• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Aardlekschakelaar

Gestart door Jan66, 1 oktober 2022, 15:58:31

Vorige topic - Volgende topic

Jan66

Een aantal jaren geleden heb ik een stekkerblok gemaakt, hoe ik het zelf wou hebben, zie citaat hieronder:

Citaat van: Rowdy op 21 januari 2017, 18:40:13Was al een tijd van plan om het stroom toevoer wat opgeruimd uit te laten zien. Ben wezen kijken naar verschillende manieren, zoals b.v. een 6-voudige stekkerblok. Maar de oplossing van Essential Audio Tools met de Spyder en de Naim powerblok vind ik een mooie oplossing.

Via allekabels.nl heb ik het volgende besteld:
- ABS kastje van 160 x 80 x 55 (l x b x h), maten in mm.
- PG13,6 wartels


Via Jouwhifi.nl heb ik het volgende besteld:
- Belden 19364 netsnoer
- Audio Grade IEC connectoren
- Hifi-Tuning haakse schuko gold
- Furutech FI-E30 WCD gold
- Kleinmateriaal zoals adereindhulzen en klemsteek lasdoppen

Heb de netsnoer, wat naar de apparatuur gaat, een lengte gegeven van 80 cm. De rest van het netsnoer wordt gebruikt voor de voeding vanaf de WCD aan de muur. Het mantel is in het kastje 10 cm gestript.


De aders zijn gelast met klemsteek lasdoppen, deze zijn geschikt voor soepele aders. Het snoer naar de schuko WCD heeft een lengte van 20 cm.
Bij de IEC connectoren zijn de mantels op 4 cm gestript.


Het nieuwe stekkerblok naast het oude:


Het nieuwe stekkerblok gemonteerd aan de wand:


Zoals het er nu uit ziet:


Hoor ik verschil met de oude situatie? Weet ik niet, maar dat was ook niet mijn intentie. Het was meer dat het er opgeruimd uitziet.

In het citaat zie je foto's van mijn vorige set. Nu ziet mijn set eruit als op onderstaande foto:


Op dit moment ben ik me aan het voorbereiden voor een aparte audiogroep. Deze wordt aangesloten op de zelfbouw stekkerblok. De meterkast, oude is van 1978, wordt vervangen en heb een tweedehands Siemens zekeringhouder kunnen aanschaffen, zie onderstaande foto:


De aparte audiogroep wordt puur voor audio gebruikt, niet voor andere zaken. Mijn apparatuur is allemaal klasse II.
Nu mijn vraag; heb ik een aardlekschakelaar nodig?
Mijn huidige meterkast heeft geen aardlekschakelaar voor groepen in droge ruimtes.

schuit

Het zou mogen om aardlekschakelaar te verwijderen als je goed weet wat je aansluit met een vaste groep en stekker.
 
Ik hoop eigenlijk ook nooit de aardlekschakelaar nodig te hebben maar vanwege kleine kinderen zit alles achter de aardlek, eerst was de woonkamer zonder aardlek. Dat was in 1997 nog toegestaan toen het huis werd gebouwd. Maar nu vind ik dit wel beter, overigens heb ik in de droge ruimten geen aarde op de stopcontacten.

Nu heb ik voor de groep met audio een aardlekautomaat, dit is een combinatie van zekering en aardlekschakelaar en dat werkte al beter als daarvoor.

Misschien idee om alle opties een keer te proberen, ik ben wel benieuwd wat anderen merken tussen aardlekautomaat of alleen zekering.

Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Jan66

Op een ander forum kwam ik onderstaande citaat tegen:
CitaatAls het een algemene groep is Ja absoluut achter aan aardlek.
Maar als het een groep is voor 1 functie en niet voor algemeen gebruik is dit niet verplicht (norm NEN 1010). Of er moet spraken zijn van een zogenoemde natte apparaten dan moeten deze wel achter een aardlek beveiliging.

Maar we hebben het hier over een dedicated audio groep dus deze hoeft niet achter een aardlek beveiliging.
Ja, ik weet dat volgens norm er bepaald is dat vanaf 1998 alle geaarde groepen in een woonhuis achter een aardlek moeten. Maar als men verder lees zijn hier ook weer uitzonderingen op.

Ben zelf al geruime tijd werkzaam in het vak en nog steeds worden er in de utiliteit (kantoren) er verdeelinrichtingen geplaatst met groepen die niet achter een aardlek zitten voor oa alleen de werkplekken of de verlichtings-installaties. Maar als bijvoorbeeld er een telefoon lader bij de werkplek aangesloten kan worden is deze wel weer verplicht.

Ik weet het is vreemd verhaal maar de norm zit zo in elkaar.
Zo lang er niks anders op aangesloten zit dus echt een dedicated audio groep kan dit echt geen kwaad (sorry dat ik er verder gaat maar kon het niet los laten)
Is deze citaat nog steeds actueel?

schuit

je bent niet verplicht om te voldoen aan de nen 1010.
bij nieuwe installatie zou je natuurlijk wel aan de nen 1010 moeten voldoen.

mijn kennis van de nen 1010 is vrij beknopt maarja er zijn ook iets van 10 delen die regelmatig worden bijgewerkt. vraag me af of iemand dat hier weet.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

minplus

Waarom zou je hem willen verwijderen?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

Volgens mij is er nog geen aardlekschakelaar.

Trouwens heb je min of meer wel aardlek nodig als je ook aarde aanbrengt, dan heb je natuurlijk kans op lekkage.

(maar niet voor speciale apparatuur zoals je aangeeft)
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Kingpin

Je kan ook overwegen om een aardlekkautomaat (alamat) te nemen mocht je niet achter een aardelkschakelaar zitten.

minplus

Hij is er hier een paar keer uitgeklapt maar heb geen idee of alles zonder beter of niet minder was geweest.
Heb er wel een relaxed gevoel bij dat hij er zit.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

Citaat van: Kingpin op  2 oktober 2022, 18:11:46Je kan ook overwegen om een aardlekkautomaat (alamat) te nemen mocht je niet achter een aardelkschakelaar zitten.

zoals ik poogde aan te geven, dit gebruik ik dus ook en het is daarmee ook verbeterd tov oude aardlekschakelaar.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be