• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

gereedschap om Condensatoren te beoordelen

Gestart door DTdH, 22 september 2022, 12:29:26

Vorige topic - Volgende topic

DTdH

Beste mensen,

Ik zoek gereedschap om niet-nieuwe condensatoren -vooral- te beoordelen (nog goed genoeg/vervangen).
Ik heb gezien dat Sytse een Peak Atlas gebruikt, dat is vast een zeer geschikte, maar voor mij als beginner nogal prijzig, onder andere omdat sommige mensen op circuitsonline beweren dat het ook met een DMM kan. Anderen op dezelfde site spreken dat hartstochtelijk tegen.

Omdat ik verwacht hier wat genuanceerder en onderbouwder meningen te vinden, zoek ik hier het antwoord op de vragen:
1 Heb ik goed begrepen dat ze vOOr de meting uit hum omgeving moeten of kunnen ze ook in-situ gemeten worden (zonder stekker in het stopcontact)?
2 Kan het met een DMM?
3 Zo ja, hoe doe ik dat?
4 Is mijn Velleman DVM850BL (instapmodel, Circa Eu 30,00) daarvoor geschikt?
5 Zo niet, zijn er goedkopere (en toch goede) oplossingen dan de Peak Atlas?
6 Hebben jullie nog andere opmerkingen of suggesties?

Ik verneem graag jullie reacties!

Dirk

Regenpak

Vraag #1: wat is je criterium goed/vervangen? Pas als je dat hebt beantwoord kan je kijken hoe je dat dan wil bepalen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

belegjeboterham

22 september 2022, 16:16:04 #2 Laatste wijziging: 22 september 2022, 16:39:27 door belegjeboterham
Hier heb ik ooit een keer een voorbeeld op mijn hobbypagina gemaakt hoe je NIET kunt kijken met een goedkoop apparaatje of een tantaalcondensatortje goed is.

Dit is een voorbeeld van een niet defect maar kwalitatief verdacht tantaalcondensatortje, een heel erg goed tantaalcondensatortje en een normaal aluminium elcootje, gemeten met een Chinees apparaatje van een tientje, en met een LCR meter die ca 250 euro kost nieuw.

Met hulp van andere apparaten is bijvoorbeeld te zien dat het "bad" genoemde condensatortje aantoonbaar "minder goed" is dan de andere, al wordt het tijdens die test wel onder NIET-NORMALE omstandigheden gemeten.
Er wordt op de X-as een laagfrequent spanning op gezet en die wordt op de Y-as terug gemeten.
Het niet lineaire gedrag van het condensatortje verraadt dat het zich op de een of andere manier niet altijd als condensatortje gedraagt, aangezien de spanning zelfs de verkeerde kant op uitslingert....geen idee waarom precies.

Ook zie je meting verschillen tussen de LCR metertjes, wat o.a. komt door de manier van meten door het Chinese tientjesding, dat zet er geen frequentie op, maar een paar gelijkspanningspulsjes.
http://www.gerardslikker.nl/badtantalum.htm

Lekstroom meten is nog een ander verhaal, want dat kunnen de laagspannings lcr meters en de chinese dingetjes ook niet.

op de website van PA4TIM (goegel t even) is veel te vinden over het meten aan condensators.

Regenpak

Dat is inderdaad wat ik ook betoog. Wat wil je meten? Je kan echt he-le-maal losgaan op een C'tje. Dat met die D-E kromme heb ik ook eens gedaan. Errug leerzaam maar de resultaten waren meer ter leringhe ende vermaeck dan dat het praktisch nut had. Ik doe geen cheapo keramiek C'tje in de signaalweg maar wel een mooie Wima folie-C.

Dus: wat wil je bereiken met je meting? Als je elcootjes wil testen zijn die Joepie China testertjes prima. Die Velleman meet geen condensators. En je meet nooit in circuit. Hoeft ook helemaal niet want je moet foutzoeken met andere methodes. Zo meet ik voedingselco's nooit door maar doe altijd een vermogenstest. Brakke elco's vallen dan subiet door de mand.

Tjerk

sherlock

Lissajous curve op een dubbelstraals scoop werkt ook goed.

Regenpak

Citaat van: sherlock op 22 september 2022, 23:14:35Lissajous curve op een dubbelstraals scoop werkt ook goed.
D-E curve dus. Je hebt een test jig nodig:

Dat ziet er zo uit:

Met een onverdachte, nieuwe C:

krijg je dit:

Met een heel oud elcootje gaat het ook erg goed:

Had ik eigenlijk niet verwacht. Met een heel erg lekkende papiercondensator:

gaat het gek genoeg ook helemaal geweldig:

Met de hierboven aangehaalde keramieke C'tjes zie je wat die D-E curve vermag. Dit C'tje test niet best:

En deze ook niet:

Dit nu is een mooie illustratie van de vraag "Wat wil je meten?". Een oud elcootje doet het prima in een signaalpad en een keramiek C'tje niet. Een lekkende C test prima maar zal in een schakeling de boel om zeep helpen.

En dan nog wat. Deze C's worden zwaar belast met stevige stromen. In circuit zijn die stromen vrijwel nul. Dat betekent dat de keramieke C'tjes het signaal niet zullen aantasten hoewel ze wel slechte testresultaten boeken hierboven. Als ik mijn -130 dB vervormingsmeter heb zal ik dat weleens gaan uitproberen of dat in werkelijkheid ook zo is.

Tjerk

belegjeboterham

"Als ik mijn -130 dB vervormingsmeter heb"

Benieuwd wat je gekocht hebt  :)

schuit

Citaat van: DTdH op 22 september 2022, 12:29:26Beste mensen,

Ik zoek gereedschap om niet-nieuwe condensatoren -vooral- te beoordelen (nog goed genoeg/vervangen).
Ik heb gezien dat Sytse een Peak Atlas gebruikt, dat is vast een zeer geschikte, maar voor mij als beginner nogal prijzig, onder andere omdat sommige mensen op circuitsonline beweren dat het ook met een DMM kan. Anderen op dezelfde site spreken dat hartstochtelijk tegen.

Omdat ik verwacht hier wat genuanceerder en onderbouwder meningen te vinden, zoek ik hier het antwoord op de vragen:
1 Heb ik goed begrepen dat ze vOOr de meting uit hum omgeving moeten of kunnen ze ook in-situ gemeten worden (zonder stekker in het stopcontact)?
2 Kan het met een DMM?
3 Zo ja, hoe doe ik dat?
4 Is mijn Velleman DVM850BL (instapmodel, Circa Eu 30,00) daarvoor geschikt?
5 Zo niet, zijn er goedkopere (en toch goede) oplossingen dan de Peak Atlas?
6 Hebben jullie nog andere opmerkingen of suggesties?

Ik verneem graag jullie reacties!

Dirk

ik heb zoiets: https://www.conrad.nl/nl/p/joy-it-transistortester-2355021.html?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_term=2355021&adcampaign=google&tid=17213980048_pla-2355021&gclid=Cj0KCQjwsrWZBhC4ARIsAGGUJuopb_-veK4jOkOTATb9EFmlJSxzxpp0CMjYn9hbjXZvjJ2hIRiqiSUaAmV8EALw_wcB

Dat is een budget tester voor basis specs. Niet wat regenpak allemaal noemt en ik heb ook geen scoop :)

hiermee geconstateerd dat 1 condensator in een filter fors afweek maar dat wist ik ook bij het bekijken van de buitenkant.
NAD C388, audiolab 6000 CDT.
Focal electra 927Be

DTdH

23 september 2022, 12:01:12 #9 Laatste wijziging: 23 september 2022, 12:08:58 door DTdH
Allen, dank voor jullie reacties!

Tjerk, "Be gentle with me, this is my first time" ;-) Maw: Vergeef me als ik domme vragen stel.
ik ken de basics, zoals "als ie bol staat, is het zeker mis" en dat de toleranties voor elcos nogal ruim zijn. Ik heb begrepen dat niet-nieuwe elco's -vooral tantaaltjes- in systemen vaak (een van) de eerste verdachten zijn bij een storing en dat dat niet per se betekent dat ze dus ook stuk zijn, vandaar dat ik ze wil kunnen meten. Ik ben niet op zoek naar laboratorium-precisie, maar inderdaad naar praktisch nut, zoals je aangeeft.

BJB (Gerard?), dank voor je vergelijking en de verwijzing naar PA4TIM, dat ga ik aandachtig lezen.

Sherlock, voor een scoop vind ik het als beginner nog een beetje vroeg, onder andere vanwege de prijs, zelfs voor een tweedehands, en het ruimtebeslag. Al heb ik sinds kort begrepen dat er inmiddels ook DMMs zijn met een scoopfunctie. Ik heb even gegoegeld; beetje prijzig naar mijn smaak.

Schuit, dank voor je conrad-link. Betaalbaar en goed om de materie onder de knie te krijgen voor een beginner nadat ik PA4TIM heb doorgelezen. Dan begrijp ik misschien beter LCR, ESR, Cp, Cs, 120 Hz en meer van dat soort termen.

Ik ga me eerst wat meer verdiepen in de materie. Nogmaals dank!

Dirk

Regenpak

Citaat van: DTdH op 23 september 2022, 12:01:12Tjerk, "Be gentle with me, this is my first time" ;-) Maw: Vergeef me als ik domme vragen stel.
Er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden. Ik probeer je niet af te fakkelen maar je inzicht te verschaffen om overbodig werk en ditto uitgaven te voorkomen. Ook draaf ik graag door...

Tjerk