• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

30 jaar oude Cyrus One versterker laten reviseren?

Gestart door Bart V, 3 december 2022, 20:57:57

Vorige topic - Volgende topic

Bart V

Hallo,
Sinds begin jaren '90 heb ik een Cyrus One versterker en Etude Ikaros speakers. Ze staan nu al een tijdje werkeloos te wezen, mede omdat de versterker kuren begint te vertonen. Heb ze eerder trouwens ook een jaar of 8 niet gebruikt toen ik in het buitenland zat, dus ze hebben misschien krap 20 actieve jaren achter de kiezen.
Nu overweeg ik om hetzij een nieuwe versterker aan te schaffen met streaming mogelijkheden (bijv de Denon PMA-900HNE) of om de Cyrus te laten reviseren en een losse netwerkspeler/streamer aan te schaffen.
Wat ik me afvraag, is zo'n oude (maar wel goede) versterker het nog waard om te laten reviseren? Er kraakt het een en ander bij de meeste aansluitingen. Dat heb ik zo'n 10 jaar geleden een keer laten reviseren, maar het is niet lang daarna weer teruggekomen, zodanig dat maar 1 uitgang het doet (en dan nog valt het geluid van een speaker soms weg en moet ik de tulp kabeltjes soms wat bewegen totdat het contact weer goed is). De volumeknop geeft geen ruis of andere rare geluiden.
De Ikaros speakers zijn nog prima (al is het natuurlijk mogelijk dat een eventuele achteruitgang in geluid niet opmerk omdat dat geleidelijk gaat). Er zijn geen zichtbare scheurtjes of andere schade in het rubber om de woofer; voelt nog soepel aan.
En wat betreft streamers: hoor je op een dergelijk systeem verschil tussen een goedkope Technisat of Albrecht DR 463 en een iets duurdere Argon Solo of Teufel Streamer?

Duclaasie

Ik denk dat de Cyrus als hij je verder goed bevalt een goede revisie zeker waard is. Ook hier op het forum zijn zeker mensen die dat goed voor je zouden kunnen doen.


RJVR

3 december 2022, 21:38:30 #3 Laatste wijziging: 3 december 2022, 21:47:42 door RJVR
Dat is zeker een mogelijkheid vaak zijn het de schakelaars die vuil worden waardoor het geluid wegvalt. Daarnaast kun je de elco's preventief vervangen, er zitten er niet veel in. Ook uiteraard de ruststroom contoleren/afstellen. Ook de soldeer contacten bij de in/uitgangen kunnen slecht zijn door het ontwerp, er komt redelijk wat druk op.

Techneuten kunnen hier meer over vertellen. Het is een vrij compacte/simpele versterker en is erg goed te servicen. (vond ik zelf)

Het is vooral zaak dat de schakelaars grondig schoongemaakt worden, ze kunnen volgensmij uit elkaar. Zomaar met een willekeurige contact spray aan de gang is geen blijvende oplossing. 

Een nadeel vind ik zelf wel het gebrek aan enige beveiliging, niet bedoeld om hard te spelen bij feestjes bijvoorbeeld. Ook geen afstandsbediening of nieuwigheden zoals bij moderne versterkers.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Sytse Fliege

Citaat van: RJVR op  3 december 2022, 21:38:30Een nadeel vind ik zelf wel het gebrek aan enige beveiliging, niet bedoeld om hard te spelen bij feestjes bijvoorbeeld.

Dat loopt wel los bij een goed gereviseerd exemplaar. Die zijn ook weer goed voor een volgende 20 tot 30 jaar. Moet uiteraard wel goed gebeuren, wat RJVR zegt dekt de lading aardig.

Het ligt er een beetje aan welke "Issue" het is, maar de grootste problemen kom je doorgaans tegen bij de netschakelaars, dat wil nog wel eens een klusje zijn om weer goed te krijgen. Technisch zijn ze prima te reviseren en het zijn ook erg fijne versterkers. Tot noch toe heb ik de voedingselco's nog nooit hoeven vervangen, power transistors één keer. Als hij nog speelt - ook al maar op één kanaal - dan is een revisie doorgaans prima betaalbaar, je moet erg je best doen om boven de 200 Euro uit te komen.

Ach, kikker toch op!

Niemand

In mijn ervaring zijn deze typen heel mooie versterkers en de speakers zijn ook erg goed etude ikaros .
is beslist geen straf om deze te houden .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Bart V

Dank voor de reacties, goed om te horen.

Ben benieuwd wat jullie zouden aanraden betreft streamers/netwerkspelers (of moet dat in een ander channel)?

Niemand

streamers etc kan ik niet beoordelen ,wat ik ooit gehoord heb stelde mij niet gerust .
maar dat is lang geleden alweer
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

AntiAudioKwakzalverij

4 december 2022, 09:55:25 #8 Laatste wijziging: 4 december 2022, 09:59:51 door Mmuetst
Ik werk al jaren met volle tevredenheid met een Bluesound Vault (eerste versie) waar nog steeds updates voor uitkomen. Bij een streamer is het bedieningsgemak wel iets om naar te kijken (dat zit dan voornamelijk in de app die met de speler mee komt).

Er is momenteel een hele betaalbare nieuwe speler op de markt: WiiM

Het is nog niet duidelijk bij dit soort nieuwe apparatuur hoe lang het mee gaat (en hoe lang je updates krijgt).

Controleer ook welke streaming diensten worden ondersteund. De meeste ondersteunen Spotify, maar misschien wil je wel Qobuz of Tidal gaan gebruiken.
(voorbeeld is de Argon Solo, beperkte ondersteuning)

Hou we rekening mee hoe de streamer wordt aangesloten. Moet dit via een netwerkkabel (zoals mijn eigen Vault) of kun je gebruik maken van WiFi? Indien je internet router bij de audio apparatuur staat is dat natuurlijk geen issue.

De Bluesound node 2 wordt regelmatig aangeboden op marktplaats voor +/- €250,-

PS leuke luidsprekers, ben gek op dit soort old timers. Mocht je een keer andere klassieke luidsprekers willen luisteren, je bent van harte welkom bij mij in Utrecht.
Kun je gelijk de Bluesound in werking zien.
Als je wat meer wilt weten over de luidsprekers en of hun kwaliteit nog goed is, Willem in Deil knapt deze luidsprekers op (hij verkoopt veel klassieke luidsprekers via marktplaats). En heeft daar zeker verstand van.

minplus

Citaat van: Bart V op  3 december 2022, 22:16:59Dank voor de reacties, goed om te horen.

Ben benieuwd wat jullie zouden aanraden betreft streamers/netwerkspelers (of moet dat in een ander channel)?

Voor streamers kun je beter een nieuw topic openen bij Digitale Bronnen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bart V

Mijn broer blijkt een oude Marantz PM7001 KI signature werkeloos in de kast te hebben staan (in Spanje weliswaar, dus even snel uitproberen is er niet bij).
Is dat kwalitatief een betere versterker dan de Cyrus One, of is dat vooral een kwestie van smaak?

Sytse Fliege

Mmm..., niet per se beter.

Wel meer vermogen, voor- en eindversterker separaat te gebruiken, toonregeling, twee paar speakers en mogelijk een afstandsbediening. Wel mindere "build quality" dan de Cyrus, maar is ook nieuwer.

Cyrus; minder vermogen (geen probleem als je dat ook niet nodig hebt), geen toonregeling (ik zou het niet missen), één paar speakers, maar wel met MM + MC phono optie (Marantz alleen MM) en compacter.

De Marantz is gecompliceerder, als hij een beurt nodig heeft ben je waarschijnlijk net zo veel kwijt als voor een revisie van de Cyrus. Maar met goede servicebeurt/revisie zullen beide apparaten waarschijnlijk minimaal 10 jaar en hopelijk langer probleemloos hun werk blijven doen.

Qua sound; minimale verschillen, waarbij ik een lichte voorkeur voor de Cyrus zou hebben (mits goed gereviseerd).

Ach, kikker toch op!

RJVR

6 december 2022, 15:09:37 #12 Laatste wijziging: 6 december 2022, 15:16:39 door RJVR
Het is een tijd geleden maar ik heb de 7001KI destijds nieuw aangeschaft vooral de KI was erg mooi met als verschil volgensmij een ringkern transformator verkoperd chassis en schroeven en nog wat kleine wijzigingen. En uiteraard meer vermogen en afstandsbediening. Zou zo'n KI al toe zijn aan service?

Wat ik me er klank matig van kan herinneren was een beetje "vlak" en "saai" als je dat zo mag omschrijven, je hebt kans dat de Cyrus "dynamischer" is. Allicht een optie om beiden te proberen?

Plaatje



Marantz gebruikt nog steeds deze opstelling
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Luistervriend

Citaat van: Bart V op  3 december 2022, 20:57:57De Ikaros speakers zijn nog prima (al is het natuurlijk mogelijk dat een eventuele achteruitgang in geluid niet opmerk omdat dat geleidelijk gaat). Er zijn geen zichtbare scheurtjes of andere schade in het rubber om de woofer; voelt nog soepel aan.


Ik heb al ruim dertig jaar deze speakers (die met het glimmend zwarte bovenplaatje) op zolder, aangesloten op een Quad setje. Het enige is dat ik er destijds een nieuwe sok op heb gezet omdat de oude wat gaatjes had. Ze spelen nog uitstekend, ook deze staan vaak zeer lange tijd uit. Ze geven een verrassend mooi geluid als ik ze weer eens aanzet.

Ik verwacht dus eigenlijk dat de speakers van jou probleemloos zullen functioneren als jouw versterker gereviseerd is.

Met een vriendelijke groet,
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Sytse Fliege

Citaat van: RJVR op  6 december 2022, 15:09:37Zou zo'n KI al toe zijn aan service?

Ik heb er eens eentje een servicebeurt gegeven. Grappig genoeg was dat er net een waarvan ik een keer uitvoerig (per segment) heb bijgehouden hoeveel tijd het me gekost heeft, 4 uur en vijf minuten. In dezelfde tijd heb ik een Cyrus 2 met bijbehorende PSX gereviseerd :)

Ach, kikker toch op!