• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Quad 21L2 of Totem Arro (en welke amp)?

Gestart door Martijnn, 5 december 2022, 17:36:57

Vorige topic - Volgende topic

Martijnn

5 december 2022, 17:36:57 Laatste wijziging: 6 december 2022, 16:10:22 door Martijnn
Hoi, ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen. Ik ben Martijn, 53 jaar, interim IT directeur en weet dus wel wat van technologie maar heb meer verstand van koken en interieurdesign dan van audio. ;)

Tot voor kort luisterde ik altijd muziek op een Sonos One stereopaar + sub. In de woonkamer wil ik nu iets beters. Voornamelijk voor achtergrond muziek maar ook af en toe een lekkere luistersessie. In een woonkamer van circa 20m2 met mogelijkheid voor een prima luisteropstelling. Ik speel van alles, klassiek, pop, akoestisch, alleen geen metal en harde house. En op relatief laag volume. Mijn sterke voorkeur gaat uit naar witte zuilspeakers.

Ik wilde eerst de Argon 55MK2 nemen maar kreeg toen een set Dali Zensor 5 te leen en heb een set Quad 21L2 tweedehands op de kop getikt (kan ik ook zo weer kwijt). Ik vind de Quad's beter klinken dan de Dali's (in alle geteste scenario's). Ik overweeg ook nog Totem Arro.

Mij is een Sonos Amp aangeraden zodat ik nog steeds het gemak van Sonos heb (ik heb nog meer Sonos spul door het huis heen). Omdat ik de indruk kreeg dat ik met de Amp niet alles uit de speakers haal heb ik een Argon Audio SA1 aangesloten. Het verschil vind ik duidelijk hoorbaar / positief. Alleen.... streamen met bluetooth is irritant want alles wat je op je telefoon doet qua geluid gaat dan over de speakers. Ik overweeg dan ook een Sonos Port voor het streamen. Ik houd van mimimalistisch, zo min mogelijk toeters en bellen.

Een heel verhaal maar hier dan mijn concrete vragen:
1. Stuurt de Sonos port het geluid alleen door of krijg ik dan weer "Sonosgeluid"?
Update: ik lees dat je wel digital out kan gebruiken maar het signaal dan toch door Sonos is geprocessed.

2. Ik neem aan dat de Argon's niet op kunnen tegen die Dali's en Quad's?

3. Klinken de Totem's beter dan de Quad's?

4. Ik keek ook naar de NAD AMP1 maar die is vrijwel gelijk aan de Argon SA1 toch?
Update: ik lees op internet dat hij hetzelfde is met uitzondering dat de NAD Google Cast heeft en een usb aansluiting.

5. Heeft iemand suggestie voor een betere versterker voor de Quad of Totem's? Iets moderns? (MISSION 778X?, NAD C700, Audiolab 6000a, Bluesound Powernode bv) Of juist een oud Quad setje? (Van alles te vinden op mp: 34+306 set, een Va-One, een 22 met 2 quad II monoblokken...)
Update: Na wat meer review heb ik de Audiolab besteld. Die krijgt raving reviews en doet Spotify connect wat mij prima past.

Ik heb ook al een boel reviews gelezen en op forums geneusd maar daarmee krijg ik niet alle informatie die ik zoek boven water dus als er iemand wat weet houd ik me aanbevolen. Alvast dank!
--
IG: mstegink

Jan66

Citaat vanuit een ander forum:

"Met name de Arro's hebben er erg hoog WAF gehalte; ze zijn, incl spikes, maar 85cm hoog en 13cm breed.

Ze vereisen wel een redelijk potente versterker en hebben rondom wel wat ruimte nodig.
Geef je ze dat dan klinken ze heerlijk.
Het geluid is het best te omschrijven als gedetailleerd, transparant, ruimtelijk (breed 3D beeld) en heerlijk laid back (zeker niet into your face).
Alle Totems hebben een unieke, ook door de NASA gebruikt, fineer van borosilicaat, zowel van binnen als van buiten, welke het unieke geluid produceert. (aldus de verkoopbabbel van Totem  ;))"

Totem gaat goed samen met versterkers van Rega.

Martijnn

5 december 2022, 21:53:26 #2 Laatste wijziging: 5 december 2022, 22:13:37 door Martijnn
Ik heb geen WAF nodig want er is geen wife in huis. ;) Ik had al gezien dat ze klein zijn. Kleiner dan de Quad's en de Dali's, wat ook geen monsters zijn. Ik heb ze even naast elkaar gezet.

https://drive.google.com/file/d/1mscVhUOeImdCv8eSY1xIyKC4UFWwPhD3/view?usp=drivesdk

Overigens staan de Quad's op spikes en zijn ze daarmee net hoger dan de Dali's, maar ook duidelijk breder.

https://drive.google.com/file/d/1wm0v2R4vmsDf8mJDolY_O02EdCpOIqD5/view?usp=drivesdk

Rega was ik los van de Arro's al tegengekomen. Ga ik me even in verdiepen. Dank.
--
IG: mstegink

sonfab

Hoi, is een goede monitor met mooie stands een optie? Zo ja, zal ik je een aantal types geven.
Gr Mart
Nooit tevreden

superge

De Port "verSonost" niets aan je geluid, ongeacht of je de analoge of digitale output gebruikt. Wel kun je kiezen of je de dac van de Port gebruikt, of de dac van je te kopen versterker, of een losse externe dac.

Welke muziek streaming dienst gebruik je?

Martijnn

Citaat van: sonfab op 11 december 2022, 09:05:00Hoi, is een goede monitor met mooie stands een optie? Zo ja, zal ik je een aantal types geven.
Gr Mart

Nee, dat is geen optie. Heb nu de Totem Arro en Quad 21L2 staan en een van beide gaat het worden. Maar dank voor je aanbod.
--
IG: mstegink

Martijnn

Citaat van: superge op 11 december 2022, 09:31:39De Port "verSonost" niets aan je geluid, ongeacht of je de analoge of digitale output gebruikt. Wel kun je kiezen of je de dac van de Port gebruikt, of de dac van je te kopen versterker, of een losse externe dac.

Welke muziek streaming dienst gebruik je?

Ik lees " The Port ... can't output audio without some type of signal processing taking place inside the unit. Dus ook bij gebruik van de digital out en een externe DAC (al dan niet in de versterker) doet de port toch iets met het geluid. Geen idee of dat verder een issue is trouwens.

https://audiophilestyle.com/ca/bits-and-bytes/the-sonos-port-isnt-bit-perfect-r992/
--
IG: mstegink

Martijnn

12 december 2022, 13:47:53 #7 Laatste wijziging: 12 december 2022, 14:03:44 door Martijnn
Even een fototje van de testopstelling. Gewoon omdat het kan. :)



De buitenste zijn de Quad's, binnen de Arrow.
Stapeltje versterkers rechts van de plant van boven naar onder: Sonos Amp, Nad AMP1, Audioquest 6000a play.
--
IG: mstegink

superge

Citaat van: Martijnn op 12 december 2022, 13:26:38
Citaat van: superge op 11 december 2022, 09:31:39De Port "verSonost" niets aan je geluid, ongeacht of je de analoge of digitale output gebruikt. Wel kun je kiezen of je de dac van de Port gebruikt, of de dac van je te kopen versterker, of een losse externe dac.

Welke muziek streaming dienst gebruik je?

Ik lees " The Port ... can't output audio without some type of signal processing taking place inside the unit. Dus ook bij gebruik van de digital out en een externe DAC (al dan niet in de versterker) doet de port toch iets met het geluid. Geen idee of dat verder een issue is trouwens.

https://audiophilestyle.com/ca/bits-and-bytes/the-sonos-port-isnt-bit-perfect-r992/

Dus dan maar een tweedehands Connect, die doet het wel goed.

Martijnn

Dat lijkt me geen verstandige keuze. Sonos biedt geen actieve ondersteuning meer voor de oudere modellen en de Sonos Connect werkt ook niet in combinatie met de Sonos S2 app.
--
IG: mstegink

minplus

Vergis ik me of zie ik elders dat je de Arro's wegdoet?
Zou vermoedelijk ook mijn keuze geweest zijn.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Martijnn

Ja, ik vind ze heel mooi en ze klinken prachtig maar de quads winnen het toch. Ik twijfel nog of ik ze als tweede set (in een andere ruimte) zal houden maar dat is misschien een beetje decadent dus als ik een goed bod krijg doe ik ze toch maar weg.
--
IG: mstegink

sonfab

2 april 2023, 16:52:05 #12 Laatste wijziging: 3 april 2023, 08:36:14 door sonfab
Geniet van audio
Nooit tevreden

sonfab

3 april 2023, 08:27:13 #13 Laatste wijziging: 3 april 2023, 08:37:58 door sonfab
Er is tweedehands zoveel moois te koop en nagenoeg nieuw.
Nooit tevreden