• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tip om de kwaliteit van je akoestiek te toetsen

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 30 oktober 2022, 11:28:45

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Gisteren een meting uitgevoerd met de app BuzziSpace RT60.
Dit is een gratis tool van een leverancier van akoestische hulpmiddel. Hij kan helaas alleen op Apple IOS geïnstalleerd worden. Ik heb hem op mijn iPad geïnstalleerd. Op de website staat een instructie filmpje hoe de app te gebruiken.
Eigenlijk wel een droge kamer qua akoestiek die mancave van mij.

Ik had voor de meting een paar ballonnen nodig, nu willen ze wel eens in onze buurt met dat lachgas aan de slag gaan en gooien ze de ballonnen zo op straat. Prima geschikt om te hergebruiken en netjes weg te gooien...twee vliegen in één klap.

Nu zal deze meting niet super nauwkeurig zijn, het geeft toch een aardig beeld hoe het gesteld staat met de reflecties in je luisterruimte.

Duclaasie

Die app heb ik ook al eens gebruikt. Overigens vind ik Impulso AE ook een aanrader.

Parker700

Leuke app!
Aan mij gaan ze niks verdienen. 😇
Muziek, daar kikker je van op!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Duclaasie op 30 oktober 2022, 12:27:55Die app heb ik ook al eens gebruikt. Overigens vind ik Impulso AE ook een aanrader.
Bedankt voor de tip, heb die app ook geïnstalleerd, maar vind deze duidelijker.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Parker700 op 30 oktober 2022, 18:02:10Leuke app!
Aan mij gaan ze niks verdienen. 😇
Het materiaal wat ze verkopen is meer gericht op kantoor omgevingen. Heb wel eens gewerkt op een kantoor met slechte akoestiek, niet prettig als mensen overleggen of gaan bellen terwijl je moet concentreren op een moeilijk probleem.
Meeste collega's zaten dan met een hoofdtelefoon op met noice cancelling, lekker gezellig  ;D

Maar de app kun je gewoon gebruiken zonder aankoop plicht en geeft een aardige indicatie.

schuit

zou mooi zijn, maar ik heb android. (geld geinvesteerd in mijn audio ipv telefoon :) )
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: schuit op 30 oktober 2022, 20:02:45zou mooi zijn, maar ik heb android. (geld geinvesteerd in mijn audio ipv telefoon :) )
Ach iedereen kent wel iemand die deze investering anders om heeft gedaan  ;D Vraag je gelijk of ze ballonnen mee willen nemen voor een feestje  :laugh:

AntiAudioKwakzalverij

Vanavond de meting nog een keer over gedaan....ballonnen zijn nu op  ;D
Er was wat minder verkeer langs ons huis dan overdag.
De grafiek blijft een beetje het zelfde geven. Minder piek in het laag.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Mmuetst op 30 oktober 2022, 20:59:51Vanavond de meting nog een keer over gedaan....ballonnen zijn nu op  ;D
Er was wat minder verkeer langs ons huis dan overdag.
De grafiek blijft een beetje het zelfde geven. Minder piek in het laag.


Nagalm verandert niet. Je meetplek wel. Locatie voor nagalmmetingen is redelijk belangrijk. Miceofoon schuin omhoog naar een kamerhowk richten.
... on an Electrospective Odyssee.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 31 oktober 2022, 08:59:07Nagalm verandert niet. Je meetplek wel. Locatie voor nagalmmetingen is redelijk belangrijk. Miceofoon schuin omhoog naar een kamerhowk richten.
Bedankt voor deze info, dat het meten via een iPad niet helemaal zuivere koffie is mij wel duidelijk. Die app is bedoeld om de akoestiek in een kantoor te meten en e.v.t. te verbeteren. Ik had bij deze meting de iPad op de rugleuning van de luisterstoel neer gelegd met de microfoon richting mijn luidsprekers. De ballon op +/- anderhalve meter van de iPad laten knallen (tussen de iPad en mijn luidsprekers in). Heb wel een meetmicrofoon om luidsprekers te meten, ga eens verdiepen of ik deze microfoon ook kan gebruiken voor dit soort metingen.
Vond het gewoon leuk om eens een grove meting te doen. Als ik de meting bekijk (los van of deze nauwkeurig is) dan zou ik zeggen dat mijn ruimte te goed is gedempt gezien ik niet op de gewenste 0.60 seconden kom. Maar als ik luister naar mijn set vind ik de akoestiek prima.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Mmuetst op 31 oktober 2022, 10:53:06
Citaat van: Knosti de Platenwasser op 31 oktober 2022, 08:59:07Nagalm verandert niet. Je meetplek wel. Locatie voor nagalmmetingen is redelijk belangrijk. Miceofoon schuin omhoog naar een kamerhowk richten.
Bedankt voor deze info, dat het meten via een iPad niet helemaal zuivere koffie is mij wel duidelijk. Die app is bedoeld om de akoestiek in een kantoor te meten en e.v.t. te verbeteren. Ik had bij deze meting de iPad op de rugleuning van de luisterstoel neer gelegd met de microfoon richting mijn luidsprekers. De ballon op +/- anderhalve meter van de iPad laten knallen (tussen de iPad en mijn luidsprekers in). Heb wel een meetmicrofoon om luidsprekers te meten, ga eens verdiepen of ik deze microfoon ook kan gebruiken voor dit soort metingen.
Vond het gewoon leuk om eens een grove meting te doen. Als ik de meting bekijk (los van of deze nauwkeurig is) dan zou ik zeggen dat mijn ruimte te goed is gedempt gezien ik niet op de gewenste 0.60 seconden kom. Maar als ik luister naar mijn set vind ik de akoestiek prima.


Het beste is nagalm meten ver van obstakels, op ca. 1/3 van de kamerbreedte en de mic op 1,5 m hoogte diagonaal naar de verste kamerhoek gericht. Een paar plekken meer zo meten en dan middelen. Het beste is T30 ipv T60, tenzij je op 100dB signaalsterkte of meer kunt meten.
Een echte meetmic is zeker ook goed, maar de locatie is even belangrijk!
0,6 is te lang. 0,45 is ok voor het laag en 0,3-0,4 voor alles erboven.
... on an Electrospective Odyssee.