• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

NAD c372 alternatief

Gestart door Woljan, 20 september 2022, 21:17:23

Vorige topic - Volgende topic

Woljan

Opvolgprobleem.  Ik heb de afgelopen jaren een NAD C372 gehad, in combinatie met een set KEF reference 2 luidsprekers. Een geweldige set voor mij, er lijkt geen einde te komen aan wat die combi aankan, hoe luider hoe mooier het klinkt. Maar. Als ik de set zacht wil spelen, achtergrondmuziekje wanneer er bezoek is bijvoorbeeld, dan valt de bas helemaal weg. Niets meer. En de C372 heeft geen loudnessknopje...

Ik had hiermee leren leven, maar nu heeft de C372 de geest gegeven en er moet iets anders komen. Nu de vraag: weet er hier iemand een versterker die de KEFs kan bespelen als de NAD, maar wel een goede loudness heeft voor die momenten dat luid gewoon te luid is? Liefst een beetje gedateerd model dat tweedehands goed aan te schaffen is.

RJVR

20 september 2022, 21:21:17 #1 Laatste wijziging: 20 september 2022, 21:25:11 door RJVR
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar oude Yamaha versterkers hebben een vrij uitgebreide loudness regeling genaamd "variable Loudness control"
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

MYRYAD

Kef en myryad gaat ook goed. Staan op MP te koop
En de makers van myryad komen van NAD, wilden een eigen lijn/ontwerp.

Sytse Fliege

Citaat van: RJVR op 20 september 2022, 21:21:17Ik heb er zelf geen ervaring mee maar oude Yamaha versterkers hebben een vrij uitgebreide loudness regeling genaamd "variable Loudness control"

Dat werkt heel erg mooi.

Maar is dat ook op wat modernere Yamaha's te krijgen? Nadeel van een oudere is dat je daarmee bijna altijd ook aan een grondige servicebeurt of aan een revisie toe bent.

Als je dat er voor over hebt, erg mooie versterkers, vooral de topmodellen.

Ach, kikker toch op!

MYRYAD

Oja, de myryad bouwers houden van simpel/weinig beïnvloeding. Dus geen toonregeling of loudness!

Ad58

Kan die NAD 372 niet gerepareerd/gereviseerd worden?

RJVR

Citaat van: Sytse Fliege op 21 september 2022, 06:54:14
Citaat van: RJVR op 20 september 2022, 21:21:17Ik heb er zelf geen ervaring mee maar oude Yamaha versterkers hebben een vrij uitgebreide loudness regeling genaamd "variable Loudness control"

Dat werkt heel erg mooi.

Maar is dat ook op wat modernere Yamaha's te krijgen? Nadeel van een oudere is dat je daarmee bijna altijd ook aan een grondige servicebeurt of aan een revisie toe bent.

Als je dat er voor over hebt, erg mooie versterkers, vooral de topmodellen.


Het zit kennelijk zelfs op sommige nieuwe Yamaha versterkers bijvoorbeeld de Yamaha AS-701.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

d'Oh!

Neem een oudere NAD versterker. A. Blijken die storingsvrijer dan de nieuwere en B. hebben ze vaak een Bass Eq knop, wat veel handiger is dan een loudness knop. Die Bass Eq geeft net even wat meer "oomph" in het laag, wat bij kleinere speakers handig kan zijn.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

Woljan

Citaat van: Ad58 op 21 september 2022, 16:42:12Kan die NAD 372 niet gerepareerd/gereviseerd worden?

Daar wordt aan gewerkt, maar ben intussen verpest door tijdelijke versterker, een "dual cv 1120. Die klinkt helemaal nergens naar. Maar... heeft wel een loudness knopje waardoor geluid dus wel voller is bij achtergrondvolumes.

Als het niet lukt met de C372 of als ik toch teleurgesteld ben wanneer de reparatie wel lukt ga ik eens kijken naar die Yamaha's of NAD met bass eq.

d'Oh!

Ik gebruik al jaaaaaren zonder enig probleem een NAD 117 voorversterker, die én bass eq én een zogeheten sibilance filter heeft. En afstandsbediening. Kaik, dat zijn voorzieningen waar je wat aan hebt. Een loudness knop zit er niet op, maar zou ik ook nooit gebruiken. Tezamen met een NAD 2400 eindversterker (2x100 watt).
Aanrader dus. Beide zijn zo'n 30 jaar oud.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781