• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Review Phantom Cable Gold hoofdtelefoonkabel

Gestart door mediator, 23 september 2022, 14:53:21

Vorige topic - Volgende topic

mediator

Het laatste half jaar ben ik alleen nog bezig geweest met een kabel voor mijn hoofdtelefoon. Ik had een aftermarket kabel gekocht naar aanleiding van bevindingen van een hoofdtelefoon forum. Maar die bleek voor mij niet te voldoen en ik ben weer terug gegaan naar de meegeleverde kabel waar het op zich goed meer te doen was.
 
Nu blijk ik medeverantwoordelijk geweest voor de geboorte van een hoofdtelefoonkabel van Phantom Cable. Gister kon ik hem ophalen en avonds heb ik uitgebreid geluisterd.
 
Mijn kortste recensie ooit van een kabel: het is een Phantom 😉
 
Maar daar hebben jullie niets aan. Dus wat meer info. Ik heb met interlinks van Phantom en speakerkabels van Phantom iedere keer een beetje een gelijke ervaring. Zodra er een interlink tussenkomt is het meteen duidelijk dat dit veel natuurlijker is. Na de figuurlijke twee noten zeg maar. Met luidsprekerkabels kan ik het niet gelijk duidden. Het is anders maar wat ik nu precies hoor is niet duidelijk. Ik heb gewoon even nodig en meer materiaal draaien voordat het kwartje valt. In vergelijk met standaard kabel is er niet eens zoveel sprake van meer natuurlijkheid. Maar eigenlijk typisch Denon. Hun kabels klinken ook zoals hun apparatuur een beetje rustig met de handrem erop. Ik ervaarde vorige keer met de luidsprekerkabels iets waarvan ik me afvroeg is het niet te direct voor mijn smaak. Dat verschijnsel is nu ook zo. Maar na langer luisteren hoor ik vooral dat die handrem weg is en van directheid of drukte is helemaal geen sprake. Het klinkt juist enorm fijnzinnig. Ook hoor ik met de standaard kabel het buizen karakter van mijn hoofdtelefoonversterker niet zo. Bij de Phantom Cable is dat hoorbaar en dat maakt het zeer genietbaar. Dat was ook herkenbaar met de luidsprekerkabels. Verder is de standaard kabel wat compacter klinkend. En ja het is een Phantom met alle positieve kenmerken, ook al is er kennelijk bij de Gold kabels sprake van ander materiaal. Deze hoofdtelefoonkabel is gebaseerd op de duurste gold versie. Ook uit noodzaak omdat je niet met twee 'tuinslangen' aan je oren kan zitten.
 
Het kwartje voor deze kabel viel bij mij voor het eerst na een heftig nummer van Dream Theater - Erotomania. Symphonische hardrock waar ik de muziek ingezogen werd en helemaal een grijns op mijn gezicht kreeg toen ik een aantal keer heel realistisch de diepte van de kick base langs hoorde komen. En ja ik weet hoe zo'n ding klinken moet. En als zoveel herrie zo muzikaal is dan is er van directheid of drukte geen sprake. Maar ook met eenvoudig opgenomen jaren tachtig pop hoor je alles ijzingwekkend precies en fijnzinnig. Je hoort de simpele opname en toch klinkt het fijnzinnig. En omdat dit soort opnames wat minder zijn klinkt het ook rustig. Blijft bijzonder. Ik denk dat de beste apparatuur en kabels allerhande tegenstellingen kunnen creëren bij het luisteren. Rust en dynamiek bijvoorbeeld of dynamiek en fijnzinnigheid. Maar goed de overtreffende trap voor mij is die enorme echtheid van zo'n Graaf GM200. Natuurlijk heb ik niet alleen op deze site maar ook bij de importeur mijn herinnering aan mijn beste geluid gedeeld. Er werd mij aangeboden om eens te komen luisteren naar die GM200. Oude liefde roest niet dus ik hoop dat die uitnodiging in de toekomst concreet wordt. Ik hoop alleen niet dat het me zo onderste boven zet dat ik straks zo'n ding moet hebben.

mediator

Aan iedereen met buizenspul het gratis advies om eens je licht op te steken bij Phantom Cable maar ook Essential Audio Tools als lichtnetkabel. Het kost niets totdat je overtuigd raakt. Bij mij werkt het met alle buizenspullen die ik heb gehad, mits je apparatuur klopt want deze kabels kunnen ook laten horen wat misgaat is mijn ervaring. Zo kwam er hardheid in het geluid toen ik per ongeluk mijn eindbakken niet had gebrugd en dus met te weinig vermogen werkte. Maar dat ligt niet aan de kabel.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: mediator op 24 september 2022, 00:04:56Aan iedereen met buizenspul het gratis advies om eens je licht op te steken bij Phantom Cable maar ook Essential Audio Tools als lichtnetkabel. Het kost niets totdat je overtuigd raakt. Bij mij werkt het met alle buizenspullen die ik heb gehad, mits je apparatuur klopt want deze kabels kunnen ook laten horen wat misgaat is mijn ervaring. Zo kwam er hardheid in het geluid toen ik per ongeluk mijn eindbakken niet had gebrugd en dus met te weinig vermogen werkte. Maar dat ligt niet aan de kabel.

En op het moment dat je wel overtuigd raakt gaat de kassa rammelen ?
Grijnsmode uit.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

mediator

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 24 september 2022, 09:17:05
Citaat van: mediator op 24 september 2022, 00:04:56Aan iedereen met buizenspul het gratis advies om eens je licht op te steken bij Phantom Cable maar ook Essential Audio Tools als lichtnetkabel. Het kost niets totdat je overtuigd raakt. Bij mij werkt het met alle buizenspullen die ik heb gehad, mits je apparatuur klopt want deze kabels kunnen ook laten horen wat misgaat is mijn ervaring. Zo kwam er hardheid in het geluid toen ik per ongeluk mijn eindbakken niet had gebrugd en dus met te weinig vermogen werkte. Maar dat ligt niet aan de kabel.

En op het moment dat je wel overtuigd raakt gaat de kassa rammelen ?
Grijnsmode uit.

Weet je Theo mij boeit het allemaal niet meer zo. Ik weet hoe lastig het is om die 'juiste kabel' te vinden. Alle kabels maken verschil tot je de juiste treft. Dan weet je gewoon 'het is af'. Mijn set is momenteel klaar. En dan bedoel ik ook écht klaar. Ik kan momenteel mijn andere hobby nog niet uitvoeren. Maar ik denk zomaar dat als dat ergens volgend jaar wel weer kan dat ik me daar in ga verliezen en verder lekker naar muziek ga luisteren. De fora tja. Op diverse fora heb ik al een meerdere keren gepost met vaak nul reactie. Ik neem nu in ieder geval de moeite mijn ervaring te delen. En inmiddels heb ik best wel ervaring. En alles kost geld en alle bedrijven maken winst. Het is uiteraard aan een ieder om te bepalen wat hij wil én kan uitgeven. Ik kan immers niet in de portemonnee van een ander kijken en dan heb je ook nog de mensen die dit soort thema's niet boeit. Maar het is een audio hobby en vaak mag dat voor een ieder op basis van zijn eigen beurs 'wat kosten'. Anderhalve meter stroomkabel van Essential Audio Tools kost 149 euro. Voor interlinks en luidsprekerkabels betaal je meer maar in vergelijking tot wat andere fabrikanten vragen valt het mee.

mediator


En nog maar even een update over de hoofdtelefoon set en de laatste aanschaf van een hoofdtelefoonkabel.
 
Wat ik al eerder merkte met de weergave via speakers luisteren in combinatie met Phantom kabels is dat alles moet kloppen voor wat betreft set en dat je dan pas in 'walhalla' komt.
 
Ik merk dat nu ook weer met de hoofdtelefoon. Mijn versterker stond al sinds het begin op de grond. Ik merkte nu met de Phantom kabel toch 'iets'. Ik ben nog wat gaan experimenteren met buizen maar kwam toch weer uit op Telefunken smooth plate ecc83 en een Russische 6p14pev voor de EL84. Dus daarin geen verandering. Wel heb ik een buis demper van de 6p14pev verwijderd. Wat mij betreft is een goede tweak iets waarvan je niet meer terug wilt en dat was duidelijk niet het geval dus weg met dat ding. Verder heb ik de versterker in het hifirack gezet. Bizar hoeveel verschil dat maakt. Ik luister al twee avonden en momenteel een simpel opgenomen opname van de band Orchestral Maneuvres in the Dark dat gewoon boeit. Muziek heeft een flow en haast een aura van klank om zich heen. En weer die verfijning. Het valt dus echt helemaal niet op dat de weergave eigenlijk zo transparant is als ik weet niet wat. Maar als er iets fout is dan hoor je dat dus meteen. Erg gelukkig met deze aanschaf van de Phantom kabel en naast de hoofd set nu ook een hoofdtelefoon set die een eindstation is. Het meest verrast ben ik misschien nog wel over de hoofdtelefoon. Veel keren in mijn leven dat ik dat geprobeerd heb liep het uit op een drama en ben ik uiteindelijk van een hoofdtelefoon afgestapt. Wel knap dat Denon nog zo'n goede kabel meelevert maar nu alles is zoals het staat gaat het met de Phantom er toch behoorlijk overheen. Het is gewoon weer zo'n punt waarvan je denkt niks meer veranderen want beter wordt het nu niet meer.