• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

DAC: Budget, mogelijkheden en aanverwanten

Gestart door Henri1, 28 september 2022, 16:50:34

Vorige topic - Volgende topic

Space

Citaat van: WanFie op 16 oktober 2022, 09:34:33
Citaat van: Space op 15 oktober 2022, 23:40:20
Citaat van: schuit op 15 oktober 2022, 22:31:53
Citaat van: Henri1 op 28 september 2022, 16:50:34Ik loop al een tijd met de drang om mij een DAC aan te schaffen.


Ik wil er mijn Marantz NA6006 Streamer aanhangen en ook af en toe AppleMusic via USB (high res).

Graag jullie meningen.

gekke vraag maar in de streamer zit toch ook een dac lijkt mij?


Soms wel en soms niet maar idealiter doe je de omzetting naar analoog niet in hetzelfde apparaat daar al die computer techniek voor storing kan zorgen binnen het sigitale en analoge domein.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Het is heel goed mogelijk om doe twee apparaten in een behuizing te bouwen. Met gescheiden voedingen en afschermingen. Het is zelfs een voordeel, dat je rechtstreeks naar de DAC kan en dus geen USB SPdif of iets dergelijk te gebruiken. i2s en dan zoals i2s bedoeld is, voor korte afstanden.

Natuurlijk is dat best mogelijk alleen daar hangt ook een prijskaartje aan en wat doe je dan met je andere digitale bronnen, daarnaast ben je dan ook minder flexibel in het gebruik van welke streamer en welke dac. Ik zelf gebruikte eerst een chromecast en nu een Raspberry PI. Voor de omzetting gebruik ik de Dac in mijn voorversterker/processor waar een heel goede interne DAC in zit.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Heintje

Mijn eigen ervaring is dat allerlei technische principes leuk zijn om over te praten, maar dat de gehoormatige kwaliteit vooral het resultaat is van correcte uitvoering van de techniek. En dat kan heel verrassende resultaten opleveren.

Waarom leen je (voor mijn part in verschillende prijsklassen) niet eens wat van forumleden?
Dat is (met de contacten die daarbij horen) veel leuker dan allerlei (inhoudelijk correct) technisch geleuter en dan alsnog de verkeerde aankoop doen.

WanFie

Citaat van: Space op 16 oktober 2022, 10:13:11Natuurlijk is dat best mogelijk alleen daar hangt ook een prijskaartje aan en wat doe je dan met je andere digitale bronnen, daarnaast ben je dan ook minder flexibel in het gebruik van welke streamer en welke dac. Ik zelf gebruikte eerst een chromecast en nu een Raspberry PI. Voor de omzetting gebruik ik de Dac in mijn voorversterker/processor waar een heel goede interne DAC in zit.

dat hoeft dus helemaal niet duurder te zijn. Twee kasten zijn immers duurder dan een en een digitale kabel is ook niet nodig. En er is ook maar een netkabel nodig.

In de streamer/DAC is er ook nog winst, omdat het i2s signaal niet naar USB omgezet hoeft te worden en weer terug. Wat natuurlijk ook verliezen met zich brengt.

@ Heintje,
klopt, maar dat is in beide gevallen zo.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Space

Citaat van: WanFie op 16 oktober 2022, 18:58:24
Citaat van: Space op 16 oktober 2022, 10:13:11Natuurlijk is dat best mogelijk alleen daar hangt ook een prijskaartje aan en wat doe je dan met je andere digitale bronnen, daarnaast ben je dan ook minder flexibel in het gebruik van welke streamer en welke dac. Ik zelf gebruikte eerst een chromecast en nu een Raspberry PI. Voor de omzetting gebruik ik de Dac in mijn voorversterker/processor waar een heel goede interne DAC in zit.

dat hoeft dus helemaal niet duurder te zijn. Twee kasten zijn immers duurder dan een en een digitale kabel is ook niet nodig. En er is ook maar een netkabel nodig.

In de streamer/DAC is er ook nog winst, omdat het i2s signaal niet naar USB omgezet hoeft te worden en weer terug. Wat natuurlijk ook verliezen met zich brengt.

@ Heintje,
klopt, maar dat is in beide gevallen zo.

Normaal gezien is er geen verlies wanneer je de stream omzet naar een externe aansluiting en een goede dac buffered en reclocked altijd, ik ben overigens ook geen fan van USB en gebruik liever een optische vebinding, mede ook omdat mijn voorversterker geen USB aansluiting heeft
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Ad58

16 oktober 2022, 21:33:55 #19 Laatste wijziging: 17 oktober 2022, 19:33:33 door Ad58
Ik heb een Cambridge DAC Magic Plus in het gebruik en het ding werkt probleemloos. Het geluid is ook dik in orde. Ik gebruik hem om Spotify via een Chromecast audio te streamen.
Dus een Cambridge DAC lijkt mij een goede keuze.

Henri1

Citaat van: schuit op 15 oktober 2022, 22:31:53
Citaat van: Henri1 op 28 september 2022, 16:50:34Ik loop al een tijd met de drang om mij een DAC aan te schaffen.


Ik wil er mijn Marantz NA6006 Streamer aanhangen en ook af en toe AppleMusic via USB (high res).

Graag jullie meningen.

gekke vraag maar in de streamer zit toch ook een dac lijkt mij?


Er zit inderdaad een DAC in, maar het ding heeft geen USB ingang om bijvoorbeeld naar AppleMusic in high nes te luisteren.
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Henri1

Stel ik ga voor die Cambridge DAC Magic 200M en sluit mijn Sony ES CD speler hierop aan.
Zou dat een meerwaarde zijn voor de CD speler ?

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/dacmagic/dacmagic-200m
Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

minplus

Je installatie krijgt meerwaarde qua prijs. Qua geluid heb ik m'n vraagtekens. Maar wie weet.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

Ik vind Sony ES altijd wat scherp klinken. Met een goede DAC zou dat zeker beter kunnen. In mijn oren dan hé.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

schuit

Citaat van: Henri1 op  1 november 2022, 16:11:33Stel ik ga voor die Cambridge DAC Magic 200M en sluit mijn Sony ES CD speler hierop aan.
Zou dat een meerwaarde zijn voor de CD speler ?

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/dacmagic/dacmagic-200m


Kan je het niet testen via je streamer of zit er andere aansluiting op? Dat geeft dan wrs wel indicatie van verbetering.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Henri1

Luxman C-02
Luxman M-02
SONY CDP-XA5ES
Marantz NA6006
B&W Matrix 802 S3

Space

ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me een aardig dingetje. Kan je alle kanten mee uit.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Buell

Kijk eens naar Audio GD die maken geweldige DAC's met een goede prijs/ kwaliteit verhouding.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Walt

Is tweedehands een optie? Ik heb nog een nette Metrum HEX dac, met SR research Blue zekeringen erin.

Gr. Walter

sliceofhogan

Heb sinds het weekend een Topping e30ii aan m'n htpc gehangen. Ongelooflijk goed, dat mini dacje.