• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vervanging Rotel RB-RC 971

Gestart door Wallyficent, 28 december 2022, 12:10:50

Vorige topic - Volgende topic

Wallyficent

Hallo, algemeen vraagje om advies binnen een beperkt budget ;) .
Momenteel heb ik als versterking een combi voor/eind Rotel RC/RB 971 (die laatste Mk2). Beiden stokoude beestjes, maar deden wonderwel hun job met vorige speakers Q acoustics 3050i.
Upgrade gedaan naar Q's Concept 40, en ik voel aan dat deze kwalitatief beter zijn, maar de combinatie klinkt te schril in midden en hoog.
Vraag : ziet iemand direct een aanrader om dit euvel wat op te lossen ? Aan te raden type versterker ?
Bijvoorbeeld : ik zag onlangs op 2e hands een 'vintage' combi NAD 1000 voor- en 2100 eindversterker te koop staan. Zou dit het eindresultaat wolliger en warmer laten klinken ?

Alvast bedankt, want ik mis m'n 'onvermoeiende' sound...

Theo van Wermeskerken

Ik denk dat dit niet een 'euvel' van de versterker is, maar
meer een eigenschap van je nieuwe speakers.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Wallyficent

Dank ! Maar laat me toe daar luidop aan te twijfelen. Al jaren lees/hoor ik posts over klankkleur en timbre van merk X en merk Y qua versterking, en plots zou het dan om een eigenschap van de luidsprekers zelf zijn. Als de speakers in kwestie (Q Concept 40) een uiterst hoge score qua weergave krijgen, dan lijkt het me duidelijk dat ze dat verdienen, en dat er een match moet zijn met andere hardware. 'Een eigenschap van de speakers' tout court, zulks lijkt me uitgesloten. Ik zoek verder, en wacht met ongeduld tips af, genre 'deze versterker staat bekend om zacht mid/hoog'.

RJVR

30 december 2022, 20:35:59 #3 Laatste wijziging: 30 december 2022, 20:52:21 door RJVR
Die Rotel versterker staan als zeer goed te boeken, denk niet dat die NAD veel beter zijn, eerder minder. Ik zou het eerder in de luidsprekers zoeken. Allicht moeten de nieuwe luidsprekers nog "inspelen" als ze nieuw zijn.
Nad D3020, B&W Dm 2a/Dm4, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.