, niet iedereen vindt dat leuk.

Ach, kikker toch op!

RJVR

16 september 2022, 17:19:46 #5 Laatste wijziging: 16 september 2022, 17:23:24 door RJVR
De kabel is waarschijnlijk niet zelf vervangbaar, zal wel rond de 100 euro kosten om dat te laten vervangen. Op zich is dat niet moeilijk, alleen heb je wel een soldeerbout en wat ervaring nodig.

Voor die prijs heb je ook een Phono voorversterker die je aansluiten op een normale ingang. Na de voorversterker kan de kabel 10 meter lang zijn. Is natuurlijk wel wat rommeliger dan de kabel van de draaitafel verwisselen.(meer kabels)
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

SystemII

Om de kabel te solderen heb ik totaal geen moeite. Het staat allemaal in m'n geluidsstudio, die ik zelf gebouwd heb). Ervaring dus genoeg hiermee, maar zal een langere kabel (aan één stuk) hier geen uitkomst bieden? Ik had hem eerst helemaal bomvrij, volume open en er was alleen maar de bekende ruis, maar nu goed neergelegd en een lichte brom (die je tijdens het normaal afspelen niet hoort). Ik kan me zo voorstellen dat ik een betere kabel nodig zou hebben, maar oplossingen die €100,- kosten vind ik geen optie. Ik heb een hele goeie voorversterker, maar die kan ik op m'n versterker nergens plaatsen omdat alles vol zit...vandaar m'n vraag.

superge

Goede kabel nemen met lage capaciteit, die wil je niet te hoog laten oplopen hoewel anderhalve meter niet extreem lang is. En goede pluggen. Tasker c121 kabel is makkelijk te verwerken en goed. Rean rca pluggen idem dito. En spotgoedkoop als je het vergelijkt met kant en klare kabels. Ik denk dat je inclusief verzenden voor twee tientjes klaar bent. Die Tasker kabel verkopen ze bij Viking.