• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

PM8003 naar standby

Gestart door Bazz1968, 21 september 2022, 09:31:23

Vorige topic - Volgende topic

Bazz1968

Hallo, op de pm8003 heb ik (direct naar eindtrap ingang) een buizen voorversterker aangesloten.
Als ik de PM8003 inschakel gast de rode led knipperen bij de aan/uit schakelaar.
Vervolgens valt de versterker terug in standby. Schakel ik de versterker een 2e keer aan dan blijft deze wel aan.
Wat zou een oorzaak kunnen zijn? Defect in de Marantz of piekspanning uitgang voorversterker bij inschakelen buizen voorversterker? Bedankt

Sytse Fliege

Doet hij dat ook als je de voorversterker NIET hebt aangesloten?

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Citaat van: Sytse Fliege op 21 september 2022, 14:03:06Doet hij dat ook als je de voorversterker NIET hebt aangesloten?
Dat zou er namelijk op wijzen dat daar DC uitkomt. Om welke buizenvoorversterker (3x woordwaarde) gaat het?

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bazz1968

Dank voor de reacties. Ga zo op naar huis en testen.
Antwoord volgt asap.
Het betreft een Darkvoice 336se buizen hoofdtelefoon versterker. Deze heeft een inlet (in dit geval bron spotify op ipad) en een outlet (naar de marantz inlet directly to power amp ).
Ik zal ook nog proberen met eerst voorversterker aan (volume naar links) dan pas de marantz aan.
Verder ook de vraag nog bij Marantz zelf neergelegd (maar nog geen antwoord)

Regenpak

Citaat van: Bazz1968 op 21 september 2022, 15:01:39Het betreft een Darkvoice 336se buizen hoofdtelefoon versterker. Deze heeft een inlet (in dit geval bron spotify op ipad) en een outlet (naar de marantz inlet directly to power amp).
De juiste terminologie is ingang en uitgang (of input en output zo je wilt). Maar dat je een hoofdtelefoonversterker aansluit op een eindversterker is niet correct omdat die een veel hogere impendantie heeft. Hoewel de eindtrap van die PM8003 capacitief gekoppeld is dus DC zou er niet doorheen mogen komen. Tenzij natuurlijk die spanning te hoog is en toch de protect triggert. Oplossing: sluit een weerstand van 1k over de output van je Darkvoice. Dan wordt-ie belast wat-ie fijn zal vinden en je DC is weg.

Citaat van: Bazz1968 op 21 september 2022, 15:01:39Verder ook de vraag nog bij Marantz zelf neergelegd (maar nog geen antwoord)
Ik verwacht geen antwoord omdat dit een niet ondersteunde configuratie is.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bazz1968

Hi Tjerk,
Ik had duidelijker moeten zijn:
De Darkvoice heeft een cinch bron inlet, een cinch outlet (beide achterzijde) en aan de voorkant een hoofdtelefoon aansluiting ( (die ik dan ook alleen voor mn Grado Cans gebruik).
Maar straks is ff watvtestjes uitvoeren..

Bazz1968

- Niets aangesloten: start gewoon op
- Bron aangesloten op voorversterker PM8003: start gewoon op
- Losse buizenvoorversterker aangesloten op eindversterker PM8003: eerst vv aan, dan PM8003 knipperend led/standby
- Losse buizenvoorversterker aangesloten op eindversterker PM8003: PM8003 gaat eerst op mute .. dan werkt t.. wel opstart plop over speakers

-Eerst vv uit, dan eindverst... plop over speakers
-Andersom prima

Voor nu dus voorversterker gedeelte van PM8003 maar in gebruik genomen, dan werkt alles prima.
Hoofdtelefoon buizenversterker op de pre out van de PM8003.

Wel jammer. Met gebruik buizen hoofdtelefoon versterker als voorversterker gedeelte, en PM8003 als eindtrap klonk t wel mooier.
Maar het lijkt technisch toch niet te matchen

Regenpak

Citaat van: Bazz1968 op 21 september 2022, 17:41:45Maar het lijkt technisch toch niet te matchen
Oplossing had ik al aangegeven. Overigens moet die R dan 10k zijn. Maar de plop is de oorzaak. Je kan die Darkvoice ook droppen in Amsterdam dan fix ik het voor je. Maar als je zorgt dat de Marantz aanstaat voordat je de VV aanzet zou het goed moeten gaan want dan plopt-ie niet. Als-ie wel plopt is je VV stuk want dat mag niet.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bazz1968

Bedankt voor je aanbod Tjerk. Ik ga nog een paar keer testen met eerst PM8003 aan, en dan de VV.
Kom er nog even op terug.