• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

CD's branden met lang levensduur

Gestart door Medjed, 19 september 2022, 12:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Medjed

Goedemiddag,
ik ben net lid geworden van deze forum, een groentje dus.. maar ik ben al mijn hele leven muziek/audio fan.
Ik wil een goede CD/DVD brander kopen om muziek CD's te branden (wav of mp3). Ooit heb ik een Plextor CD brander gehad, alle CD's die ik daarop heb gebrand, doen het nog. Die springen niet, zijn goed leesbaar en zeggen nooit ts ts ts ts ts ts ts...
Na de Plextor heb ik meerdere branders gehad maar de brandsnelheden werden steeds groter en de levensduur van een gebrande CD steeds korter. Ik mis dat onverzorgde branding van een CD, je brand het 1 keer en dat was het. Nu moet ik elke keer een backup maken van de inhoud en de hoes want ik weet zeker dat ik het over een jaar of twee weer moet branden. Vermoeiend. Daarom wil ik vragen of iemand weet een merk en model CD/DVD brander en ook CD's die lang mee gaan. Maar dan bedoel ik echt lang! Lage(re) snelheden branden zijn iig een must Ik brand ze als cadeau en voor eigen gebruik.
Groet en bedankt, Medjed   

WanFie

Ik herken dat probleem met branden helemaal niet. Wél met de kwaliteit van CDR's.
In mijn bureau PC zit een LG brander van ca 5 jaar oud. Ik brand daarmee de opnamen van concert van het koor van mijn vrouw voor de koorleden. Dat ging met Philips CDR's altijd prima. Maar nu een spindel z.g. professionele blanks gekocht. Daarbij zijn er gelijk na het branden al bij enkele problemen.

De eerste CD die ik ooit heb gebrand dateert uit ca. 1996. Die speelt nog steeds prima. Dat was een Medical CDR.

Ik verdenk dus eerder de blanks als de brander.

Overigens liggen bij veel kringloopwinkels de CDR branders voor een habbekrats. Laatst een met een redelijk moderne Asus PC (compleet in kast) er bij voor € 14,-.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

minplus

In de begintijd was er groot verschil tussen de branders en stak Plextor er mijlenver bovenuit wat het foutloos branden betreft. M'n Cambridge CD2 liet elk gemist bitje zien.
Ik weet niet of er nu nog veel verschil is behalve in degelijkheid van de constructie.
De beste CD-R's die ik nog gebruik voor het branden zijn Verbatim's, maar die zijn bijna niet meer te krijgen.
Schijnt dat ze van Taiyo Yuden kwamen. Dat is nu CMC-pro geworden.
https://www.mediasupply.com/taiyo.html
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Luistervriend

Zelf heb ik goede ervaringen met Verbatim (zijn trouwens nog steeds verkrijgbaar) en Philips. Ook heb ik goede ervaringen met Platium Plus Premium (bij toepassing van tip 2, onderstaand).
Één keer een goedkope serie gekocht maar dat was meteen de laatste keer.
Ik heb diverse branders gehad maar daar nooit slechte ervaringen mee gehad.

Tip 1. Over het algemeen kan je met de brandsoftware de snelheid van branden instellen.

Tip 2. Als je een cd wil branden, sluit andere programma's even af (of nog beter, start de pc even opnieuw op). Er kan een programma net even meer van het werkgeheugen vragen waardoor het brandprogramma even 'on hold' gaat tijdens het branden. Dat geeft problemen tijdens branden.

Zelf brand ik geen cd's meer sinds ik een nas heb, maar ik begrijp dat dit niet uw vraag behelst.

Met een vriendelijke groet,

mediator

Vroeger maakte MFSL ultradisc gold CDr. Daarna nam Sieveking dat over maar ook die is gestopt. Die CDr was gegarandeerd voor 300 jaar. Op Marktplaats staan 50 van die Sieveking in een spindel voor 325 euro dus je zult diep in de buidel moeten tasten wil je deze kant nu nog opgaan  :o
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, The Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500, PurePower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom cable interlinks en luidsprekerkabel, Quadraspire SVT. Hoofdtelefoon: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Tom!

Bijna al mijn CD-Rs uit de jaren '90 zijn nog steeds prima. Ook de merkloze.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

RJVR

20 september 2022, 17:16:54 #6 Laatste wijziging: 20 september 2022, 17:18:59 door RJVR
Gebruik zelf geen CD's meer maar ging altijd voor de goedkoopste drive leverbaar en die CD's werkte 5/10 jaar prima. Je had wel speciale CD's voor audio maar volgens mij was dat meer marketing.

Online staat er wel genoeg beschreven over welke drive het beste zou zijn.
Nad D3020
B&W Dm 2a
Argon audio dab+

minplus

CD's die ik indertijd met de 1e Plextor maakte werken nog prima. En de speciale CD's voor audio waren toen duidelijk het beste bij die lage snelheden volgens mijn Cambridge en Duitse onderzoeken.
Was toen dus geen marketing, ze waren domweg de beste.

Heintje

Waarmee wil je die brander gebruiken?
- als zelfstandig apparaat (dus zoals een hifi CD/DVD-speler, maar dan in de brander-versie)?
- intern in een PC?
- als externe brander (dus via USB aangesloten op een computer)?
- of met iets wat een OS van Windows, Apple, Cromebook of Linux machine gebruikt?

mediator

Citaat van: minplus op 20 september 2022, 18:33:46En de speciale CD's voor audio waren toen duidelijk het beste bij die lage snelheden volgens mijn Cambridge en Duitse onderzoeken.
Was toen dus geen marketing, ze waren domweg de beste.

Die van Sieveking zijn gegarandeerd voor 300 jaar. Mijn CD speler pakt heel slecht gebrande CD's maar die van MFSL die dus hetzelfde zijn als Sieveking wel.
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, The Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500, PurePower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom cable interlinks en luidsprekerkabel, Quadraspire SVT. Hoofdtelefoon: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

minplus

300 Jaar slaat dus helemaal nergens op. Want iemand over 290 jaar met problemen kan een klacht indienen en een nieuwe krijgen.....
Zo'n club zou ik dus helemaal nooit vertrouwen.

Je 2e zin is wat vaag, tenzij je bedoelt dat jouw speler alles pakt, hoe slecht ook.