• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Levensduur Mosfet transistoren in class A

Gestart door Starsky, 20 september 2022, 18:04:38

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Vraagje uit pure interesse,
Weet iemand wat de levensduur ongeveer is van een Mosfet transistor die in klasse A staat?
Slijten deze dingen? Of gaan ze een levenlang mee? Hoe weet je of ze nog 100% zijn of nog 20% bijwijze van spreken?

Ik ben aan het orienteren naar wat oudere klasse A versterkers vandaar de vraag..

Bij voorbaat dank!

Sytse Fliege

De grote power transistors slijten niet (of nauwelijks).

Althans, als de rest nog goed is.

En die kan wel slijten! Elco's met name, maar mogelijk ook weerstanden, koelpasta (indrogen), kleinsignaaltransistors, soldeerverbindingen en het schakel- en regelmaterieel (trimmers met name).

Bij een klasse A versterker slijt dat zelf sneller, vooral elco's. Ik kom niet vaak de grote voedingselco's in sterk verminderde capaciteit tegen, maar bij klasse A versterkers zie je dat eigenlijk wel altijd. Dat komt omdat ze harder moeten werken dan in bijvoorbeeld een klasse A/B versterker, waardoor ze ook sneller slijten.

Geïnitieerde - Forumgek (niet per definitie tegelijkertijd)

Regenpak

Citaat van: Starsky op 20 september 2022, 18:04:38Weet iemand wat de levensduur ongeveer is van een Mosfet transistor die in klasse A staat?
De kristalstructuur degradeert wel degelijk maar de effecten daarvan bij "normale" belasting worden pas een probleem als jij allang een tuin op je buik hebt.

Tjerk
It's been Monday all week long!

mediator

[/quote]
maar de effecten daarvan bij "normale" belasting worden pas een probleem als jij allang een tuin op je buik hebt.

Tjerk
[/quote]

Humor Regenpak ;D

En wat als je je laat cremeren?  8)
Tannoy Glenair 15, Graaf Modena (GM20), Graaf GM13.5B2, Rega RP10, The Cartridgeman musicmaker 3, Graaf GM70, Blacknote CDP500, PurePower 1500, Essential Audio Tools stroomkabels, Phantom cable interlinks en luidsprekerkabel, Quadraspire SVT. Hoofdtelefoon: Unison Research SH, Denon AH-D9200.

Regenpak

Starsky

Heren, dank voor deze heldere uitleg!
Ik was een beetje huiverig vanwege de hoge temperaturen ( gevoelsmatig) die zo'n versterker kan ontwikkelen namelijk.

Groet, F

Regenpak

Citaat van: Starsky op 21 september 2022, 10:17:01Heren, dank voor deze heldere uitleg!
Ik was een beetje huiverig vanwege de hoge temperaturen (gevoelsmatig) die zo'n versterker kan ontwikkelen namelijk.
Graag gedaan. Halfgeleiders mogen heet worden. Zolang het maar niet te gek wordt. Boven een bepaalde temperatuur (datasheet) gaat de kristalstructuur van de chip degraderen en gaat de halfgeleider stuk. Dan kan je de koelplaat allang niet meer aanraken. Bij een modale klasse A versterker kan dat nog wel.

Tjerk

Space

goed plan om te gaan voor een oude klasse a versterker, ze worden nu steeds betrouwbaarder. Ik zelf heb een ML No.29 een tijd geleden aangeschaft en ik ben er erg content mee.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Bloom

Hou er wel rekening mee dat bij klasse A de elektriciteitsrekening hoog zal zijn. Klasse A heeft een energie-efficiëntie van slechts 10%. Dat wil zeggen dat van alle vermogen dat je erin pompt slechts 10% voor de versterking gebruikt wordt en 90% wordt verspreid als warmte. Niet bepaald groen.