• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Schema Cayin modificatie Hay End audio

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 25 oktober 2022, 23:34:14

Vorige topic - Volgende topic

AntiAudioKwakzalverij

Deze avond de voorversterker van de Cayin bekeken. Hij is door de firma Hay End gemodificeerd.
Hay een mail gestuurd, helaas mag/wil hij geen schema opsturen. Dan maar zelf aan de slag.
"U heeft een Artephonos versie, door mij ingrijpend gemodificeerd. Gefeliciteerd!
Deze versterker presteert enkel optimaal indien de voorversterker trappen DC gebalanceerd zijn".
Heb de rust stroom op de plates van de 6SN7 zo afgesteld dat ze op beide buizen +/-314 volt meten.
Dit is het schema. Ben benieuwd of de technische mensen op dit forum het type schakeling herkennen.


De eindtrap met de KT88 buizen moet ik nog uittekenen (niet meer aan toe gekomen).
Dit zal niet zo moeilijk zijn....
Ook de voeding moet ik nog verder uitpluizen.

Regenpak

Ja, dit herken ik wel. Ongebruikelijk verschilversterkerconcept aan de input en dan een long tailed pair (LTP) om de eindpitten aan te sturen. De grid leak van de linker 6SL7 klopt niet, die moet 1M zijn ofzo. En is die C 33 µF? Niet nF?

Beetje lulverhaal over die DC balans. Die is alleen van belang voor lagere frequenties. En dan nog marginaal. Bij hogere frequenties gaat de Miller capaciteit van de linker halve 6SN7 een grote rol spelen. Dit is al aan de hand bij een paar kHz. Dit is een bekend probleem bij de LTP topologie. Radford heeft dit succesvol opgelost door een pentode voor de linkerbuis te gebruiken. Die heeft vanwege het schermrooster een hele lage C(ag1). De rechtertriode heeft hier geen last van omdat het rooster is geaard en al als schermrooster werkt. Moet nodig mijn Rik Stoet Dynaclone KT88 mod eens afmaken. Een mod van een kloon, hoe kom je erop. Hoe kom je eraf...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Staat een puntje voor de 33, denk ik... :)

Ach, kikker toch op!

AntiAudioKwakzalverij

26 oktober 2022, 09:21:00 #3 Laatste wijziging: 26 oktober 2022, 09:25:06 door Mmuetst
Citaat van: Regenpak op 26 oktober 2022, 08:06:02Ja, dit herken ik wel. Ongebruikelijk verschilversterkerconcept aan de input en dan een long tailed pair (LTP) om de eindpitten aan te sturen. De grid leak van de linker 6SL7 klopt niet, die moet 1M zijn ofzo. En is die C 33 µF? Niet nF?

Beetje lulverhaal over die DC balans. Die is alleen van belang voor lagere frequenties. En dan nog marginaal. Bij hogere frequenties gaat de Miller capaciteit van de linker halve 6SN7 een grote rol spelen. Dit is al aan de hand bij een paar kHz. Dit is een bekend probleem bij de LTP topologie. Radford heeft dit succesvol opgelost door een pentode voor de linkerbuis te gebruiken. Die heeft vanwege het schermrooster een hele lage C(ag1). De rechtertriode heeft hier geen last van omdat het rooster is geaard en al als schermrooster werkt. Moet nodig mijn Rik Stoet Dynaclone KT88 mod eens afmaken. Een mod van een kloon, hoe kom je erop. Hoe kom je eraf...

Tjerk
Bedankt Tjerk voor je inzicht en kennis. Het klopt wat Sytse zegt: .33uF. Opmerking, je zegt: "Bij hogere frequenties gaat de Miller capaciteit van de linker halve 6SN7 een grote rol spelen" Bedoel je de 6SL7 buis? (of wel de eerste trap in de versterker pin 1,2 en 3). Ook vraag ik me af of de schakeling op den duur moeten worden bijgesteld als buizen verouderen om de DC offset weer gelijk te krijgen (potmeter op de Kathodes van de 6SL7 buis.
Normaal hoef je bij deze versterker alleen de bias af te stellen voor de KT88.
Overigens is het instellen van die DC offset best wel lastig, het is geen meerslagen potmeter (is trouwens 2K ohm).

Jan66

Zoals ik het lees bedoelt Tjerk de linker halve 6SN7, dus de 3de buis vanaf links gezien.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op 26 oktober 2022, 09:41:52Zoals ik het lees bedoelt Tjerk de linker halve 6SN7, dus de 3de buis vanaf links gezien.
Ik heb mijn twijfels @Rowdy: "De rechtertriode heeft hier geen last van omdat het rooster is geaard en al als schermrooster werkt" dit is het geval bij de 6SL7, zie pin 4 via een weerstand van 1K ohm naar massa.

Regenpak

Wacht eens effe. De fasedraaiing vindt al plaats in de linkertriodes (6SL7). De 6SN7 is alleen versterker en wel degelijk symmetrisch. Beter kijken meneer Regenpak!  :police:

0.33 µF is inderdaad een gangbare waarde voor een ingangs-C.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op 26 oktober 2022, 17:58:28Wacht eens effe. De fasedraaiing vindt al plaats in de linkertriodes (6SL7). De 6SN7 is alleen versterker en wel degelijk symmetrisch. Beter kijken meneer Regenpak!  :police:

0.33 µF is inderdaad een gangbare waarde voor een ingangs-C.

Tjerk
Nu je dit gemeld hebt, gaat bij mij ook het kwartje vallen. Te lang in de ICT vergeet je toch een beetje hoe electronica in elkaar steekt. Ik ben benieuwd of je de feedback van deze versterker nog zou kunnen veranderen ?
Jacco van Hififreak heeft al aangeboden om een keer onder het genot van een biertje de versterker te gaan nameten.
Vanavond laat ik de deksel op de onderkant zitten, gewoon luisteren is ook wel zo prettig  ;D

Regenpak

Citaat van: Mmuetst op 26 oktober 2022, 20:18:08Ik ben benieuwd of je de feedback van deze versterker nog zou kunnen veranderen?
Dat kan zeker maar volgens mij klopt het schema nu niet. De weerstand van de 6SL7 pin 4 (tweede triode) naar massa is gelijk aan die naar de uitgangstrafo. Dat zou resulteren in een versterking van 2. Dat is vast meer. Meestal is de versterking van een eindversterker rond de 27 dB. Dat is 22x wat zou suggereren dat die weerstand 22k zou moeten zijn in plaats van 1.0k. Bedenk wel dat als je de feedback verandert de gain ook meegaat.

Tjerk
It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Regenpak op 26 oktober 2022, 21:46:48Dat kan zeker maar volgens mij klopt het schema nu niet. De weerstand van de 6SL7 pin 4 (tweede triode) naar massa is gelijk aan die naar de uitgangstrafo. Dat zou resulteren in een versterking van 2. Dat is vast meer. Meestal is de versterking van een eindversterker rond de 27 dB. Dat is 22x wat zou suggereren dat die weerstand 22k zou moeten zijn in plaats van 1.0k. Bedenk wel dat als je de feedback verandert de gain ook meegaat.

Tjerk
Ik zal het nog eens goed nameten als de versterker weer op de operatietafel ligt  ;). Bedankt voor je commentaar.

Regenpak

It's been Monday all week long!